736 läst ·
2 svar
736 läst
2 svar
Ersätta ACF med Heru 100
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 188 inlägg
Hej,
Har beställt en Heru 100 T EC. (tvättstugemonterad) som jag ska ersätta mitt gamla ACF aggregat med.
Så placeringen kommer bli den samma.
Dock har jag ett litet dilemma.
Samtliga 4 rör som kommer ner i tvättstugan idag är D100.
Samtliga 4 röranslutningar på nya aggregatet är D125.
Om jag bara hittar en övergång D125-D100 så kan jag docka på detta aggregat på befintliga rör. Men finns det några nackdelar med denna tillvägagångssett?
Bör jag dimensionera upp något av rören för att uppnå så bra effekt/ljudnivå som möjligt?
Har beställt en Heru 100 T EC. (tvättstugemonterad) som jag ska ersätta mitt gamla ACF aggregat med.
Så placeringen kommer bli den samma.
Dock har jag ett litet dilemma.
Samtliga 4 rör som kommer ner i tvättstugan idag är D100.
Samtliga 4 röranslutningar på nya aggregatet är D125.
Om jag bara hittar en övergång D125-D100 så kan jag docka på detta aggregat på befintliga rör. Men finns det några nackdelar med denna tillvägagångssett?
Bör jag dimensionera upp något av rören för att uppnå så bra effekt/ljudnivå som möjligt?
Har du tid/pengar att dimensionera upp systemet blir flödet och ljudet bättre, är en avvägning bara du själv kan göra vad det är värt och hur mycket som du vill byta ut av systemet. Klarar systemet idag flödet med dimension 100 bör det inte vara problem i framtiden.
Trädgårdsfixare
· Stockholm
· 188 inlägg
Tack, att byta ut rören till rummen är tyvärr inte ett alternativ. Tänkte att tillexempel friskluftsröret samt frånluftsröret är relativt kort. Så dessa hade kunnat gå att bytas ut. men dock en större operation än själva aggregatbytet.
Då gör jag så att jag börjar med ett utbyte av aggregatet och installerar övergångar till diameter 100 helt enkelt.
Då gör jag så att jag börjar med ett utbyte av aggregatet och installerar övergångar till diameter 100 helt enkelt.
Klicka här för att svara