Byggahus.se
Hej!

Jag och sambon har sålt en bostadsrätt för en tid sedan och köparna flyttade in för över en månad sedan.
Nu har jag fått, från köparna, att två av våtrumsmattorna i bostadsrätten är äldre än vad som stod angivet i objektsbeskrivningen och de vill ha ersättning för dessa.
Jag vet inte hur gamla våtrumsmattorna är, men den ena är från 2010 enligt objektsbeskrivningen.

Är det någon som har haft erfarenhet av liknande situationer, att köparen (efter tillträde) gör anspråk på ersättning för saker som inte stämmer överens med objektsbeskrivningen?

Jag har försökt läsa så mycket jag kan och jag har förmodligen inte varit tillräckligt noggrann när jag korrekturläste objektsbeskrivningen innan annonsen lades upp för försäljning, men det känns som att det också faller under "Köparens undersökningsplikt" för skicket på alla golvytor i bostadsrätten gick att se vid visningen.

Tacksam för alla svar!
 
  • Gilla
Hemmapysslaren och 1 till
  • Laddar…
Nyfiken, hur har de som köpte er bostad datumbestämt våtrumsmattorna ? Det står ju inte direkt något datum på dem. Vid en eventuell tvist så måste de kunna "bevisa" att det finns underlag för kravet. Vilket redan där gör ett eventuellt civiltvist helt dödfött.
 
  • Gilla
TuVu och 6 till
  • Laddar…
Om objektsbeskrivningen säger att den är från 2011 så ska den ersättas med en 12 år gammal våtrumsmatta. Det lär inte bli många kronor.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Lintto1 och 24 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Nyfiken, hur har de som köpte er bostad datumbestämt våtrumsmattorna ? Det står ju inte direkt något datum på dem. Vid en eventuell tvist så måste de kunna "bevisa" att det finns underlag för kravet. Vilket redan där gör ett eventuellt civiltvist helt dödfött.
Hej!

Nja, det vet jag inte exakt. Enlgit köparna har de "tagit hjälp av någon". Det som står i objektsbeskrivningen är att ena våtrumsmattan är från 2010 och den andra är "nyare", men inte något år på den.
 
  • Gilla
leifberggren och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Om objektsbeskrivningen säger att den är från 2011 så ska den ersättas med en 12 år gammal våtrumsmatta. Det lär inte bli många kronor.
Hej!

Vet du hur det går till, rent praktiskt, om det blir så att vi blir ersättnignsskyldiga?
Pratade med en kollega och han pratade om åldersavdrag på mattan, men hur går det till exakt?

Kolla också på att ersätta för en helt ny matta, av samma sort, och det skulle gå på ca 2300 kronor om det ska läggas ny, så det borde väl isåfall bli åldersavdrag på den summan ungefär?

Tack för svaret!
 
N noxxus skrev:
men den ena är från 2010 enligt objektsbeskrivningen.
vad var grunden för den uppgiften? Hur gammal påstår köparen att mattan är? Och vad har de för grund för påståendet?

Men som sagt, om vi antar att mattan inte är antik, så har köparen knappast något att hämta.
 
  • Gilla
HEM2121 och 8 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
vad var grunden för den uppgiften? Hur gammal påstår köparen att mattan är? Och vad har de för grund för påståendet?

Men som sagt, om vi antar att mattan inte är antik, så har köparen knappast något att hämta.
Hej!

Jag vet inte, det är inte ett årtal som jag har angett till mäklaren och hon kan inte komma ihåg att vi har pratat om det men det sår ändå angivet i objektsbeskrivningen.
Jag vet inte hur gammal de påstår att den är, de påstår bara att den inte är ny "som det står i objektsbeskrivningen"...

Skicket på båda mattorna gick ju att se vid visningen och jag har varit öppen med vad jag vet och inte till mäklaren.

Tack för svaret!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
N noxxus skrev:
Hej!

Vet du hur det går till, rent praktiskt, om det blir så att vi blir ersättnignsskyldiga?
Pratade med en kollega och han pratade om åldersavdrag på mattan, men hur går det till exakt?

Kolla också på att ersätta för en helt ny matta, av samma sort, och det skulle gå på ca 2300 kronor om det ska läggas ny, så det borde väl isåfall bli åldersavdrag på den summan ungefär?

Tack för svaret!
Åldersavdraget blir ca 50%. Kolla på nätet utgående modeller som reas kraftigt ... 😉
Det gäller alltså inte att ersätta mattan med en med nytt modernt mönster till dagens nypris.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
N noxxus skrev:
Hej!

