J
Med risk att det redan finns en tråd. Jag tror det borde finnas det, har för mig att jag sett diskussionen.

Jag har pensionerat min NGENIC. Funktionen tyckte jag om, men jag ogillade sättet de hanterade oss kunder.

Suttit och skissat på en egen ersättare med samma princip, styra (lura) pumpen genom en simulerad utegivare.
Det blir lite mer jobb än jag tänkt, och egentligen är det nog inte värt det annat än för principen och utmaningen.

Jag har dessutom redan en egenbyggd grej för att styra varmvattnet, där jag från början hade tänkt att även styra utegivaren (eller snarare var min första tanke innegivaren då det känns som lägre risk men troligen ger mindre effekt) men för ett år sen när den inte blev färdig köpte jag en NGENIC. Jag tänkte även i banorna att bara kunna lura utetempen med tex 2 extra resistorer så att man kan göra att den upplever det något kallare eller något varmare men, om systemet hänger sig medan man är på semester, inte en helt tokig utetemp. Kan väl iofs lösas med en watchdog och att systemet går i fallback med att bara koppla tillbaka utegivaren med ett relä om programmet får fnatt...

Jag har läst några gånger om "husdata". Det verkar vara en rätt bra produkt. Jag kan absolut tänka mig att köpa en färdig produkt, men styra själv via tex Home Assistant. Men jag funderar på om den kan göra det jag vill. Kan jag ändra värmen eller styra varmvattenproduktionen, eller är det mer för att övervaka och "sällanprogrammera" värmepumpen? Vad jag kort läst nånstans är att om man styr för aktivt så riskerar man skriva sönder flashminnet i pumpen?

Har en IVT greenline med Rego637. Den har sannolikt inte supermånga år kvar att tjäna.

Idag har jag satt tempgivare på VVB, in och utgående radiatorslinga för att övervaka med HA. Jag styr bara ingången för att blockera varmvattentillverkning. Tempen har Ngenic Tune fått styra.

Husdata har en ganska bra, om än svårtillgänglig dokumentation. De blåmarkerade parametrarna i dokumentet här (https://online.husdata.se/h-docs/C00.pdf) kan styras.

"External control" ger ytterligare en valfri parameter som ställs via pumpen. I min Rego1000 har jag två externa ingångar som exempelvis kan blockera tillskott, stänga av varmvatten, tvinga igång en cirkpump etc.

Jag har kört Husdata ett tag men gick vidare till en Esp-baserad produkt från en medlem här på byggahus. (https://github.com/jagheterfredrik/esphome-rego1000). Anledningen var helt enkelt att jag hade den gamla husdata H60 som inte kunde simulera en innegivare och den ESP-baserade varianten kändes då mer lockande än att uppgradera till H66 för dyra pengar.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
K KMNelhas skrev:
Husdata har en ganska bra, om än svårtillgänglig dokumentation. De blåmarkerade parametrarna i dokumentet här ([länk]) kan styras.

"External control" ger ytterligare en valfri parameter som ställs via pumpen. I min Rego1000 har jag två externa ingångar som exempelvis kan blockera tillskott, stänga av varmvatten, tvinga igång en cirkpump etc.

Jag har kört Husdata ett tag men gick vidare till en Esp-baserad produkt från en medlem här på byggahus. ([länk]). Anledningen var helt enkelt att jag hade den gamla husdata H60 som inte kunde simulera en innegivare och den ESP-baserade varianten kändes då mer lockande än att uppgradera till H66 för dyra pengar.
Tack. Är det någon av de blå som man inte får ändra för ofta?

Tyvärr har jag den äldre regin så det där projektet kommer inte funka för mig :(

Jag har en Husdata H66. Drar ut all data ur värmepumpen och från elmätaren och tar beslut baserat på effekttoppar. Ändrar måltemperaturen i värmepumpen under de tider när vi använder som mest el i övrigt.

J JohanLun skrev:
Tack. Är det någon av de blå som man inte får ändra för ofta?

Tyvärr har jag den äldre regin så det där projektet kommer inte funka för mig :(
Ingen aning om det där med att det sägs att man inte ska ändra för ofta. Jag styr med hjälp av den fingerade inomhussensorn. Tänker att "ingångarna"/logiken för utom- och inomhusgivarna är byggda för att ta emot ny data ofta.

K KMNelhas skrev:
Ingen aning om det där med att det sägs att man inte ska ändra för ofta. Jag styr med hjälp av den fingerade inomhussensorn. Tänker att "ingångarna"/logiken för utom- och inomhusgivarna är byggda för att ta emot ny data ofta.
De rekommenderar att man inte ska ändra parametrar för ofta eftersom värmepumpen har en lång livslängd jämfört med hur många skrivcykler minneskretsarna typiskt klarar.

"Också att tänka är att när man manipulerar värmepumpens inställningar så skrivs dessa till reglersystemets flashminne. Ett flashminne håller för ett begränsat antal skrivningar. Dessa är väldigt många, kanske 100 – 200 tusen. Men tänk på att hålla skrivningar till pumpen till ett minimum för att undvika problem på lång sikt. En tumregel är att hålla skrivningar till under ca 7000 per år (räknat på pumpens livslängd på 20år)"

https://husdata.se/docs/h60-manual/energistyrning-guider/

J jhall skrev:
De rekommenderar att man inte ska ändra parametrar för ofta eftersom värmepumpen har en lång livslängd jämfört med hur många skrivcykler minneskretsarna typiskt klarar.

"Också att tänka är att när man manipulerar värmepumpens inställningar så skrivs dessa till reglersystemets flashminne. Ett flashminne håller för ett begränsat antal skrivningar. Dessa är väldigt många, kanske 100 – 200 tusen. Men tänk på att hålla skrivningar till pumpen till ett minimum för att undvika problem på lång sikt. En tumregel är att hålla skrivningar till under ca 7000 per år (räknat på pumpens livslängd på 20år)"

[länk]
Absolut! Men vad är en inställning? Varmvatten av/på? Extern ingång av/på? Ändrad utomhustemperatur? Ändrad inomhustemp?

J
J jhall skrev:

[länk]
Fel gjort kan flashminne skrivas sönder snabbt.

Tror det var Apple som var först att fixa ett smart system att skriva till Flash i nån tidig portabel enhet (Newton?).

Min gamla Saab pajade minnet i radion om man hade p4 på och åkte mellan två områden. Varje gång den bytte frekvens skrev rds den nya i minnet. Fel gjort kan man sabba ett Flash på några dagar.

J
K KMNelhas skrev:
Givarna måste ligga i flyktigt minne?

J JohanLun skrev:
Givarna måste ligga i flyktigt minne?
Gissar det så det känns som en rätt så skottsäker approach att labba med inomhus- och utomhuspemperaturen istället för att flytta värmekurvan på timbasis.

• Gilla
knightjocke och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.