Hej!
På min balkong har jag en panel i trä på väggen som ser ut som råspont. Resten av huset har plåtfasad. Att döma av märken i plåten har det en gång i tiden suttit ett tak eller möjligen en markis över balkongen, men under de 16 år jag bott här har inget sådant funnits och träpanelen har varit utsatt för väder och vind i söderläge utan att jag gjort något underhåll. Den behöver därför bytas nu.

Bifogar en bild tagen underifrån vid balkongdörren så kanske någon kan identifiera vilken panel det är.

Messenger_creation_762F93CB-D9E4-4464-A7C9-F418CCFB53BE.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det är någon typ av råspont har jag förstått att den inte är lämplig som panel utomhus. Vad kan jag ersätta den med? Den är ca 15mm tjock och jag vill inte sätta något som bygger ut för mycket, då den i såna fall kommer att hamna långt utanför plåtfasaden. Har tittat runt lite och hittade 22mm baspanel på Byggmax, är den lämpligare?
https://www.byggmax.se/22x120-baspanel-p08421120

Tack på förhand från en nybörjare 😅

om det är på dörren kan du använda spårad plywood

Nej det är inte dörren, det är fasaden på huset. Dock syntes profilen på plankorna tydligast när jag tog bild vid dörren, därav att jag skrev det. Kanske var otydligt.

Här är bild på större del av fasaden som behöver bytas ut. Övergång till plåtfasaden vid balkongräcket.

• IMG_20260714_161044932_HDR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.