Hej jag har lamputtag över alla mina fönster i mitt hus som sitter i 80 dosaor som är kopplingsdosor med ett lamputtag i.
jag tänkte kasta lamputtagen och sätta på täcklock istället och sen borra hål genom smygen och upp i dosan och för i 16mm slang.
Men frågan är finns det dioder eller vad det kallas som man bara kan koppla på fas och nolla på utan att använda transformator eller något sådant. Det är ju kopplingsdosor med 230 volts kablar i så man kan ju inte blanda i 12 voltare väll?

Tips på hur jag kan göra för är inga problem att borra mig igenom i smygen så behöver bara ha info om vilka led dioder jag ska ha?
MVH

Finns ju trafos som du kan stoppa i dosan.

jo finns säkert små transformatorer som får plats i en 80 dosa men man får väl inte blanda 12 v och 230 volt i samma dosa? sen en sak till så när det är transformatorer så brukar det ju ingå en transformator och 4 lampor i ett paket och det är så att jag ska ha lampor i olika fönster så blir ju bara en lampa i varje så blir ju att jag får köpa massa paket med transformatorer så får jag massa lampor över.

BÄsta hade varit om det finns dioder som kan kopplas till 230 volt med fas och nolla som bara ersätter lamputtagets ström rakt av. Finns det inte??

Redigerat:
  • Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
Det finns LED-armaturer för direkt anslutning 230V, men de brukar vara ganska rejäla, tror inte de är så lämpliga att sätta i fönstersmygen.
Ska du ha små smäckra armaturer är det extern trafo som gäller.

jag vill ha små dioder typ 2 cm i diometer men då är det 12 voltare med transformator som gäller då?
Är det verkligen lagligt i ett nytt hus att blanda 12 volt och 230 i samma kopplingsdosa då?

Så länge trådarna på primär respektive sekundärsida hålls åtskilda är det inga problem.

Det brukar vara enklast att se till att nätspänningskabeln har sin mantel intakt ända in i trafon, eller så nära som möjligt. Är den matad med enkelisolerad FK kan du dra på en stump mantel som du skalat av en kabel, t.ex EKK.

Okej men då är det möjligt då att blanda bara man skiljer dom åt:)
var kan jag köpa små dioder med transformator som passar i 80 dosa?

Som Patrik_Hed redan skrivit så är det inte bara möjligt att "blanda" utan snarare omöjligt att undvika om drivdonet skall sitta i en dosa.
Jag har köpt drivdon på elbutik.se men det finns många som säljer.
Tänk på att kontrollera att drivdon är avsedda för samma ström som dioderna.

Det finns inga billiga små transformatorer eller vad får man ge minst för en?

Det är ju olika fönster dom ska sitta i så behövs ju en led diod och en transformator till varje fönster så blir ju en hel del pengar så var hittar man dom mest prisvärda prylarna?

Skulle dom kanske men jag köper helst dom i Sverige :) biltema har inga?

Eldirekt.se har en minimodell för 124kr/st.

damini_cut_200.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.