774 430 läst ·
3 928 svar
774k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Har bara ögnat igenom tråden, så frågan kanske har kommit upp tidigare. Det var visst någon som hade elbil som tjänstebil och inte fick ladda på jobbet, och själv fick stå för laddning hemma.
Hur funkar det egentligen skattemässigt? Får man göra avdrag för att ladda bilen i hemmet om man har firmabil eller tjänstebil?
Har skatteverket ens tänkt på detta.
Eller ska man begära milersättning från arbetsgivaren? Hur visar man om man laddat hemma eller på jobbet?
Hur funkar det egentligen skattemässigt? Får man göra avdrag för att ladda bilen i hemmet om man har firmabil eller tjänstebil?
Eller ska man begära milersättning från arbetsgivaren? Hur visar man om man laddat hemma eller på jobbet?
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Vi hade förut betalt drivmedel (och sen faktura på privat drivmedel). Men med elbil/hybrid kan man välja milersättning istället.L lordi skrev:Har bara ögnat igenom tråden, så frågan kanske har kommit upp tidigare. Det var visst någon som hade elbil som tjänstebil och inte fick ladda på jobbet, och själv fick stå för laddning hemma.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Okej, då finns det många tillval kvarM Mikaelzii skrev:
Varav många rätt trevliga som jag ville ha.
Varför köra utan ac? Blir det inte lite väl att börja sitta o svettas för att ta sig lite längre eller frysa på vintern för att klara sig på el.R RealElwood skrev:2 år 7 månader, 3500 mil, hyffsat välutrustad, ingen HUD eller Navi. Cyklar till jobbet oftast, men klarar mig ToR utan problem med möjlighet att åka till bygghandeln på vägen hem.
Rekordet är 52 km på el, en sommar avstängd AC, ingen belysning 70 km/h utan stopp.
Beställde en ny i September, hoppas på leverans i år, men blir det Q1 2020 gråter jag inte, ser fram emot potentiellt 70 km vid riktig snålkörning. Å andra sidan ska den nya få 19 tummare så då kommer väl förbrukningen bli sämre.
Utrustning som jag måste ha på Passaten:
Bensinvärmare
Soltaklucka
Drag och kamera
Keyless access och elektrisk baklucka
Svart innertak
Nice to have:
AID
Area view
LED High
Kunde tyvärr inte få den nya utan toning bak, det ingick i businesspaketet, sist gick det att välja bort det.
Har själv ingen erfarenhet av passat gte men vi funderade skarpt på en hybrid när vi bytte bil senast men du var det en outlander vi tänkte köpa, men bristen på välvårdade bilar med rätt utrustning gjorde att vi köpte en xc70 d4 classic istället.
Men förhoppningsvis blir det en hybrid nästa gång för att klara pendling och små resor på el.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Efter att i förmiddags bråkat med dessa öglor undrar jag vad det är för skit VAG köpt in.SKJB021 skrev:
Först monterade jag dem enligt de bristfälliga anvisningarna ovanför skenan, då slår stolen i när man kör den bakåt. Sedan satte jag dem under skenan, även om det inte kändes helt rätt (skenan är tjockare där och har en grop i chassit den passar i), kör bakåt igen, kommer nästan hela vägen bak, sen slår stolen i den uppåtvinklade öglan... Monterar om med öglan riktad nedåt och nu funkar det...
(Har helelektriska stolar)
VW artnr 106292
https://www.skruvat.se/Bilbarnstolsogla-P66620.aspx
(Ser ut att vara exakt samma, bilden är identisk med den i anvisningen)
På min bil var den en XZN M10 den sitter med, och ska dras med 40Nm.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Snackade med verkstan, som fick ringa sin egen reservdelssupport.
Öglan ska monteras ovan och "kan inkräkta på sätesjusteringen", jag nöjer mig inte med att endast kunna använda främre tredjedelen av sätesjusteringen
Öglan ska monteras ovan och "kan inkräkta på sätesjusteringen", jag nöjer mig inte med att endast kunna använda främre tredjedelen av sätesjusteringen
Har laddat i snart 3 år med medföljande laddkabel utan problem, laddar alltid på 10A13th Marine skrev:
För att få nytt rekordL Lutte skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Hmm, vi får avsevärt kortare körsträcka på el när vi kör till jobbet jämfört med när vi kör från jobbet.
Kommer ~25km på el till jobbet, kommer hela vägen hem ~31km och har ~10km kvar i batteriet.
- Där är en höjdskillnad på 22m, det borde inte göra mer än högst 2km på räckvidden.
- Vi åker två på vägen till jobb, men bara en hem, borde inte heller göra mer än någon enstaka km.
Funderar på om det kan vara vi laddar med laddstolpe på jobb och får bättre laddning i batteriet jämfört med de 5A vi tar ur vägguttaget där hemma.
Kommer ~25km på el till jobbet, kommer hela vägen hem ~31km och har ~10km kvar i batteriet.
- Där är en höjdskillnad på 22m, det borde inte göra mer än högst 2km på räckvidden.
- Vi åker två på vägen till jobb, men bara en hem, borde inte heller göra mer än någon enstaka km.
Funderar på om det kan vara vi laddar med laddstolpe på jobb och får bättre laddning i batteriet jämfört med de 5A vi tar ur vägguttaget där hemma.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Bra poäng.
Bilen står i uppvärmt garage (8grader) hemma och är ställd på att köra förvärmning.
På jobb står bilen ute och kör på förvärmning.
Bilen står i uppvärmt garage (8grader) hemma och är ställd på att köra förvärmning.
På jobb står bilen ute och kör på förvärmning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 207 inlägg
Mer trafik på morgonen och därmed lugnare tempo?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
@Nötegårdsgubben lite mer trafik är det ja, men det blir marginellt långsammare.
@Stefan N Det hoppas jag. Har båda ställda på 100%, skillnaden är laddströmmen som är Max på jobb, 5A hemma. Bilen påstår att den har samma räckvidd när jag börjar köra. Kör i Eco-läget.
@Stefan N Det hoppas jag. Har båda ställda på 100%, skillnaden är laddströmmen som är Max på jobb, 5A hemma. Bilen påstår att den har samma räckvidd när jag börjar köra. Kör i Eco-läget.
Testa utan förvärmning en morgon för att se om det blir nån skillnad, hörde nån säga (alt. gissa... så ta det med en skopa salt) att den tar energi från batteriet också om man laddar på 5A och det inte räcker till förvärmningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 652 inlägg
Låter inte helt orimligt, frågan är varför bilen trots det tycker att batteriet är fullt