Hejsan !

Jag har varit otroligt skeptisk till att importera från USA, men nu verkar det som om jag är så illa tvungen att göra det.

Jag vill ha DeWalts nya Impact Ready bits och hylssats, men den kommer INTE till Sverige iår, har pratat med Ahlsell och de har i sin tur pratat med DeWalt Sverige.

Har hittat det och lite annat godis på just www.toolking.com och det ligger mycket bra i pris nu när dollarn är så låg.

Har någon beställt därifrån ? Leverans tid ? Frakt ? Tull ? Andra problem/bekymmer ?

Mvh

Funkar utmärkt. Betalade med MasterCard. Frakten är blixtsnabb, ett par dar till Sverige bara. (Sen behöver Schenker en dryg vecka för att frakta lådan de sista 15 milen hem till mig, men det är inte ToolKings fel.) Tull och moms får man betala, ja. Det betalade jag till transportföretaget. Problem? Nej, inga.

inga problem alls. verkligen ett proffsigt skött företag det där.

Jag har väntat på en leverans från Toolking ett bra tag nu. Jag beställde Milwaukee selfeed bits den 24:e augusti och har ännu inte fått något. Grejorna är fortfarande markerade som "paid/unshipped" när man loggar in på deras hemsida. Jag har varit i kontakt med dem två gånger i ärendet, och de har verkligen ursäktat sig men, som sagt, ännu inga grejor. Vi får se hur det går. Jag tycker att det är lite konstigt att de debiterar kortet innan de kan skicka grejorna. När jag har beställt verktyg från Dieter Schmid i Berlin, har de aldrig debiterat restnoterade varor, förrän de skickas.

Hur många procent är tulle på? Någon som beställt annat än smågrejer? Vad kostar det att få hem t.ex. en skruvdragare därifrån?

Denna skruvdragare (Makita BHP451RFE) kostare ju bara 1900 där. I sverige kostar den 5000 på billigaste stället... Det är ju helt sjuk skillnad!!!

Nu lurade ni mig att gå in och kolla på Toolking :(

Helt sjukt.....en Makitalåda med en 12V slagskruvdragare och en 12V vanlig skruvdragare samt två 2,6Ah batterier och laddare för $219,99 (plus frakt och ev. moms) :D

Nu har jag hittat tulltaxan. Den verkar vara 2.7%.

Man går in på tullens databas för att kolla tullen på olika varor och söker på typ verktyg sedan letar man upp den typ av verktyg man ska ha (jag fick upp kärnkraftsreaktor som första alternativ och det vara bara 1.7% moms på en sådan :) )

Här är en länk till fritextsökningen:

https://tid.tullverket.se/taric/TAG_Search.aspx#_top

Jesca_j: Det blir i runda slängar 3300 med en växelkurs på 6.48 med all frakt, moms och tull

Tyvärr måste du väl ändå köpa en 230V laddare eller en transformator, om man nu inte redan har det.

Vad man kan läsa på deras hemsida så säljer de inte DeWalt utanför USA. Kanske inget de efterlever i praktiken i och för sig.

Please note: We can not ship DeWalt items internationally. Any DeWalt item shipped overseas may void the manufacturer's warranty.

josa100 skrev:
Jesca_j: Det blir i runda slängar 3300 med en växelkurs på 6.48 med all frakt, moms och tull
3300? Har jag missat något?

220 USD + tull ger 226 USD. Billigaste frakten 52,43 (hittade inte just det paketet, jämförde med ett annat Makitapaket) USD ger en summa på 278,43 USD. Plus moms blir det 348 USD. Min bank säljer för 6.62 vilket ger 2303,75 SEK.

Summa kardemumma är att det är i alla fall billigare att privatimportera och betala alla avgifter än att gå ner på stan. Intressant att Festool har samma prispolicy där som här. Listpris gäller.

var hittade du sådan billig frakt? Jag räknade med frakt på 170dollar, blev det om man klickade i var man bodde och lät deras system beräkna frakten. Sedan har du moms på 25% också...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.