Har bara ögnat igenom tråden, så frågan kanske har kommit upp tidigare. Det var visst någon som hade elbil som tjänstebil och inte fick ladda på jobbet, och själv fick stå för laddning hemma.
Hur funkar det egentligen skattemässigt? Får man göra avdrag för att ladda bilen i hemmet om man har firmabil eller tjänstebil?
Har skatteverket ens tänkt på detta.
Eller ska man begära milersättning från arbetsgivaren? Hur visar man om man laddat hemma eller på jobbet?

L lordi skrev:
Har bara ögnat igenom tråden, så frågan kanske har kommit upp tidigare. Det var visst någon som hade elbil som tjänstebil och inte fick ladda på jobbet, och själv fick stå för laddning hemma.
Hur funkar det egentligen skattemässigt? Får man göra avdrag för att ladda bilen i hemmet om man har firmabil eller tjänstebil?
Har skatteverket ens tänkt på detta.
Eller ska man begära milersättning från arbetsgivaren? Hur visar man om man laddat hemma eller på jobbet?
Vi hade förut betalt drivmedel (och sen faktura på privat drivmedel). Men med elbil/hybrid kan man välja milersättning istället.

M Mikaelzii skrev:
Kanske e så i gte vet jag inte.
Men i min var det skinnklädsel,dragkrok,lastnät,ställbart chassi/motor,automat,r-line utsidan mm.

Var riktigt bra behövde inte välja till någonting så rutan för extra utrustning kunde skrivas 0 kr för förmånsbeskattningen :).
Okej, då finns det många tillval kvar ;)
Varav många rätt trevliga som jag ville ha.

R RealElwood skrev:
2 år 7 månader, 3500 mil, hyffsat välutrustad, ingen HUD eller Navi. Cyklar till jobbet oftast, men klarar mig ToR utan problem med möjlighet att åka till bygghandeln på vägen hem.

Rekordet är 52 km på el, en sommar avstängd AC, ingen belysning 70 km/h utan stopp.

Beställde en ny i September, hoppas på leverans i år, men blir det Q1 2020 gråter jag inte, ser fram emot potentiellt 70 km vid riktig snålkörning. Å andra sidan ska den nya få 19 tummare så då kommer väl förbrukningen bli sämre.

Utrustning som jag måste ha på Passaten:
Bensinvärmare
Soltaklucka
Drag och kamera
Keyless access och elektrisk baklucka
Svart innertak

Nice to have:
AID
Area view
LED High

Kunde tyvärr inte få den nya utan toning bak, det ingick i businesspaketet, sist gick det att välja bort det.
Varför köra utan ac? Blir det inte lite väl att börja sitta o svettas för att ta sig lite längre eller frysa på vintern för att klara sig på el.

Har själv ingen erfarenhet av passat gte men vi funderade skarpt på en hybrid när vi bytte bil senast men du var det en outlander vi tänkte köpa, men bristen på välvårdade bilar med rätt utrustning gjorde att vi köpte en xc70 d4 classic istället.

Men förhoppningsvis blir det en hybrid nästa gång för att klara pendling och små resor på el.

Darling McFluff SKJB021 skrev:
Öglor för bilbarnstol?

Har du länk till vilka som passar? Jag har en GTE och just nu är remmarna bara dragna i skenorna under stolen. Har stolen i framsätet.
Efter att i förmiddags bråkat med dessa öglor undrar jag vad det är för skit VAG köpt in.
Först monterade jag dem enligt de bristfälliga anvisningarna ovanför skenan, då slår stolen i när man kör den bakåt. Sedan satte jag dem under skenan, även om det inte kändes helt rätt (skenan är tjockare där och har en grop i chassit den passar i), kör bakåt igen, kommer nästan hela vägen bak, sen slår stolen i den uppåtvinklade öglan... Monterar om med öglan riktad nedåt och nu funkar det...
(Har helelektriska stolar)

VW artnr 106292
https://www.skruvat.se/Bilbarnstolsogla-P66620.aspx
(Ser ut att vara exakt samma, bilden är identisk med den i anvisningen)

På min bil var den en XZN M10 den sitter med, och ska dras med 40Nm.

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Snackade med verkstan, som fick ringa sin egen reservdelssupport.
Öglan ska monteras ovan och "kan inkräkta på sätesjusteringen", jag nöjer mig inte med att endast kunna använda främre tredjedelen av sätesjusteringen :mad:

13th Marine 13th Marine skrev:
Spontant behöver jag ju ingen häftig laddare med GTEn, jag laddar ju fullt på 5A över natten.
Och då det händer så mycket inom laddsvängen och en enkel är marginellt billigare så känns det inte helt rätt att köpa en just nu. :thinking:
Har laddat i snart 3 år med medföljande laddkabel utan problem, laddar alltid på 10A

L Lutte skrev:
Varför köra utan ac? Blir det inte lite väl att börja sitta o svettas för att ta sig lite längre eller frysa på vintern för att klara sig på el.
För att få nytt rekord

• Gilla
Bowman och 1 till
  • Laddar…
Hmm, vi får avsevärt kortare körsträcka på el när vi kör till jobbet jämfört med när vi kör från jobbet.
Kommer ~25km på el till jobbet, kommer hela vägen hem ~31km och har ~10km kvar i batteriet.
- Där är en höjdskillnad på 22m, det borde inte göra mer än högst 2km på räckvidden.
- Vi åker två på vägen till jobb, men bara en hem, borde inte heller göra mer än någon enstaka km.
Funderar på om det kan vara vi laddar med laddstolpe på jobb och får bättre laddning i batteriet jämfört med de 5A vi tar ur vägguttaget där hemma.

engs
Det är inte kallare när du startar på morgonen(?) till jobbet?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Bra poäng.
Bilen står i uppvärmt garage (8grader) hemma och är ställd på att köra förvärmning.
På jobb står bilen ute och kör på förvärmning.

Mer trafik på morgonen och därmed lugnare tempo?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Är den fulladdad då? Vad har du satt batteriets laddningsgräns på? Ibland hinner den inte fylla helt om man inte har på 100%
Vad kör du på för körläge? Eco?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
@Nötegårdsgubben lite mer trafik är det ja, men det blir marginellt långsammare.

@Stefan N Det hoppas jag. Har båda ställda på 100%, skillnaden är laddströmmen som är Max på jobb, 5A hemma. Bilen påstår att den har samma räckvidd när jag börjar köra. Kör i Eco-läget.

engs
Testa utan förvärmning en morgon för att se om det blir nån skillnad, hörde nån säga (alt. gissa... så ta det med en skopa salt) att den tar energi från batteriet också om man laddar på 5A och det inte räcker till förvärmningen.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Låter inte helt orimligt, frågan är varför bilen trots det tycker att batteriet är fullt :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.