Byggahus.se
Har haft en TellStick ZNet Lite v2 några år och utökade med en till på annan plats för ca 1 år sedan och är nöjd med både möjligheten att få div push medelanden och styrningen av lite lampor och väderdata från deras väderstation.. Va nu på väg att köpa en till för att göra en lättare övervakning av väder och mindre styrning. Men ser då att de nu har lagt ner denna produkt.
Detta ger mig nu ett problem hur jag ska gå vidare.
Jaga en begagnad Tellstick och hoppas att de fortsätter iaf några år till med sin telldus live?
Börja med nått helt nytt som då behöver kunna allt som jag redan har med både väderdata från det jag har och bra styrning av belysning och kunna sända push för larm?
Har läst om div andra varianter men många verkar för mycket hemma skruvat som behövs mycket handpåläggning för att få till det.
Tips mottages gärna.
 
Dom har sagt att stödet för 433/Z-wave ska finnas kvar så länge där finns intresse kvar.
Rent krasst, enklast är att köpa en begagnad ZNet på köp&sälj-siterna.

En snarlik produkt är Nexas Bridge X. Dock har den minimalt stöd för 433-sensorer, tror bara det är deras egna temp-sensor som funkar.
Annars har den en del likheter med ZNet.
 
Låter hoppfullt det de sagt. Har haft lite kolla och många av dessa verkar gå fort på Blocket trots att vad jag ser som överprisade då de är begagnade.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Har haft en TellStick ZNet Lite v2 några år och utökade med en till på annan plats för ca 1 år sedan och är nöjd med både möjligheten att få div push medelanden och styrningen av lite lampor och väderdata från deras väderstation.. Va nu på väg att köpa en till för att göra en lättare övervakning av väder och mindre styrning. Men ser då att de nu har lagt ner denna produkt.
Detta ger mig nu ett problem hur jag ska gå vidare.
Jaga en begagnad Tellstick och hoppas att de fortsätter iaf några år till med sin telldus live?
Börja med nått helt nytt som då behöver kunna allt som jag redan har med både väderdata från det jag har och bra styrning av belysning och kunna sända push för larm?
Har läst om div andra varianter men många verkar för mycket hemma skruvat som behövs mycket handpåläggning för att få till det.
Tips mottages gärna.
Tror också på begagnad, såg ex annan tellsrick i Degerfors för en tid sedan på blockwt.

En vän skall pröva mer med äldre homey på sina teellstick. Jag har lånat o kört med homey förut , men testade då bara zigbee prylar tvätt.

Sweclockers har en tråd om läget med telldus, där är det folk som försöker migrera till Home assistant

kör själv allt på Wi-Fi bluetooth o försöker fasa ut zigbee.

Örjan
 
Börjar med att lägga ut en köpes här då och håller koll på blocket vidare.
Har tittat på Home assistant men känns som för mycket handpåläggning och svårt att få in bra väderdata. Och pressentation.
 
Det finns ju en risk att folk tröttnar på att vänta om inte Telldus kommer med en värd ersättare till Tellstich ZNet snart. Jag trodde det skulle komma med en Zigbee hub.
De lanserar dock bara BLE produkter i sin webbshop just nu och inte Zigbee än vilket gör mig lite besviken.
Tänker de konkurrera med Ikea?

Telldus Flow, vad är det? https://telldus.com/tellstick-flow/
Hub/gw 499kr https://telldus.com/p/tillstack-flow/
BLE plugg med energimärkning https://telldus.com/p/smart-plug-bluetooth/
 
Tydligen har det skett större förändringar av företaget. Avdelningen i Lund, där killarna som utvecklade Net/ZNet satt är stängd.
Med detta verkar det som att utvecklingen av ZNet och liknade produkter har stoppats. Bef. kunder lämnas nu i ett vacuum, inga nya ZNet går att få tag på, och det som är aviserat i form av nyheter matchar inte funktionerna i ZNet.
Knepigt läge.
 
blackarrow blackarrow skrev:
De har flyttat till Varberg och ”säkrat upp med nya utvecklare” skrev de på hemsidan.

Vad är det Telldus utvecklar egentligen och vad är kopplingen till Nexa?

Är tiden då man kunde köpa deras produkter om kombinera lite hur som helst över?

Nexa har en billig Bluetooth GW. Funkar deras grejer tillsammans?
[länk]

I Varberg ligger moderbolaget Proove. Dom köpte Telldus för rätt många år sedan

Nexa och Telldus har ingen relation, det är två konkurrerande företag. Nexas prylar går sedan att använda i Telldus produkter.

Hubben du länkar till är en enkel "timer" som programmeras via BT och kan styra ett antal 433-produkter. Ingen koppling till internet etc.
 
E etompau skrev:
Hubben du länkar till är en enkel "timer" som programmeras via BT och kan styra ett antal 433-produkter. Ingen koppling till internet etc.
Aha, forfarande ”System Nexa” 433MHz
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.