Vet du hur det går till, rent praktiskt, om det blir så att vi blir ersättnignsskyldiga?
Pratade med en kollega och han pratade om åldersavdrag på mattan, men hur går det till exakt?

Kolla också på att ersätta för en helt ny matta, av samma sort, och det skulle gå på ca 2300 kronor om det ska läggas ny, så det borde väl isåfall bli åldersavdrag på den summan ungefär?

Tack för svaret!
Ja jisses. 2300:- för en helt ny så gnisslar de om det? Om den är 12 eller 15 år, spelar det någon roll? Skulle det göra så att lägenheten blev mycket lägre värderad?

De ska visa att felet är på riktigt (att mattan verkligen ÄR äldre än utfäst, det är inte du som ska bevisa att den INTE är det), de ska visa att detta felet gör att köpeskillingen på lägenheten hade påverkats betydligt om felet var känt och sen ska de övertyga rätten att detta inte är skrattretande.

Nä, som vanligt med tokiga köpare, säg och skriv så absolut lite som möjligt. Neka ersättning och gå inte in i diskussioner eller utfästelser. Skickar de till kronofogden så neka. Vill de gå till tingsrätten för 2300:- så får de väl göra det, tror inte de kommer göra annat än att skratta sig har-mynta innan de tackar för visat intresse och skicka ut köparen.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 21 till
  • Laddar…
Sluta genast att prata med köparen. Om du mot all förmodan skulle ge dom något så kommer du att vara deras fastighetsskötare de kommande tio åren.
 
  • Gilla
Noll koll och 59 till
  • Laddar…
RoTe
Precis som tidigare skribenter sagt. Sluta va så jäkla svensk. Sätt ner foten och säg nej.
 
  • Gilla
Newgolds och 19 till
  • Laddar…
OM ni mot förmodan skulle bli ersättningsskyldiga. Så bör man tillämpa åldersavdrag. Det är en relativt luddig temr. Men man kan titta i försäkringsvillkoren för en hemförsäkring, eller villaförsäkring så finns där regler för åldersavdrag som tillämpas av försäkringsbolagen, det är relativt rimliga avdrag.

Hos IF som jag har så tillämpar man för våtrumsmatta 5 år utan avdrag, därefter 8% per år. Så för den påstådda åldern, skulle man alltås tillämpa 13 - 5 år ggr 8&. 64% åldersacdrag.

Nu är det ju inte bara kostnaden för själva mattan, utan även arbetskostnad som skall räknas in.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Åldersavdraget blir ca 50%. Kolla på nätet utgående modeller som reas kraftigt ... 😉
Det gäller alltså inte att ersätta mattan med en med nytt modernt mönster till dagens nypris.
Det här tolkar jag som att vi kanske blir ersättningsskyldiga till 50% av vad en likadan matta skulle kosta?
Således pratar vi ca 1000 kr.
Är det rätt tolkat?
 
  • Gilla
Såkesöd
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja jisses. 2300:- för en helt ny så gnisslar de om det? Om den är 12 eller 15 år, spelar det någon roll? Skulle det göra så att lägenheten blev mycket lägre värderad?

De ska visa att felet är på riktigt (att mattan verkligen ÄR äldre än utfäst, det är inte du som ska bevisa att den INTE är det), de ska visa att detta felet gör att köpeskillingen på lägenheten hade påverkats betydligt om felet var känt och sen ska de övertyga rätten att detta inte är skrattretande.

Nä, som vanligt med tokiga köpare, säg och skriv så absolut lite som möjligt. Neka ersättning och gå inte in i diskussioner eller utfästelser. Skickar de till kronofogden så neka. Vill de gå till tingsrätten för 2300:- så får de väl göra det, tror inte de kommer göra annat än att skratta sig har-mynta innan de tackar för visat intresse och skicka ut köparen.
Varken jag eller min sambo anser att skicket på mattorna skulle påverka marknadsvärdet på bostadsrätten vid försäljningen. Det har aldrig varit några problem med mattorna och vi har inte kunnat se några skador på dem tidigare.

Så vad tycker du att vi bör göra i det här läget?
Bara svar med att vi inte tänker ersätta skador som vi inte orsakat eller att skicket på mattorna gick tydligt att se vid visningen och sedan hänvisa till deras undersökningsplikt som köpare?
 
  • Gilla
forsstugan och 4 till
  • Laddar…
Men som andra är inne på. Säg bara nej, utan större ,motivering. Undvik att prata med köparen, allt du säger kan vridas till orimligheter om det blir en stämning. Köparen är tokig om de stämmer dig för detta.

Däremot kan du reklammera mäklarens tjänst om mäklaren har hittat på egna siffror till objekbeslrivningen, och detta nu skapar en konflikt med köparen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.