Halloj,

Nybliven husägare till ett 1 ½ plans hus med källare.

Pga takläckage så måste jag byta underlagspapp och takbeläggning på husets takkupa. Strax ovanför nämnda kupa sitter det en vindslucka intill nockvinden som har sett bättre dar och känns som tätningen runt den är rätt slarvigt gjord:
Rostig skorsten på ett tak med svarta takpannor och en stege, med träd och ett gult hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är om det är en bra idé att ta bort taklucka (sätta igen hålet och lägga papp+betongpannor) när man ändå är där uppe och fixar? Tanken var isåfall att ersätta den med en invändig lucka t.e.x.
https://www.byggmax.se/vindstrappa-polar-p27492

Hur hade ni gjort?

Tommty
Tycker absolut att flytta den invändning om det är möjligt är bästa lösningen.

- Mindre saker som med tiden kan bli otäta
- Enklare att komma åt att kontrollera/undersöka vinden

• Gilla
tobbe9012 och 3 till
  • Laddar…
Flytta in luckan.
Jag gjorde samma sak efter att jag påpekade till förra ägaren av huset att luckan låg på taket, bredvid hålet.

• Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
T TheBigCheese skrev:
Halloj,

Nybliven husägare till ett 1 ½ plans hus med källare.

Pga takläckage så måste jag byta underlagspapp och takbeläggning på husets takkupa. Strax ovanför nämnda kupa sitter det en vindslucka intill nockvinden som har sett bättre dar och känns som tätningen runt den är rätt slarvigt gjord:
[bild]

Min fråga är om det är en bra idé att ta bort taklucka (sätta igen hålet och lägga papp+betongpannor) när man ändå är där uppe och fixar? Tanken var isåfall att ersätta den med en invändig lucka t.e.x.
[länk]

Hur hade ni gjort?
Hur kommer du upp på taket för att tex sota skorsten om du inte har en lucka?

Hur den är tätad mot taket ser du först efter att ha kikat under pannorna.
Läcker det?
Det är ofta bra plåt i gamla luckor.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur kommer du upp på taket för att tex sota skorsten om du inte har en lucka?

Hur den är tätad mot taket ser du först efter att ha kikat under pannorna.
Läcker det?
Det är ofta bra plåt i gamla luckor.
Luckan är bara in till nockvinden, finns ingen lucka från gavlarna/innefrån dit.

Den läcker inte, torrt och fint på nockvinden (än så länge). Var mest i förebyggande syfte som jag funderar på att ta bort den och ersätta med en innefrån.

T TheBigCheese skrev:
Luckan är bara in till nockvinden, finns ingen lucka från gavlarna/innefrån dit.

Den läcker inte, torrt och fint på nockvinden (än så länge). Var mest i förebyggande syfte som jag funderar på att ta bort den och ersätta med en innefrån.
Varför har de satt dit en lucka om man ändå inte kommer upp till utrymmet under luckan?
Märkligt...
Men är det enda vägen in där så är det väl enda sättet att kunna inspektera taket underifrån?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Varför har de satt dit en lucka om man ändå inte kommer upp till utrymmet under luckan?
Märkligt...
Men är det enda vägen in där så är det väl enda sättet att kunna inspektera taket underifrån?
Möjligt att det har funnits en lucka innefrån för sotning då man böt till bergvärme från olja i slutet av 00-talet.Skorstenen har inte använts sen dess och luckan kan ha försvunnit under någon renovering.

Det är inte alls ovanligt att det sitter en lucka på utsidan för att kunna inspektera vinden.
Den ser både sliten ut och verkar ha en tveksam konstruktion. Jag skulle antingen byta eller ta bort den.
Placeringen är annars bra, man vill ha den så när nock som möjligt.

• Gilla
TheBigCheese
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.