2 151 läst ·
28 svar
2k läst
28 svar
Ersätta vattenburet radiatorsystem med luftvärmepump?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 755 inlägg
Jävla tur ändå! Rostiga mammor är ett gissel 😆Intet skrev:
Under vilka tidsperioder går vanligtvis radiatorrören över golvet, synliga eller i golvlister?redarn skrev:
Det finns massor med enfamiljshus som har radiatorrören förlagda i golvet.
Skulle säga att nästa alla radiatorrör som är av järnrör (t.ex. blåa rör, gröna rör) är dolt förlagda i golvet.
Redigerat:
Det kom väl på sextiotalet när man övergav den termozifona cirkulationen med grova rör till förmån for de klenare cirkulationspumpsdrivna systemen. Då blev det mycket enklare att göra dolda dragningar.Demmpa skrev:
Kanske hade fel här. Mina från tidigt 70-tal går definitivt över golv även om de till stor del är täckta med en list.Demmpa skrev:
Dom flesta hus byggda på 50-60 talet har ju källare och då ligger rören i taket där
Ja jag kanske borde skrivit att längs golvet är vad jag förväntar mig om det inte finns källare. TS förefaller ju inte ha källare men det kanske är ett felaktigt antagande från min sida.T Trollskidan skrev:
Och det kanske också är felaktigt att lite äldre hus utan källare har synliga rör.
Själv har jag en blandning av rör ovanför golvet och i källartaket.
Ersätt inte det vattenburna systemet med luftvärmepump, komplettera det med en luftvärmepump!D Denwarp skrev:
Ja det finns nog alla varianter. Bor själv för närvarande i ett 60-tals hus där rören är ingjutna i källargolvet men ligger under parketten på övriga plan. Ser inte fram emot om det börjar läcka, men snyggt och dolt har det ju fungerat i 60+ år nu så helt fel var väl inte konstruktionen ändå.redarn skrev:
Ja jag kanske borde skrivit att längs golvet är vad jag förväntar mig om det inte finns källare. TS förefaller ju inte ha källare men det kanske är ett felaktigt antagande från min sida.
Och det kanske också är felaktigt att lite äldre hus utan källare har synliga rör.
Själv har jag en blandning av rör ovanför golvet och i källartaket.
Hade i så fall hellre bytt ut till en frånluftsvärmepump så behåller du dina radiatorer.D Denwarp skrev:Hej!
Har idag ett litet hus enplanshus på 80m2 med fjärrvärme och ett vattenburet radiatorsystem från 1954, i badrummet har jag installerat golvvärmesystem med en shunt som är påkopplad i början och slutet av radiatorsystemet.
Iom att radiatorsystemet är gammalt så funderar jag på att ersätta det helt och hållet med en luftvärmepump istället och bara låta fjärrvärmen gå till varmvatten och slingorna i badrumsgolvet. Skulle vara ett rent helvete om man en dag behöver byta ut alla rör som ligger under golvet och därav uppstod denna tanke.
Är de här en rent av dålig ide eller är den bra?
Såhär ser planlösningen ut och tänker att jag placerar luftpumpen där jag ritat rött
LLVP är enligt mig en komplettering till värmesystemet, inte ett huvudsakligt system i en bostad.
Du tappar ett par grader värme per rum som kommer efter inomhusenheten.
Men det är som att värma bostaden med kamin, du dör inte, men det blir mer okomfortabelt.
Jag skulle titta på en̈ värmepump kopplad till radiatorsystemet. Vatten är en så mycket bättre transportör av värme, än luft.
Du tappar ett par grader värme per rum som kommer efter inomhusenheten.
Men det är som att värma bostaden med kamin, du dör inte, men det blir mer okomfortabelt.
Jag skulle titta på en̈ värmepump kopplad till radiatorsystemet. Vatten är en så mycket bättre transportör av värme, än luft.
Luft transporterar betydligt mindre energi än vatten (det är ok att sitta i bastun i 80gr men du skulle dö om du satt i 80gr vatten) vilket innebär att du kommer att behöva ett rackarns blås från lvp för att kompensera energimängden i ditt vattenburna system.D Denwarp skrev:Hej!
Har idag ett litet hus enplanshus på 80m2 med fjärrvärme och ett vattenburet radiatorsystem från 1954, i badrummet har jag installerat golvvärmesystem med en shunt som är påkopplad i början och slutet av radiatorsystemet.
Iom att radiatorsystemet är gammalt så funderar jag på att ersätta det helt och hållet med en luftvärmepump istället och bara låta fjärrvärmen gå till varmvatten och slingorna i badrumsgolvet. Skulle vara ett rent helvete om man en dag behöver byta ut alla rör som ligger under golvet och därav uppstod denna tanke.
Är de här en rent av dålig ide eller är den bra?
Såhär ser planlösningen ut och tänker att jag placerar luftpumpen där jag ritat rött
Så behåll detta, byt till större radiatorer och installera en luft/vatten vp om du inte vill borra energibrunn.
Klicka här för att svara