Hej! Jag bor i en BRF som har giber via Telia. Vi har 500/500mbit-internet som ingår och jag brukar snitta runt 500-510+ både upp och ner (oavsett när på dygnet).

Då jag flytta min NAS till min lägenhet ökade jag min bredbandshastighet till 1000/1000. Min hastighet (mätt helt trådat) varierar mellan 800-920mbit där nerdströms ofta ligger runt 800mbit/s medan uppströms ligger på 900mbit/s.
Vi har haft flera i BRF som klagar om ostadigt internet och fått sin mediaomvandlare utbytt mot en mindre mer modern. Våra lägenheter byggdes 2015 så omvandlaren som sitter där idag är inte den nyaste. Jag funderar på ifall mediaomvandlare gör att jag får en högre och mer stabil gigabit-hastighet.

Några frågor:
  • Jag har två optiska kablar i mediaboxen, men enbart en är inkopplad. Ifall jag använder båda, fungerar de som sändare/mottagere i en kabelomvandlare som tar sändare/mottagare separat?
  • Min fibelkabel är gul, jag tolkar det som att jag har "singel mode"-kabel?
  • Ifall jag har "singe mode" så är det våglängderna 1550nm/1310nm som min omvandlare bör stöjda?
Och framförallt, tror ni att en ny omvandlare löser något eller brukar felet ligga någon annanstans? Min nedströmshastighet är ALDRIG nära att vara över 900mbit oavsett tid på dygnet (mäter varje timme automatiskt via BBK)

Omvandlaren jag har idag är en CTS hes-3106-plus. Jag använder enbart bredband från omvandlaren, ingen IPTV etc.
Jag har en ubiquitit 10gbit-switch på väg hem till mig, borde jag inte kunna återanvända den som omvandlare genom att stoppa in SFP in i den?

• Gul fiberoptisk kabel ansluten till en mediaomvandlare med en blå kontakt och vita kablar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen expert men SFP modulen som du har kan kommunicera åt båda hållen med endast en fiber, detta åstadkommer den genom att skickar och ta emot på olika frekvenser och dessa säljs oftast i par. Men det är väldigt vanligt med det du beskriver till exempel två fiber till en SFP modul där man använder en som sändare och en som mottagare 1TX till 2RX och 1RX till 2TX.

Fiber är en sörja rent ut sagt, jag driver idag en verksamhet där jag tillhandahåller servrar och det är inte ovanligt att jag får tacka nej till en ny lokal just eftersom fiber installationen inte lever upp till det jag behöver. Jag ska utveckla...

I många fall äger stadsnätet eller telia fibern (då går det bra), men har man otur kan fibern ägas av en lokal fiberförening som kopplat på sig någonstans, du kommer då begränsas av kapaciteten på fiber föreningens router och du kommer inte kunna använda dig av port forward eller andra mer avancerad router inställningar. Du kommer bara få internet och eventuella tjänster som fiberförening ordnar.

Det kan vara många olika saker som är problematiska men är hastigheten något som växlar så skulle det kunna vara att den utrustningen som tillhandahåller tjänsten inte har tillräckligt med kapacitet (detta är ganska vanligt)

Omvandlaren som du dessutom har tagit bild på kan under vissa omständigheter faktiskt tillhöra nätet och du har egentligen inte lov att byta ut den. Jag vet detta eftersom att jag hade en god vän som flyttade utomlands men hon hann aldrig med att städa ut sitt hus och packa ner sina grejer. Vilket innebar att hon fick betala alla vanliga villakostnader inklusive uppvärmning och el, och då jag var i expansionfas så erbjöd jag att jag kunde ställa några servrar i hennes villa, jag skulle betala elen för hennes hus och huset skulle dessutom bli uppvärmt as surrarnde servrar.

Hennes hus visade sig dock vara kopplat till en fiberförening, och tjänstefördelaren som hon hade i sitt mediaskåp tillhörde faktiskt dem och var en del i deras när. Således ingenting jag fick pilla på och där sprack allt, och av vad jag kan utläsa av din tråd så håller du på att göra något liknande.

Kolla vem som faktiskt äger boxen innan du beställer något

PS har själv 1000/1000 på två platser och är aldrig över 900 så jag är under intrycket av att detta är normalt...

