Hej,
Jag har en batteridriven staplare som jag köpte begagnat. en sån här :https://www.ajprodukter.se/transpor...57PNkdBEz3xs_zn8I4hoC2VYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Enligt specen ska den kunna lyfta 100kg. I nuvarande skick kan den endast lyfta ca 50-60. Staplaren har en inbyggd laddare för batterierna och jag har provat köra den fulladdad. Så gissar att batterierna är halvbra.

Jag har ingen lust att köpa nya batterier så jag tänkte att man kunde stoppa in en DC trafo och köra med sladd istället. Jag ska bara ha den i garaget för att lyfta lite grejor när jag meckar. Så det vore skönt att alltid få ut max kapacitet och inte behöva vänta massa timmar på att den ska ladda för att orka göra ett lyft.

Tänker jag rätt när jag kollar på en sån här att ersätta batteriet med: https://ledmegastore.se/stromforsor...UPiv3qICyDKDu4PzCO9PNqSLTY-Dr_OxoCpPoQAvD_BwE

Det som jag inte klurat ut är om motorn kommer dra jättehöga strömmar vid start som trafon inte klarar av. Jag har skruvat upp och kikat på motorn efter spec, men den är kappslad i en växellåda och jag kan inte se vad den drar för strömmar.

Tittar jag på batterierna så är de specade till: initial current max 3.6A. Är det lugnt att tänka att motorn inte kan dra högre strömmar än så vi start?

Vad säger ni?

Närbild av ett 12V 12Ah laddningsbart batteri med teknisk specifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är två av dessa 12v 12ah batterier som sitter monterade.

Det bör väl funka, du kanske kan behålla batterierna och använda dom som kapacitator?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
två snabba tankar...

jag skulle tolka texten "initial current 3.6A" som maximal laddström -- uttagsströmmen kan nog vara [bra mycket] högre

hur yttrar det sig när du försöker lyfta mer än 60 kg? den har ju ett överbelastningsskydd som kanske träder in av andra orsaker än att batterierna är nedgångna... (elektriska eller mekaniska fel)

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det bör väl funka, du kanske kan behålla batterierna och använda dom som kapacitator?
Ja, jag funderade på om de skulle få sitta kvar och så sätter man en switch om man vill köra batteridrift istället. Var det så du menade?

3,6 A är väl en begränsning vid laddningen? Jag tror inte att startströmmen för motorn är så låg som 5 A så jag tror också att det är lämpligt att ha kvar batterierna som buffert om de inte är i för dåligt skick.

harka harka skrev:
två snabba tankar...

jag skulle tolka texten "initial current 3.6A" som maximal laddström -- uttagsströmmen kan nog vara [bra mycket] högre

hur yttrar det sig när du försöker lyfta mer än 60 kg? den har ju ett överbelastningsskydd som kanske träder in av andra orsaker än att batterierna är nedgångna... (elektriska eller mekaniska fel)
Den går saktare och saktare när man lägger på mer kilon, sen stannar den och buzzern piper. Så ja, det är väl överlastskyddet som går in. Grejen är att den är knappt använd, endast några gånger, dock kanske 5 år gammal, så jag gissade på att batterierna var dåliga.

Ja, det var det jag var rädd för, jag vet ju att ett 12V bilbatteri kan ha 120A startström t.ex.

E Elri skrev:
saktare och saktare när man lägger på mer kilon, sen stannar den och buzzern piper
ok då är jag med -- buzzern ska pipa vid låg batterispänning, så det tyder väl på att det troligen är fel på batterierna

kan den köras med den inbyggda laddaren igång? och så vore det förstås intressant att mäta strömmen till motorn under drift...

harka harka skrev:
ok då är jag med -- buzzern ska pipa vid låg batterispänning, så det tyder väl på att det troligen är fel på batterierna

kan den köras med den inbyggda laddaren igång? och så vore det förstås intressant att mäta strömmen till motorn under drift...
Man kan köra den med laddaren i, men det gör ingen skillnad i styrka. Gissar att den kopplar från laddaren när man kör den.

Ja, mäta strömmen när den kör var ju en bra ide. Det ska jag prova. Nu lär den väl bli lägre än vad motorn vill ha eftersom batterierna är dåliga eller? Borde man mäta spänningsfallet också?

