Utan att vara säker så kan jag gissa att det räknas som plank även om du kan öppna några bitar. Hus är i alla fall hus även om du kan öppna fönstren.

Om Ernst The Man gjort/uppfunnit modellen bör det räknas som konst = ej bygglovspliktigt ;)

Naturliv Naturliv skrev:
Utan att vara säker så kan jag gissa att det räknas som plank även om du kan öppna några bitar. Hus är i alla fall hus även om du kan öppna fönstren.
Om det gäller i princip hela planket/taket då? "Skjuttak" på pergola räknas ju inte som ett riktigt tak t.ex.

Är plankorna djupare än de är breda är det ett plank oavsett genomskinligheten, enligt flertalet (alla?) kommuner. Så att kunna vrida dem 90 grader hjälper inte, för då blir de definitionsmässigt djupare än de är breda (eller så gör det ingen skillnad...). Det krävs nog att plankorna är skjutbara och kan flyttas in mot en (lovlig) vägg för att komma runt plankreglerna.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är plankorna djupare än de är breda är det ett plank oavsett genomskinligheten, enligt flertalet (alla?) kommuner. Så att kunna vrida dem 90 grader hjälper inte, för då blir de definitionsmässigt djupare än de är breda (eller så gör det ingen skillnad...). Det krävs nog att plankorna är skjutbara och kan flyttas in mot en (lovlig) vägg för att komma runt plankreglerna.
Aha!

Alternativ 2 då vore ju annars att ha två spaljéer med 50% genomsyn och den ena går skjuta...

Alltså jag letar inte efter en lösning på ett problem, jag bara spånar :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.