• Gilla
Ritte
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Skärmdump av hastighetstestresultat där nedladdning visas som 941 Mbps och uppladdning som 875 Mbps med historik över tidigare mätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min router mäter hastigheten hemma varje dag. Här kan du se vad jag får med ”modern omvandlare” som sedan går med cat-kabel till en UDM PRO. Har några kopplingar på cat-kabeln påväg till routern så jag tycker det är en okej hastighet.

P
Det du har är en BiDi (BiDirectional) modul. Man skickar ljus med två olika våglängder (det heter normalt våglängder när vi pratar ljus. inte frekvenser)
Singlemode fiber eller inte har inte med det att göra.
Men troligtvis är det just en singlemode fiber du har och med en enkel SC kontakt.
Vilken våglängd du har borde du se på modulen som det ser ut som du kan dra ut med det har rätt liten

Jag hoppas du har beställt en router och inte en ren switch. En router har NAT och brandväggsfunktioner men ibland kan även switchar ha det. Jag kan dock inte Ubiquitit utbud.

Om du kan stoppa fibern direkt i routern/switchen beror på mycket. Ofta skickar ISP datat i VLAN kanaler som omvandlaren splittar till de olika ETH uttagen, oavsätt hur mycket tjänster du har. Men om så och du har den informationen så kan det funka. Hör med leverantören.

Hur lång kabel behöver du?
https://www.direktronik.se/direktro...9125-simplex-yd-40mm2/?variationCode=117-2361

Är du osäker. Maila DirekTronik och bifoga en bild så kommer de ge bästa förslaget

• Gilla
KenNo
  • Laddar…
R Ritte skrev:
Några frågor:
  • Jag har två optiska kablar i mediaboxen, men enbart en är inkopplad. Ifall jag använder båda, fungerar de som sändare/mottagere i en kabelomvandlare som tar sändare/mottagare separat?
  • Min fibelkabel är gul, jag tolkar det som att jag har "singel mode"-kabel?
  • Ifall jag har "singe mode" så är det våglängderna 1550nm/1310nm som min omvandlare bör stöjda?
Och framförallt, tror ni att en ny omvandlare löser något eller brukar felet ligga någon annanstans? Min nedströmshastighet är ALDRIG nära att vara över 900mbit oavsett tid på dygnet (mäter varje timme automatiskt via BBK)

Omvandlaren jag har idag är en CTS hes-3106-plus. Jag använder enbart bredband från omvandlaren, ingen IPTV etc.
Jag har en ubiquitit 10gbit-switch på väg hem till mig, borde jag inte kunna återanvända den som omvandlare genom att stoppa in SFP in i den?
Hej. Den andra kabeln är nog en reserv och användes/projekterades förmodligen för icke BiDi sfp moduler.

Gul kabel med blå SC kontakter är vanligtvis single mode. Har själv aldrig sett något annat.

Din omvandlare (CTS) stödjer sfp-moduler. SFP-modulerna är de som använder olika frekvenser. När switchen kommit hem kan du flytta över SFP modulen till den. Det kommer fungera bra bara switchen accepterar modulen.

Sen kommer vi till frågan om det kommer fungera "bättre". När det gäller länkhastigheten så kommer man aldrig upp i 1000Mbit nyttohastighet på en 1G-länk. Max beroende på omständigheter är ca 950Mbit.

Enligt mig så blir hela denna övning onödig då man max kan få 50Mbit mer totalt. Men man kan ju roa sig att kontakta Telia kundtjänst och få dem att försöka få 900 att bli 1000.

~940 mbps lär vara så bra det går att köra över en Gig-port. Iperf3 kan användas för att test througput mha 2 datorer med gigportar.

arneri68 arneri68 skrev:
~940 mbps lär vara så bra det går att köra över en Gig-port. Iperf3 kan användas för att test througput mha 2 datorer med gigportar.
M merbanan skrev:
Hej. Den andra kabeln är nog en reserv och användes/projekterades förmodligen för icke BiDi sfp moduler.

Gul kabel med blå SC kontakter är vanligtvis single mode. Har själv aldrig sett något annat.

