23 555 läst ·
32 svar
24k läst
32 svar
Ersätta 32A "handske" till 16A för att koppla in 16A byggcentral?
Tack för alla svar, jag kollade idag och det är säkrat 16A i huvudcentralen. Kabeln som är dragen är 5G2.5 och både stickproppen och byggcentralen sitter inomhus. Så i det avseendet tolkar jag det som att det är fullt ok att sätta dit en 16A handske och byggcentral istället?
Då återstår just JFB som jag inte blir riktigt klok på, räcker det att byggcentralen har JFB tills vidare? Eller måste det finnas i huvudcentralen också i just detta fallet? Som jag skrev tidigare så kommer det installeras, men det hade varit skönt att få lite belysning ute i garaget tills vidare. I byggcentralen kommer det inte kopplas in några 16A eller 400V utrustning, utan endast lite arbetsbelysning och elverktyg på vanliga 230V uttagen.
Då återstår just JFB som jag inte blir riktigt klok på, räcker det att byggcentralen har JFB tills vidare? Eller måste det finnas i huvudcentralen också i just detta fallet? Som jag skrev tidigare så kommer det installeras, men det hade varit skönt att få lite belysning ute i garaget tills vidare. I byggcentralen kommer det inte kopplas in några 16A eller 400V utrustning, utan endast lite arbetsbelysning och elverktyg på vanliga 230V uttagen.
Produkter som diskuteras: "arbetsbelysning"
Arbetsbelysning LED 800 laddbar Ansmann
Utmärkt för arbeten inom- och utomhus
555 kr inkl moms
Läs mer
Kör du på, värre saker än så finns på de flesta byggen.
Kabelarea och säkringar stämmer om det inte är helt orimliga avstånd.
Vettigt är dock att installera JFB i huset så snart som möjligt.
Vad du kopplar in spelar inte så stor roll om du frågar mig, det viktiga är att inget kan hända och det är inget magiskt med trefas och 400V's maskiner. snarare tvärtom eftersom folk slarvar mer med enfas och "lilla" 230 V.
En del lyckas trixa till det allra mest konstiga med tre trådar så man blir mörkrädd ibland.
/Kent
Kabelarea och säkringar stämmer om det inte är helt orimliga avstånd.
Vettigt är dock att installera JFB i huset så snart som möjligt.
Vad du kopplar in spelar inte så stor roll om du frågar mig, det viktiga är att inget kan hända och det är inget magiskt med trefas och 400V's maskiner. snarare tvärtom eftersom folk slarvar mer med enfas och "lilla" 230 V.
En del lyckas trixa till det allra mest konstiga med tre trådar så man blir mörkrädd ibland.
/Kent
Ska man rida på reglerna ordentligt så ska det vara en JFB i huset för att göra så.MMR skrev:
Men i praktiken blir din lösning säker så länge endast byggcentralen sitter i 3-fasuttaget.
Men om man drar ut byggcentralen och kopplar in t.ex. vedkapen istället, får man en vedkap som inte är skyddad med JFB.
Så delvis beror det hela på hur pass bra koll du har över det hela, springer det folk och kopplar in och ur saker lite hur som helst är det ju en riktigt dålig lösning.
Har du stenkoll prylarna, och gör om och rätt inom en hyggligt snar framtid så tycker jag inte att det är sådär väldans hemskt.
Jag tror det finns 3-fasuttag med strömbrytare som har ström garanterat avslagen då man inte har någon handske i, och handsken är fastlåst i uttaget då man kopplat på strömmen och att den går att låsa med hänglås.
Lite dyrare, men det förhindrar att någon kopplar in något annat där.
Men sen vet jag inte vad jag ska föreslå för att skarvsladden inte ska gå att dra ur byggcentralen ...
Känns som att denna tråd blev väldigt rörig.
1. Finns inget krav på att i efterhand montera JFB på matningen för ett befintligt uttag (även om detta uttag byts ut)
2. Som jag fattar de så ska du sätta en byggcentral i garaget tillfälligt, för att vid ett senare tillfälle montera en riktig central där och dra för uttag osv? Isåfall tycker jag att du ska sätta en byggcentral (helst med JFB i). Och senare då du monterar den riktiga centralen så ska de ju givetvis sitta JFB i den.
Missförstå mig inte, jag förespråkar alltid för att sätta JFB.. Det är en väldigt billig "livförsäkring".
Och med risk för att vara el-polis så med "du" menar jag givetvis "behörig elektriker"
1. Finns inget krav på att i efterhand montera JFB på matningen för ett befintligt uttag (även om detta uttag byts ut)
2. Som jag fattar de så ska du sätta en byggcentral i garaget tillfälligt, för att vid ett senare tillfälle montera en riktig central där och dra för uttag osv? Isåfall tycker jag att du ska sätta en byggcentral (helst med JFB i). Och senare då du monterar den riktiga centralen så ska de ju givetvis sitta JFB i den.
Missförstå mig inte, jag förespråkar alltid för att sätta JFB.. Det är en väldigt billig "livförsäkring".
Och med risk för att vara el-polis så med "du" menar jag givetvis "behörig elektriker"
När kabelns andra ände sitter permanent ansluten i en riktig elcentral med egen JFB i garaget så faller alla krav på en JFB i huset för garagets skull.Rrrrr skrev:2. Som jag fattar de så ska du sätta en byggcentral i garaget tillfälligt, för att vid ett senare tillfälle montera en riktig central där och dra för uttag osv? Isåfall tycker jag att du ska sätta en byggcentral (helst med JFB i). Och senare då du monterar den riktiga centralen så ska de ju givetvis sitta JFB i den.
