Hej

Vi har plockat bort lite dörrar i huset som vi tyckte var helt onödiga att ha, och nu vill vi även plocka bort karmar och trösklar så att det bara blir ett snyggt hål. Frågan är hur man får till ett snyggt hål enklast? Jag hittade inga lämpliga brädor att klä insidorna med när jag kollade hos bygghandlarn.

• Gilla
Oskarfaglefelt
  • Laddar…
Det finns ju limträskivor.
Antar att de är tänkta att användas som hyllplan, men de i furu är ju inte så farligt dyra och borde kunna användas som "hålfoder".

Annars finns det ju diverse spånskivor och MDF som borde kunna sågas till.

/ATW

Jag gör smygar av MDF - det är billigare än limträ och enklare att få till en snygg målad yta på än spånskiva. Sen foder över skarven mellan smyg och vägg.

Planhyvlat borde väl fungera utmärkt.

Vad behöver man inhandla för verktyg för att få till snygga smygar av mdf? Tänkte också ta bort en dörrkarm och ett fult hemmagjort valv som bara ska bli öppningar. En sån enkel rak portal från Lundbergs är ju inte så billig. http://www.lundbergs-prod.se/valv/portaler___175.aspx?prodId=19&startId=0 Kanske kan motivera något roligt verktygsinköp istället :)

nimhed skrev:
Planhyvlat borde väl fungera utmärkt.
Ja det letade jag efter, men närmsta dimensionen jag hittade var 95mm, och jag behövde 100.

Farzan skrev:
Jag gör smygar av MDF - det är billigare än limträ och enklare att få till en snygg målad yta på än spånskiva. Sen foder över skarven mellan smyg och vägg.
MDF verkar ju fiffigt, men det verkar omöjligt att få tag på hos byggmax, cheapy etc. Hyllplan av MDF var det närmsta jag kom.

MDF får man nog köpa i större skivor och såga till själv...

gadu^ skrev:
MDF får man nog köpa i större skivor och såga till själv...

Njae, klart det blir ju billigare att köpa en skiva och klyva själv om man ska ha mycket, men annars finns det ju mdfhyllplan både långa och korta, smala och breda på bauhuse bl.a.

Finns endast 200mm som smalast vill jag minnas, men klyver du den så får du ju ut 2st drygt 100mm nån millimeter mindre gör nog inget för du ska väl fodra runt om sen benox?

Alpha, helt rätt! Tänkte inte hyllplanen...
Men om man inte klyver själv så får man tänka på att sågarna i Bauhaus/Hornbach etc inte alltid klarar av smala bredden som kan behövas...

benox skrev:
Ja det letade jag efter, men närmsta dimensionen jag hittade var 95mm, och jag behövde 100.
Nästa bredd är 118mm.

Jag köpte 'valvbrädor' på Bauhaus.
Materialet är MDF och finns olika bredder på.

Såg att det finns färdiga kitt att köpa på bauhaus för att snygga till efter dörrkarmar.

Ah, najs. Bauhaus har verkligen allt, utom sitt sortiment på hemsidan, vilket stör mej... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.