761 671 läst ·
3 917 svar
762k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Någon som har koll på hur mycket takräcket påverkar? Jag har mitt på konstant...
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Jag tog av mitt igår, behövde det för att köra gammalt virke till tippen för några veckor sedan.
Den turbulens som uppkommer runt räcket bromsar bilen genom att öka luftmotståndet. Kraften är proportionell till hastigheten i kvadrat eller kubik (kommer inte ihåg vilket).
Det är samma som drabbar cyklister som har en vägg som inte kan brytas igenom någonstans vid 55-60 km/h.
Men det är åravis sedan jag studerade aerodynamik så jag kommer bara ihåg slutsatserna, dvs att motståndet ökar mycket fortare än hastigheten.
Går säkert att googla.
I detta fall beror det mycket på utformningen av räcket, det har ju ovalt tvärsnitt så det kan mycket väl vara utprovat för lågt luftmotstånd.. Påminner om en flygplansvinges tvärsnitt.
Den turbulens som uppkommer runt räcket bromsar bilen genom att öka luftmotståndet. Kraften är proportionell till hastigheten i kvadrat eller kubik (kommer inte ihåg vilket).
Det är samma som drabbar cyklister som har en vägg som inte kan brytas igenom någonstans vid 55-60 km/h.
Men det är åravis sedan jag studerade aerodynamik så jag kommer bara ihåg slutsatserna, dvs att motståndet ökar mycket fortare än hastigheten.
Går säkert att googla.
I detta fall beror det mycket på utformningen av räcket, det har ju ovalt tvärsnitt så det kan mycket väl vara utprovat för lågt luftmotstånd.. Påminner om en flygplansvinges tvärsnitt.
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Jag kollade på nätet och hittade denna Wikipediaartikel där det förklaras att motståndet ökar son hastigheten i kvadrat. Ökar hastigheten 40% så blir motståndet dubbelt så stort tex.
Deras exempel är fallande kroppar (tex fallskärmshoppare) som uppnår en konstant hastighet efter ett tag. Då är motståndet lika med kroppens vikt.
Deras exempel är fallande kroppar (tex fallskärmshoppare) som uppnår en konstant hastighet efter ett tag. Då är motståndet lika med kroppens vikt.
Motståndet är mycket riktigt proportionellt mot hastigheten i kvadrat. Eftersom förlusteffekten är proportionell mot både kraften och hastigheten så kommer den ökade energiförbrukningen att vara proportionell mot hastigheten i kubik.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Hur funkar det i verkligheten, med någorlunda lekmannatermer?
luftmotståndet skulle då öka till det dubbla mellan exempelvis 100 och 125 km/h, men jag upplever inte att man tappar så mycket i körsträcka med batteri. Naturligtvis finns det ett rullmotstånd också (som jag antar är mer eller mindre konstant oavsett hastighet). Finns det något mer att beakta, och kan man i så fall räkna eller mäta fram en formel för sin bil? Körcykler i all ära, men de säger ju tyvärr ganska lite om man exempelvis kör långa sträckor motorväg.
luftmotståndet skulle då öka till det dubbla mellan exempelvis 100 och 125 km/h, men jag upplever inte att man tappar så mycket i körsträcka med batteri. Naturligtvis finns det ett rullmotstånd också (som jag antar är mer eller mindre konstant oavsett hastighet). Finns det något mer att beakta, och kan man i så fall räkna eller mäta fram en formel för sin bil? Körcykler i all ära, men de säger ju tyvärr ganska lite om man exempelvis kör långa sträckor motorväg.
För bensindriven större modern bil i runda,slängar en tredjedel vardera för luftmotstånd, rullmotstånd och förluster i motor och transmission. Det sista tror jag är mindre vid eldrift.Nötegårdsgubben skrev:
Hur funkar det i verkligheten, med någorlunda lekmannatermer?
Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så just den komponenten dubblas från 100 till ca140 km/h men alltså dubbling av en tredjedel av totalen. Vid 140 alltså 4/3 av förlusten vid 100. Eller ca 33% mer. Om allt annat lika.
Obs väldigt avrundade siffror att det är tredjedelar.
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Just det! Det var detta jag glömde förut...A Avemo skrev:
Dvs effektkravet ökar med hastigheten i kubik och det är därför det blir så omöjligt för cyklister att komma förbi vallen vid 55-60 km/h. De har ingen extra motor att sätta in (om man bortser från trimmade elcyklar, men det är fusk).
Och när en bil närmar sig hastigheter där luftmotståndet blir den stora komponenten går det fort att nå max effektåtgång också.
Dvs räckvidden på el ökar om man kör långsammare...
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Ett räkneexempel från pluggakuten där man får vissa värden att räkna med...
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Nu har jag kört en långkörning med E-mode aktiverat.
Sträcka totalt 92 km
Landsväg och stadstrafik c:a 35 km i 60-80 km/h
Sträcka motorväg alt 2/1-väg c:a 57 km i 100 km/h
Bilen körde ner tills batteriet var tomt och slog på hybriden då.
