Byggahus.se
G
R roli skrev:
Ställer den inte in sig beroende på vilken nyckel som låser upp?
Det kan bero på tillverkare och tillval, i min icke-VAG-bil så är det knappar som gäller oavsett vilken nyckel som används. Troligen ett (dyrt) tillval för en rad i datorn. :D
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Tack för er input! Just elektrisk förarstol och 360-kamera är det ju på dieslarna också.
Skulle ni säga att det var värt pengarna att gå på en GTE? Är det något speciellt ni ångrat i sammanhanget?
Kööp! Speciellt om ni kör under 30km!
Vi köpte en '17 @7200mil för 265' i okt .. aldrig varit så nöjd! Backkamera vill man bara inte vara utan och för mig bensinvärmare.
 
Funderar på att köpa en Passat GTE 2018, men blir inte klok på vilka servicekostnader jag kan förvänta mig
Jag har knappat in 4500, 6000, 7500, 9000 och 10500 mil och fått följande servicekostnader på Mekonomen.se, Engstromsbil.se och Meca.se. Engströms är märkesverkstad för VW
Jämförelsetabell för servicekostnader vid olika miltal för Passat GTE 2018 från Mekonomen, Engströms Bil och Meca.

Mekonomen och Meca låter möjligtvis billigt, men Engströms låter ju horribelt! Vad har ni gett för era servicar vid givna miltal?

Edit - la till bilden
 
  • Jämförelsetabell för servicekostnader för Passat GTE hos Mekonomen, Engströmsbil och Meca vid olika miltal.
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag ska serva min nästa vecka vid 4500 mil och det kostar 6110:- på vag, då är det extra med rengöring och smörjning av taket och dräneringsslangar samt bromsvätskebyte.
Min förra som va för ett år sen kostade 3000:-men det va den lilla servicen bara.
Vad får du för priser om du går in på vag´s onlinebokning?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag ska serva min nästa vecka vid 4500 mil och det kostar 6110:- på vag, då är det extra med rengöring och smörjning av taket och dräneringsslangar samt bromsvätskebyte.
Min förra som va för ett år sen kostade 3000:-men det va den lilla servicen bara.
Vad får du för priser om du går in på vag´s onlinebokning?
Det är samma bokningssystem. Kommer till VAGs system via engströmsbil.se. Kollade upp Wahlstedts bil i Motala i samma bokningssystem. Låg 1-2000kr billigare än Engströms

Litar inte riktigt på VAGs bokningssystem om man jämför med dina prisuppgifter. 3000mil kostar oxå 12000kr på Engströms. Mekonomen vill ha 3100kr

Kontentan är väl att man inte kan lita på något av dessa bokningssystemens prisuppifter. Därför intressant med era faktiska uppgifter! Tack :)
 
Frågor från nybliven GTE-ägare:

TAKRÄCKET
Jag köpte bilen med VW takräcke. Idag har jag kommit till att montera det och stötte på problem...
1) Den här gummilisten som sätts i spåret på översidan av räcket är för lång, såvitt jag kan se.
Är det meningen att den skall kapas eller skall man på något sätt vika in överskottet nånstans?
Det står inget i den multi-språks instruktion som låg i kartongen.

2) Jag har problem att montera bort räcket. När jag lossar skruven så lossnar inte den "klämsko" som sitter under rail-kanten så att räcket kan tas bort. Finns det något trrick att ta till som inte skadar rails, bil eller räcke?

HASTIGHETSVARNINGEN
Jag blir tokig på den här varningen som ersätter centralinstrumentets display så fort man kör 1 km/h fortare än vad bilen tror är begränsningen! Extra jobbigt eftersom den har fel rätt ofta, tex på vår hemmagata är det 30 men bilen har fått för sig att det är 5 km/h och varnar som en galning. För mig räcker det om hastighetsdisplayen förses med utropstecknet enbart.
Hur stänger man av denna varning?
 
Mats-S
Angående service gjorde jag nyss 6000milaservicen, olja+inspektion samt dsg-olja. Den sista drog upp det hela till 11000kr vill jag minnas.
 
  • Wow
Hawkai och 2 till
  • Laddar…
Gällande hastighetsvarnaren bör detta gå att ställa in genom infotainmentsystemet. Har du varit där och tittat @Bo Berglund

Jag kan både ställa in om och hur den ska varna mig (med eller utan ljud) samt vid vilken hastighet den ska varna.

Har själv den på 5km/h över, samt endast visuellt.
 