G Guson skrev:
3,6 A är väl en begränsning vid laddningen? Jag tror inte att startströmmen för motorn är så låg som 5 A så jag tror också att det är lämpligt att ha kvar batterierna som buffert om de inte är i för dåligt skick.
Hur skulle en sån lösning se ut, skulle batterierna vara parallelkopplade mot strömförsörgningen.

E Elri skrev:
Ja, jag funderade på om de skulle få sitta kvar och så sätter man en switch om man vill köra batteridrift istället. Var det så du menade?
Nä, köra dom samtidigt tänkte jag

Typ såhär
Handritad skiss av en elektrisk krets med en motor, tre batterier och en kopplingsanordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Nä, köra dom samtidigt tänkte jag

Typ såhär
[bild]
Ok, så parallellkopplade då alltså. Hur mår transformatorn av det?
Grym bild förresten :)

ok, nu har jag mätt lite. Kollade batterispänningen och det ena batteriet låg på 8v och det andra på 12v. Så ett av batterierna är dåligt. Provade att ladda ett dygn och fick upp det dåliga batteriet till 11v. Men jag har för mig att allt under 12 för ett laddat batteri betyder trasigt, eller hur?

Sedan köpte jag en strömtång på biltema och mätte strömmen.
Strömtången hade läge för AC och DC.
I DC hade det ingen peak funktion men tittade man på displayen så gick den upp till runt 10A vid start och stopp.
Provade att mäta i AC-läge för där fanns en inrush peak funktion. Då fick jag som högst 22A, men bara en gång, när jag repeterade så hamnade den runt 15.

Nu är det lite oklart varför det går att mäta AC på en DC ström?

Hittade en skylt på själva lyften som visade "motor effect 150W". Det betyder väl att motorn ska dra 6,25A. I så fall är det ganska låga startströmmar om det bara är 2x nominell ström?

En tanke. Nu är ju ett av batterierna dåliga, skulle det funka att koppla in ett fräscht 12v bilbatteri istället för det dåliga och köra, har ett liggandes nämligen. Eller blir det galet när bilbatteriet klarar bra mycket högre strömmar än det lilla batteriet?

så bra! att mäta är att veta :)

var dessa mätningar gjorda med olastad lyft, eller med [stor] last?

1. då kan man nog ana att den första lösningen med 5A transformator inte skulle ha fungerat -- inte ens vid stationär drift, startströmmarna oaktade

2. att det blir ett utslag vid AC-mätning beror på att det blir en strömtransient från noll till massor med ampere -- i sanning en form av Alternating Current -- sen vilket värde instrumentet väljer att visa vid en transient är lite mer svårpredikterat, men kan nog vara rimligt det du ser; att det blev lägre vid förnyade försök skulle jag gissa beror på ett snabbt degenerande batteri

3. att lägga ett väldigt potent bilbatteri i serie skulle nog kunna ställa till det (stor ström genom det lilla, friska, batteriet och motorn) om motorn inte skulle snurra eller gå väldigt trögt; men eftersom lyften fungerar bra mekaniskt över hela sitt arbetsområde när den är olastad skulle jag pröva att ersätta det svaga, dåliga, batteriet med bilbatteriet och testa; inledningsvis utan någon som helst last på lyften och sen med tilltagande last

Ok, nu har jag mätt igen med bilbatteriet istället för det dåliga batteriet.

Med last på lyften. Den var defenitivt piggare men kunde fortarande inte lyfta 100kg. Men kanske 70-80.

Fick ut 35A första gången när jag mätte på AC peak inrush. Sedan fick jag 25A repeterbart.
Svårare att se med DC läget, men upp emot 20 skulle jag gissa där.

Jag ska säga att det är startströmmarna jag tittar på. I drift med last på så är det väldigt låga siffror, under 10A lätt. Olastad i drift när jag bara flyttar upp och ner så är det typ 0.5A.

Så jag vet inte. Om man bara kunde ta hand om startströmmarna så skulle ju en DC-trafo på 20A funka bra. Annars är det väl bara att acceptera att jag får köra med batterier. Men tröttsamt då att man aldrig vet om man kommer kunna lyfta eller inte beroende på batteriernas skick och laddning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.