Hej!
Jag håller på att renovera vårt hus från 1977 och byter samtliga fönster. Allt har gått bra fram tills köksfönstret.

Här har det tidigare suttit två separata fönster med en stående regel mellan dem (se bilder). Jag hade tyvärr inte kontrollerat detta innan jag beställde nya fönster, utan har nu ett nytt fönster med karmyttermåttet 1480 mm som jag gärna vill montera istället för två mindre.

Konstruktionen​

• Hus byggt 1977.
  • Gavelvägg med tegelfasad och träregelstomme.
  • Befintligt fritt mått mellan de två yttersta stående reglarna är ca 1680 mm.
  • Mittregeln är ca 50x125 mm, råsågat virke, och går obruten från syll till hammarband.
  • Ovanför och under fönsteröppningen sitter liggande reglar, men de är infästa från sidorna i de stående reglarna och verkar alltså inte vara genomgående balkar.
  • I väggen finns även ett diagonalt snedstag/vindstag som går från övre hörnet ned mot området under fönstret. Det ska inte kapas, men det är anslutet till regelverket i den här delen av väggen.

Det jag har undersökt​

Jag har även varit uppe på vinden och där verkar takstolarna ligga med upplag på husets långväggar. Precis ovanför den aktuella regeln finns dessutom ett mellanrum upp till den längsgående balken/hammarbandet, vilket får mig att fundera på om mittregeln verkligen bär någon större vertikal last eller främst har en stabiliserande funktion.

Den bärande innerväggen ligger dessutom en bra bit från den här öppningen och verkar inte sammanfalla med köksfönstret.

Min fundering​

Min ursprungliga tanke var att regla upp på sidorna för att anpassa öppningen till det nya fönstret. Problemet är förstås att mittregeln då måste kapas.

Jag funderar därför på vad som är den konstruktivt riktiga lösningen.
  • Är mittregeln sannolikt bärande eller handlar det främst om väggens stabilitet?
  • Behöver öppningen avväxlas, och i så fall hur?
  • Skulle man kunna öppna väggen från insidan och ersätta de liggande reglarna ovanför öppningen med en riktig överliggare?
  • Eller är den klokaste lösningen helt enkelt att beställa två nya fönster som passar den befintliga konstruktionen?

Jag vill gärna göra detta på rätt sätt och är inte ute efter en "snabb lösning". Om det krävs en konstruktör så är det helt okej, men jag är nyfiken på hur ni som har erfarenhet av liknande konstruktioner skulle resonera.

Alla tankar och synpunkter uppskattas!

• IMG_7001.JPEG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7002.JPEG
    Skapa konto
  • IMG_7017.JPEG
    Skapa konto
  • IMG_7019.JPEG
    Skapa konto
  • IMG_7018.JPEG
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.