Jag kommer att byta min, men det ständiga frågan .. till vad. Fasen ingen som kan komma med ett vettigt svar. 17år sen och inte ens idag finns det är klockren ersättare.

sätt i en ren frånluftspump, typ nibe 730/750 skit i markslingan om den bara är 50-60m du har mer effekt i en sån pump än i den du har nu, på endast frånlluft.

Tyvärr klarar bara Nibes frånluft Max 200kvm hus, vårt är 212.

D
DonPablo R134a skrev:
sätt i en ren frånluftspump, typ nibe 730/750 skit i markslingan om den bara är 50-60m du har mer effekt i en sån pump än i den du har nu, på endast frånlluft.
I mitt fall får man då bygga om iaf frånluftskanalen, den måste vara större. En bekant som bytte till en av de större frånluftarna från IVT har också fått väsentligt högre bullernivå.

D
DonPablo R134a skrev:
hål i kondensorslingan är säkert kul på den pumpen
Är detta worst case, och isf, vad tror du en sådan reparation skulle kosta?

Jag är tacksam för input, vill gärna vara förberedd och att gå till en säljare och försöka ha en konstruktiv diskussion runt detta verkar omöjligt.

Redigerat:
D
M M@ZE skrev:
Jag kommer att byta min, men det ständiga frågan .. till vad. Fasen ingen som kan komma med ett vettigt svar. 17år sen och inte ens idag finns det är klockren ersättare.
Varför är du så bestämd med att du vill byta?

Jag frågar eftersom jag egentligen inte tror jag har så mycket att tjäna. Har ett enplanshus på 205m2 i södra Skåne, förbrukar 19.000 per år men har en ganska hög grundförbrukning, sommarmånaderna ligger på ca 1.250/mån, så min uppvärming för vintermånaderna blir då ca 4.000Kwh och det tycker jag inte motiverar en uppgradering?

D djac skrev:
Varför är du så bestämd med att du vill byta?

Jag frågar eftersom jag egentligen inte tror jag har så mycket att tjäna. Har ett enplanshus på 205m2 i södra Skåne, förbrukar 19.000 per år men har en ganska hög grundförbrukning, sommarmånaderna ligger på ca 1.250/mån, så min uppvärming för vintermånaderna blir då ca 4.000Kwh och det tycker jag inte motiverar en uppgradering?
Du har en poäng, dock vet jag inte vad ex ett kompressorbyte skulle kosta om det skulle pajja osv.

Jag har som du förmodligen ett ventilationssystem på 125 rör, men pratade med Vi Värmer Sverige och han rekommenderade utan någon som helst tvekan precis som R134a skriver, en Nibe 730 där jag nog skulle få ner förbrukningen på pumpen från 12.000kwh till ca 8000kwh. En sån installation jämför med Bergvärmeborrning, eller luftvatten är betydligt billigare, vi pratar 80.000:- installerat och klart. Han nämde att dom har gjort väldigt många sådana byten till folk med 495Twin.

Men jag kan köpa din poäng, inte byter man bilen för att den går sönder, problemet är väl kompressorn som säkert kostar som en halv ny pump med installation att byta (utan att veta exakt vad det kostar).

D
M M@ZE skrev:
Du har en poäng, dock vet jag inte vad ex ett kompressorbyte skulle kosta om det skulle pajja osv.

Jag har som du förmodligen ett ventilationssystem på 125 rör, men pratade med Vi Värmer Sverige och han rekommenderade utan någon som helst tvekan precis som R134a skriver, en Nibe 730 där jag nog skulle få ner förbrukningen på pumpen från 12.000kwh till ca 8000kwh. En sån installation jämför med Bergvärmeborrning, eller luftvatten är betydligt billigare, vi pratar 80.000:- installerat och klart.

Men jag kan köpa din poäng, inte byter man bilen för att den går sönder, problemet är väl kompressorn som säkert kostar som en halv ny pump med installation att byta (utan att veta exakt vad det kostar).
Som sagt, jag har ju bara 4.000Kwh som jag kan härleda till uppvärming, hur mycket skulle jag egentligen kunna spara, förmodligen inte så mycket?

En kompressor kostar 17,500kr , + arbete såklart men jag undrar hur illa det skulle kunna bli och vad det skulle vara?

Jag kan köpa 80.000 men då måste jag ju få några fördelar och jag har svårt att se vilka det skulle vara?

Jag kan inte säga just i ditt fall, men jag har en förbrukning på 17.000kwh på 212kvm (så relativt låg förbrukning). Pumpen i mitt fall tar väl ca 12.000kwh av den förbrukningen. Ok 17.500 plus arbete som du iof har ROT på. Jag bytte min kompressor när den var helt ny (misstag av elektrikern) och det tog fasen en halv dag att byta minst. Jag betalade såklart inget för det.

Men som han sa till mig nu, du kan sitta lungt i båten .. du behöver inte göra någonting förens den lägger av, spara ihop till 80.000 så vet du vad du behöver göra när den väl går sönder.

Men annars har du kanske en plan som det låter tycker jag, du är ju i ett annat läge låter det som ?

D
M M@ZE skrev:
Jag kan inte säga just i ditt fall, men jag har en förbrukning på 17.000kwh på 212kvm (så relativt låg förbrukning). Pumpen i mitt fall tar väl ca 12.000kwh av den förbrukningen. Ok 17.500 plus arbete som du iof har ROT på. Jag bytte min kompressor när den var helt ny (misstag av elektrikern) och det tog fasen en halv dag att byta minst. Jag betalade såklart inget för det.

Men som han sa till mig nu, du kan sitta lungt i båten .. du behöver inte göra någonting förens den lägger av, spara ihop till 80.000 så vet du vad du behöver göra när den väl går sönder.

Men annars har du kanske en plan som det låter tycker jag, du är ju i ett annat läge låter det som ?
Vad är din sommarförbrukning per månad, lite intressant att se hur mycket din vinteruppvärming ligger på?

Tittade lite nu på min statistik på Vattenfall :

2020 (Total förbrukning - 16.198kwh)
Jan - 1850kwh
Feb - 1740kwh
Mars - 1692kwh
Juni - 768kwh
Juli - 767kwh
Augusti - 926kwh

2021 (Total förbrukning hitills - 13.972kwh)
Jan - 2572kwh
Feb - 2314kwh
Mars - 1908kwh
Juni - 692kwh
Juli - 574kwh
Augusti - 815kwh

D
M M@ZE skrev:
Tittade lite nu på min statistik på Vattenfall :

2020 (Total förbrukning - 16.198kwh)
Jan - 1850kwh
Feb - 1740kwh
Mars - 1692kwh
Juni - 768kwh
Juli - 767kwh
Augusti - 926kwh

2021 (Total förbrukning hitills - 13.972kwh)
Jan - 2572kwh
Feb - 2314kwh
Mars - 1908kwh
Juni - 692kwh
Juli - 574kwh
Augusti - 815kwh
Då har du kanske 6.500kWh ungefär i uppvärming och det är ju isf där man i första hand kan se en besparing, tänker jag.

Enligt Nibe så drar min IVT 495Twin ca 12.000kwh av min totala förbrukning.

D
M M@ZE skrev:
Enligt Nibe så drar min IVT 495Twin ca 12.000kwh av min totala förbrukning.
Ja men så kan det säkert vara, men då inkluderar de varmvatten i det och tex under sommaren så tror jag inte att det är någon nämnvärd skillnad i det avseendet på den du har och en annan.

Enligt Nibe skulle en F730 ha en total förbrukning på 7321kwh .. så 5000kwh lägre årsförbrukning om man byter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.