B Bo Berglund skrev:
Frågor från nybliven GTE-ägare:

TAKRÄCKET
Jag köpte bilen med VW takräcke. Idag har jag kommit till att montera det och stötte på problem...
1) Den här gummilisten som sätts i spåret på översidan av räcket är för lång, såvitt jag kan se.
Är det meningen att den skall kapas eller skall man på något sätt vika in överskottet nånstans?
Det står inget i den multi-språks instruktion som låg i kartongen.

2) Jag har problem att montera bort räcket. När jag lossar skruven så lossnar inte den "klämsko" som sitter under rail-kanten så att räcket kan tas bort. Finns det något trrick att ta till som inte skadar rails, bil eller räcke?

HASTIGHETSVARNINGEN
Jag blir tokig på den här varningen som ersätter centralinstrumentets display så fort man kör 1 km/h fortare än vad bilen tror är begränsningen! Extra jobbigt eftersom den har fel rätt ofta, tex på vår hemmagata är det 30 men bilen har fått för sig att det är 5 km/h och varnar som en galning. För mig räcker det om hastighetsdisplayen förses med utropstecknet enbart.
Hur stänger man av denna varning?
Listen klipper man till så den blir lagom till tackräcket.

Om du rucklar lite på räcket så släpper klämskon lätt.
 
Mats-S John Smith skrev:
Hastighetsvarnarens funktion måste väl ändå stå i manualen?
Det som står där handlar om att man kan ställa in en egen hastighetsvarning valfritt mellan 30 och 250 km/h. Men det är inte det jag frågar om utan en varning när bilen färdas fortare än den lokala hastighetsbegränsningen (som den ofta har fått om bakfoten).
Men jag har läst vidare i manualen och där står om två olika hastighetsvarningar, en allmän som jag nämnde ovan och en som är kopplad till hastighetsbegränsningen.
När det gäller denna så skall man kunna:
- Aktivera den
- Konfigurera varningen, dvs hur mycket över begränsningen skall man köra för att varningen skall triggas.
Inget av detta hittar jag i bilen. En enda hastighetsvarning finns bland inställningara och den har jag klickat bort utan att det blev nån skillnad.
Alternativt, di får garanterat svar på deras forum, [länk]
Tack, visste inte om detta forum. Har gått med där och ställt mina frågor nu.

Här är en bild som visar var man kan slå på/av hastighetsvarning. Men inga data om detta syns till...
Bilens infotainmentsystem med markerad inställning för hastighetsvarning i menyn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till er som förvånas över priset på service jag uppgav så kan jag säga att jag nu förstår varför säljaren inte alls kunde ge mig någon prisuppgift på service :sweat:

Eftersom en hybrid från VAG tydligen är för dum för att kunna känna av oljekvaliteten, eller ens räkna på den, så är det 1500mil/1år på den, oavsett om du kört 0 eller 1500mil på oljan. (Här lurade dessutom min säljare mig och påstod att bilen har flexibel service på oljan, vilket min bil förvisso var inställd på, felaktigt! Så den har missat två oljebyten innan 6000mil... Har tre månader seden det upptäcktes inte fått någon konkret förslag vad de vill göra åt det)

2800kr vill jag minnas ett oljebyte går på iaf.
Praktiskt nog har man tagit ur den från den vanliga servicen, numera kallad inspektionsservice, som ska göras var 3000mil/1år.

Servicen är den nya kassakon helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Pin och 2 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Det som står där handlar om att man kan ställa in en egen hastighetsvarning valfritt mellan 30 och 250 km/h. Men det är inte det jag frågar om utan en varning när bilen färdas fortare än den lokala hastighetsbegränsningen (som den ofta har fått om bakfoten).
Men jag har läst vidare i manualen och där står om två olika hastighetsvarningar, en allmän som jag nämnde ovan och en som är kopplad till hastighetsbegränsningen.
När det gäller denna så skall man kunna:
- Aktivera den
- Konfigurera varningen, dvs hur mycket över begränsningen skall man köra för att varningen skall triggas.
Inget av detta hittar jag i bilen. En enda hastighetsvarning finns bland inställningara och den har jag klickat bort utan att det blev nån skillnad.

Tack, visste inte om detta forum. Har gått med där och ställt mina frågor nu.

Här är en bild som visar var man kan slå på/av hastighetsvarning. Men inga data om detta syns till...
[bild]
Jag tror du är i fel inställning, du får leta vidare.
 
G
Min bil, som är en icke-hybrid eller "normal" har 1000 mil på servicen, men era passat-priser slår ju nästan alla mina framtida service-priser förutom den 6:e av bilens livslängd (dvs runt 6000 mil).
 
På min 2017 måste man in under menyn förarstödsysten för att ändra sånt.
Bilens infotainmentsystem visar menyn "Inställningar bil" med olika förarstödssystem val.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilens infotainmentsystem visar menyn för inställningar av förarstödssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.