Vi har ett system med PEM 20 i trädgården - utedusch, vattenslangar, blivande utekök - kopplat till en gammal utkastare med 12 mm genomföring (matande 15 mm). Tycker det är halvkasst tryck.
Jag vill ersätta utkastaren med fullflödesventil. Först tänkte jag ha en ventil på insidan och en på utsidan. Men när jag tänker efter kan jag inte komma på när den på utsidan ska användas. För den kommer vara under en altan, och det blir lättare att stänga av inifrån källaren.
Jag tänker mig en:
VA Fullflödesventil 15 kläm x kläm
Fråga:
Vilken koppling behöver jag för koppla PEM:en med lekande mutter och packning till 15-röret. Alltså 15 klämring → G15 utanpåliggande med flat ände? Har tittat på den här:
VATETTE Rak koppling 15XG15 utvändig gänga VA 1136 1940519
...men indikerar inte den färdigruggade gängan att den inte är flat?
Röret genom källarväggen kommer luta så att det töms när man stänger av och kopplar bort.
Jag vill ersätta utkastaren med fullflödesventil. Först tänkte jag ha en ventil på insidan och en på utsidan. Men när jag tänker efter kan jag inte komma på när den på utsidan ska användas. För den kommer vara under en altan, och det blir lättare att stänga av inifrån källaren.
Jag tänker mig en:
VA Fullflödesventil 15 kläm x kläm
Fråga:
Vilken koppling behöver jag för koppla PEM:en med lekande mutter och packning till 15-röret. Alltså 15 klämring → G15 utanpåliggande med flat ände? Har tittat på den här:
VATETTE Rak koppling 15XG15 utvändig gänga VA 1136 1940519
...men indikerar inte den färdigruggade gängan att den inte är flat?
Röret genom källarväggen kommer luta så att det töms när man stänger av och kopplar bort.
Du behöver bara en planadapter i fullflödesventilens klämringskoppling för att få till en plan yta.7ender skrev:
Men även den länkade kopplingen 15xG15 är plan i den gängade delen.
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-planadapter-15-15r-/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!Krilleman skrev:
Om kopplingen jag länkade till är flat, är det den jag beställer 👍
Alltså på ventilen på insidan (den enda) kommer det vara rör på bägge sidor, så ingen planadapter behövs där.
Klicka här för att svara