Detta hände efter c.a 52 km.
Efter ett tag med hybriddrift så hade den stoppat in 3 km i batteriet.
När vi kom hem var batteriet åter på noll.
Navigatorns tidsberäkning stämde på minuten fast den beräknade en 7 km längre sträcka än vad vi faktiskt åkte. (Den ville åka motorväg runt Kista för att komma från Häggvik till Jakobsberg. Jag sneddade via Akalla i stället.)
Om jag förstår rapporten på webben (We Connect) så har den använt 2 l bensin och 9,6 kWh el för denna färd på 92 km.
Rapporten kunde verkligen i stället för nån sorts medelvärdesberäkning visa faktisk förbrukning av både el och bensin...
Så här ser det ut:
Sträcka totalt 92 km
Landsväg och stadstrafik c:a 35 km i 60-80 km/h
Sträcka motorväg alt 2/1-väg c:a 57 km i 100 km/h
Bilen körde ner tills batteriet var tomt och slog på hybriden då.
Detta hände efter c.a 52 km.
Efter ett tag med hybriddrift så hade den stoppat in 3 km i batteriet.
När vi kom hem var batteriet åter på noll.
Navigatorns tidsberäkning stämde på minuten fast den beräknade en 7 km längre sträcka än vad vi faktiskt åkte. (Den ville åka motorväg runt Kista för att komma från Häggvik till Jakobsberg. Jag sneddade via Akalla i stället.)
Om jag förstår rapporten på webben (We Connect) så har den använt 2 l bensin och 9,6 kWh el för denna färd på 92 km.
Rapporten kunde verkligen i stället för nån sorts medelvärdesberäkning visa faktisk förbrukning av både el och bensin...
Så här ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nära att köpa en passat GTE från 2016, som har gått knappt 10000 mil, är det något särskilt jag borde kolla upp?
Har alla android auto?
Har alla android auto?
Redigerat:
Kolla att Lane Assist (döda vinkel-varningen) funkar i regn. Mycket vanligt fel men förhoppningsvis åtgärdat.J jan_martinsson skrev:
Lyssna efter missljud från bussningar i bakvagnen. Krypkör framåt och bakåt och känn så det inte rycker (isf fel på mekatroniken i växellådan=dyrt). Kolla också att det inte läcker olja mellan motor och växellåda, har drabbat en del bilar inklusive min egen. Har du möjlighet så kör även batteriet från fulladdat till tomt och kontrollera att du får ut ca 6,5-6,7 kWh, lägre värde ger ett mått på ev deggradering av batteriet.
Vidare är det vanligt med rostiga bromsskivor i bak eftersom det mesta av bromseffekten oftast sker med regenerering, dvs ta för vana att regelbundet nypa till ordentligt från landsvägsfart.
Android Auto/Apple CarPlay är standard på samtliga.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 398 inlägg
Gällande lane assist och regn så är det ett plastskydd som saknas, detta går att eftermontera men verkar vara omständligt då det kostar 5000kr i arbete.
Kolla serviceboken! Dessa ska ha oljebyte var 1500mil/1år, och kan felaktigt ställas in på 3000mil.
Om den har 360graders kamera, kolla så att den främre sitter fast vettigt samt att alla kamerorna är inställda korrekt, enklast är att köra runt på en parkering och kolla så att linjerna följer med rätt hela tiden.
Kolla serviceboken! Dessa ska ha oljebyte var 1500mil/1år, och kan felaktigt ställas in på 3000mil.
Om den har 360graders kamera, kolla så att den främre sitter fast vettigt samt att alla kamerorna är inställda korrekt, enklast är att köra runt på en parkering och kolla så att linjerna följer med rätt hela tiden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 398 inlägg
Ha fulladdat batteri, sen kör du till det är tomt.
Då kollar du körd sträcka samt genomsnittlig förbrukning, och kan räkna ut totalen.
Då kollar du körd sträcka samt genomsnittlig förbrukning, och kan räkna ut totalen.
Medlem
· Stockholm
· 1 587 inlägg
Är det bara jag eller?
Jag försökte mata in en adress på navigatorn och fick problem.
Adresser som Ängbäcksvägen, Rädisvägen, Åkersbergavägen, Åkers Styckebruk, Örnsköldsvik osv funkar inte för det finns ju inte ÅÄÖ på tangentbordet som visas!
Hur har man tänkt här? Eller finns det en gömd inställning som kan aktivera ett svenskt tangentbord?
Detta gäller Passat GTE modell 2020 levererad 25 maj....
Jag försökte mata in en adress på navigatorn och fick problem.
Adresser som Ängbäcksvägen, Rädisvägen, Åkersbergavägen, Åkers Styckebruk, Örnsköldsvik osv funkar inte för det finns ju inte ÅÄÖ på tangentbordet som visas!
Hur har man tänkt här? Eller finns det en gömd inställning som kan aktivera ett svenskt tangentbord?
Detta gäller Passat GTE modell 2020 levererad 25 maj....