Nu är det givetvis bra att ändå sätta JFB där, för personskydd i husets skull.
Och då TS bara ska byta uttaget så går det väl i princip under reglerna för vad man får göra själv med nödvändig kännedom.
För att klargöra, på denna kabel som är dragen från centralen (5G2.5, avsäkrad 16A, dragen i marken i ett gult markrör) sitter det en 32A handske.
- Handsken sitter inomhus i vårt garage/förråd.
- Jag kommer inte att ha folk springande och koppla in saker utan min vetskap.
- Jag kommer inte koppla in något direkt i handsken utöver byggcentralen, ingen utrustning och ingen skarvsladd ut ur garaget.
- Byggcentralen jag kopplar in tillfälligt har en egen JFB och jag kommer att montera JFB i huvudcentralen så snart jag kan för att ha ett skydd på allt annat som kopplas in i huset. Eventuellt skall jag t.ex. ha elgolvvärme på gäst-toan när den renoveras etc.
- När en fast central monteras i garaget så kommer den ju också ha JFB.
Det enda jag skall ge mig på att göra är att plocka bort den befintliga 32A handsken för att ersätta den med en 16A så att min byggcentral passar. Detta verkar jag kunna göra utan problem med de förutsättningar som finns.
- Jag kommer inte koppla in något direkt i handsken utöver byggcentralen, ingen utrustning och ingen skarvsladd ut ur garaget.
- Byggcentralen jag kopplar in tillfälligt har en egen JFB och jag kommer att montera JFB i huvudcentralen så snart jag kan för att ha ett skydd på allt annat som kopplas in i huset. Eventuellt skall jag t.ex. ha elgolvvärme på gäst-toan när den renoveras etc.
Det enda jag skall ge mig på att göra är att plocka bort den befintliga 32A handsken för att ersätta den med en 16A så att min byggcentral passar. Detta verkar jag kunna göra utan problem med de förutsättningar som finns.
Nu verkar det som att vi är överens om att det inte är någon större fara att byta ut uttaget eftersom han ändå har JFB i byggcentralenRrrrr skrev:
men:
Om man byter ut ett 32A uttag (som inte behöver jfb inomhus varken enligt gamla eller nya regler) mot ett 16A som faktiskt kräver JFB såvida det inte är till för en fast apparat eller något annat specialfall då har man ju ändrat installationen och jag vill mena att man rent lagligt skulle behöva JFB.
Om han hade bytt det mot ett likadant ja...Mikael_L skrev:
Jag är med dig på det.mrfrenzy skrev:
Men i TS fall, men en närliggande uggradering till riktig central och full koll på användningen av uttaget, ingen obehörig kommer åt det, så tycker jag gott att han kan byta till en 16A CEE utan att behöva sova dåligt om nätterna.
Jag skulle iaf gjort så.
...eller kanske inte, jag är ju så fräck att jag kan tänka mig att själv skruva in en JFB
Men det är ju inget jag rekommenderar TS ...
Javisst, i detta specifika fall skulle jag kunnat göra samma sak i väntan på att den permanenta centralen installeras, men det är fortfarande inte lagligt 
En annan lösning som inte kräver behörighet och är helt laglig är att bara köpa en 32A byggcentral. Kostar under tusenlappen på ekohallen tex.
En annan lösning som inte kräver behörighet och är helt laglig är att bara köpa en 32A byggcentral. Kostar under tusenlappen på ekohallen tex.
Redigerat:
Ja.. helt lugnt! Kör på!MMR skrev:För att klargöra, på denna kabel som är dragen från centralen (5G2.5, avsäkrad 16A, dragen i marken i ett gult markrör) sitter det en 32A handske.
Ehum.. Du behöver inte montera JFB bara för att du byter en 32A handske/eller uttag mot ett 16A.. Eller du behöver ej de ens om du monterar ett nytt 416 uttag eller ens ett nytt 230V uttag i ett befintligt hus.mrfrenzy skrev:Nu verkar det som att vi är överens om att det inte är någon större fara att byta ut uttaget eftersom han ändå har JFB i byggcentralen
men:
Om man byter ut ett 32A uttag (som inte behöver jfb inomhus varken enligt gamla eller nya regler) mot ett 16A som faktiskt kräver JFB såvida det inte är till för en fast apparat eller något annat specialfall då har man ju ändrat installationen och jag vill mena att man rent lagligt skulle behöva JFB.
Om han hade bytt det mot ett likadant ja...
Om du bygger nytt nu, eller gör en helt ny anläggning är de krav på JFB. Men såklart inte om du bara kompletterar en gammal anläggning (förutom uttag utomhus eller i våtrum).
Vi skulle få vääldigt mycket jobb ifall det fanns sådana retroaktiva krav.
Vi brukar ändå alltid rekommendera installation av JFB på anläggningar där de ej finns.. men är som sagt ej något KRAV.
Ok.. Fattade de som att de var ett gammalt befintligt garage.. Men hursomhelst, om han sätter 16A handske och pluggar in den direkt i en byggcentral som har JFB så skulle iaf jag sova gott.mrfrenzy skrev:
En 416 handske/uttag är ju dessutom knappast farligare än en 432 dito
Man vet aldrig med hemmapulare. Kan vara många olika anledningar. Han kanske hade "hittat" ett 32A uttag, eller på annat sätt fått de gratis? Han kanske redan hade en 32A byggcentral som han hade fått av sin mosters karl? Eller så visste han helt enkelt inte vad de var han köpte när han handlade på Julamrfrenzy skrev: