Halloj,
Nybliven husägare till ett 1 ½ plans hus med källare.
Pga takläckage så måste jag byta underlagspapp och takbeläggning på husets takkupa. Strax ovanför nämnda kupa sitter det en vindslucka intill nockvinden som har sett bättre dar och känns som tätningen runt den är rätt slarvigt gjord:
Min fråga är om det är en bra idé att ta bort taklucka (sätta igen hålet och lägga papp+betongpannor) när man ändå är där uppe och fixar? Tanken var isåfall att ersätta den med en invändig lucka t.e.x.
https://www.byggmax.se/vindstrappa-polar-p27492
Hur hade ni gjort?
Pga takläckage så måste jag byta underlagspapp och takbeläggning på husets takkupa. Strax ovanför nämnda kupa sitter det en vindslucka intill nockvinden som har sett bättre dar och känns som tätningen runt den är rätt slarvigt gjord:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fråga är om det är en bra idé att ta bort taklucka (sätta igen hålet och lägga papp+betongpannor) när man ändå är där uppe och fixar? Tanken var isåfall att ersätta den med en invändig lucka t.e.x.
https://www.byggmax.se/vindstrappa-polar-p27492
Hur hade ni gjort?
Hur kommer du upp på taket för att tex sota skorsten om du inte har en lucka?T TheBigCheese skrev:Halloj,
[bild]
[länk]
Hur hade ni gjort?
Hur den är tätad mot taket ser du först efter att ha kikat under pannorna.
Läcker det?
Det är ofta bra plåt i gamla luckor.
Luckan är bara in till nockvinden, finns ingen lucka från gavlarna/innefrån dit.Huddingebo skrev:
Den läcker inte, torrt och fint på nockvinden (än så länge). Var mest i förebyggande syfte som jag funderar på att ta bort den och ersätta med en innefrån.
Varför har de satt dit en lucka om man ändå inte kommer upp till utrymmet under luckan?T TheBigCheese skrev:
Märkligt...
Men är det enda vägen in där så är det väl enda sättet att kunna inspektera taket underifrån?
Möjligt att det har funnits en lucka innefrån för sotning då man böt till bergvärme från olja i slutet av 00-talet.Skorstenen har inte använts sen dess och luckan kan ha försvunnit under någon renovering.Huddingebo skrev:
Det är inte alls ovanligt att det sitter en lucka på utsidan för att kunna inspektera vinden.
Den ser både sliten ut och verkar ha en tveksam konstruktion. Jag skulle antingen byta eller ta bort den.
Placeringen är annars bra, man vill ha den så när nock som möjligt.
Den ser både sliten ut och verkar ha en tveksam konstruktion. Jag skulle antingen byta eller ta bort den.
Placeringen är annars bra, man vill ha den så när nock som möjligt.
Klicka här för att svara