Din omvandlare (CTS) stödjer sfp-moduler. SFP-modulerna är de som använder olika frekvenser. När switchen kommit hem kan du flytta över SFP modulen till den. Det kommer fungera bra bara switchen accepterar modulen.

Sen kommer vi till frågan om det kommer fungera "bättre". När det gäller länkhastigheten så kommer man aldrig upp i 1000Mbit nyttohastighet på en 1G-länk. Max beroende på omständigheter är ca 950Mbit.

Enligt mig så blir hela denna övning onödig då man max kan få 50Mbit mer totalt. Men man kan ju roa sig att kontakta Telia kundtjänst och få dem att försöka få 900 att bli 1000.
Hade jag fått 940mbit/s både upp och ner hade jag varit nöjd. Uppåt kommer jag upp i dessa hastigheter men nedströms ligger det unt 850mbits (varians +/-50mbit/s).

Nu är jag lite petig med hastigheten just för att jag betalar extra för 1000/1000mbit, 500/500 ingår i min avgift. Lite delad om det är värt att lägga 220kr/mån för att gå från 520mbit till 850mbit nedströms. Jag kör många remote backups så uppladdningshastigheten är kanske vad jag borde vara nöjd med.

Många av dessa uppladdningsaktiviteter är inkrementella backups som sker över natten dessutom.

Du har inte en router som kroknar?

arneri68 arneri68 skrev:
Du har inte en router som kroknar?
Nej, en burk med OPNsense installerat. Har samma hastighet om jag skippar routern och pluggar direkt in i omvandlaren.

Kan faktiskt vara så att en
R Ritte skrev:
Nej, en burk med OPNsense installerat. Har samma hastighet om jag skippar routern och pluggar direkt in i omvandlaren.
Vill inte vara jobbig på något sätt men har du testat utan OPNsense?

Jag var för länge sedan en förespråkare av bland annat PFsense, men efter mycket mecklande med servrar och annat så insåg jag det inte är en bra lösning.

Detta på grund av att riktiga routrar som visserligen är baserade på en CPU för interface, har egna ASIC kretsar för hanteringen av trafik.

P
R Ritte skrev:
en burk med OPNsense installerat
Men om du har det så var ska du placera den nya switchen med SFP+? Före OPNsense? Fixar din ISP att du tar ut två IP adresser?

K KenNo skrev:
Kan faktiskt vara så att en

Vill inte vara jobbig på något sätt men har du testat utan OPNsense?

Jag var för länge sedan en förespråkare av bland annat PFsense, men efter mycket mecklande med servrar och annat så insåg jag det inte är en bra lösning.

Detta på grund av att riktiga routrar som visserligen är baserade på en CPU för interface, har egna ASIC kretsar för hanteringen av trafik.
Har testat att koppla in i omvandlaren direkt, samma hastighet.

P PappasHammare skrev:
Men om du har det så var ska du placera den nya switchen med SFP+? Före OPNsense? Fixar din ISP att du tar ut två IP adresser?
Det är väl ingen skillnad mot nuvarande switch som Telia skickat? Media-omvandlaren är en CTS switch.

Och ja, de verkar stödja två IPn. Hade en laptop och router kopplad samtidigt igår för att mäta hastigheter.

R Ritte skrev:
Det är väl ingen skillnad mot nuvarande switch som Telia skickat? Media-omvandlaren är en CTS switch.

Och ja, de verkar stödja två IPn. Hade en laptop och router kopplad samtidigt igår för att mäta hastigheter.
Jag förstår... det låter dock som om denna mediaomvandlare ingår i deras nät.

Jag kan dock ha fel här...

R Ritte skrev:
Nu är jag lite petig med hastigheten just för att jag betalar extra för 1000/1000mbit, 500/500 ingår i min avgift. Lite delad om det är värt att lägga 220kr/mån för att gå från 520mbit till 850mbit nedströms. Jag kör många remote backups så uppladdningshastigheten är kanske vad jag borde vara nöjd med.
Telia har höga krav med wire-speed på själva enheterna för fiber till koppar. Således så ligger problemet i ett annat led där det kommer krävas betydligt mycket mer jobb för att få rättelse (om det lyckas alls). Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att inte ha en affärsrelation med Telia.

• Gilla
Ritte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.