OT!! Night panel var faktiskt fruktansvärt bra! Förvånad att ingen tagit upp det ännu... kanske finns något patent kvar?! OT!!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vår andrabil (som jag förövrigt behöver fixa och sälja) är av en sådan sort att den har nyckeln placerad på det bästa stället och night panel (även om det senare inte är en av mig välanvänd funktion).
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
OT!! Night panel var faktiskt fruktansvärt bra! Förvånad att ingen tagit upp det ännu... kanske finns något patent kvar?! OT!!
Helt sjukt att det inte finns. Grym funktion.
 
Mina förbrukningssiffror: ligger på långtidsförbrukning 0,25-0,30 l/mil beroende på säsong. Vardagskörning är mest på el i stan, köra ungarna till aktiviteter etc. Någon gång i veckan lite längre med några mil motorväg. Några gånger per år längre sträckor, 30-50 mil på landsväg och/eller motorväg.

Fullt lastad Lund-Linköping på E4 med fullt batteri från början drog 0.60 l/mil, runt 120-125 km/h.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vår andrabil (som jag förövrigt behöver fixa och sälja) är av en sådan sort att den har nyckeln placerad på det bästa stället
I byxfickan?
 
  • Gilla
  • Wow
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I byxfickan?
Crap, jag missade att avgränsa mig till bilar där man fortfarande vrider om en pryl för att motorn ska starta.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
På tiden man byggde bilar med järn-nycklar hände det att höger knä skadades vid frontalkrock.
Dessutom hade många flera nycklar på samma knippa och med nyckeln mellan stolarna var det inget som hängde och skramlade, dessutom var växelspak, tändning och handbroms placerade tätt intill vilket var smidigare.

Idag är väl nyttan mindre med knappstart och nyckellösa bilar.
 
Lite OT i ämnet GTE, men lite info om en annan laddhybrid kanske ändå är intressant ??
En bekant har åkt Optima som tjänstebil i 3 år och en bit över 10.000 mil.
Både till o från jobbet (5 mil enkel resa) och längre tjänsteuppdrag.
0,29 är snittförbrukningen totalt. På en långresa a 63 mil 0,57 med snittfart på 96 km/h.
 
Jag är lite förvånad över andrahandsvärdet på GTE’n. Det är nu i princip samma pris på en diesel trots ett högre nypris. Säljaren jag pratade med säger att detta har skett det senaste året då många tjänstebilsavtal upphört och det kommit många bilar på marknaden. Vad tror ni? BS eller ligger det något i det? Hur blir det framöver? Någon som vågar sig på en gissning?

Bilen vi kollar på och eventuellt skriver på idag har gått ca 3500 mil och ligger runt 300. Nypris var ca 450k, så ett rätt så bra tapp redan.
 
Normalt tapp är ca 3år 50% i inbyte men normalt miltal. Lägg sedan på 12-18% så har man ett ungefärligt försäljningspris. År 1 & 2 svider mer i plånboken än det 3:e. Nu skriver du inte hur gammal den är men det låter som normalt värdefall.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Icewing1 Icewing1 skrev:
Normalt tapp är ca 3år 50% i inbyte men normalt miltal. Lägg sedan på 12-18% så har man ett ungefärligt försäljningspris. År 1 & 2 svider mer i plånboken än det 3:e. Nu skriver du inte hur gammal den är men det låter som normalt värdefall.
Jo det kan stämma men det som förvånar mig är att andrahandsvärdet blir sämre än motsvarande dieselbil, inte värdefallet i sig. Speciellt eftersom förståsigpåare har framhållit just bättre andrahandsvärde som en fördel för hybrider.

Bilen i fråga är knappt två år.
 
”Oavsett hur många mil du kör kommer laddhybriden att vara det ekonomiskt fördelaktiga alternativet. Även om du själv inte hinner köra in merpriset så kommer andrahandsvärdet att tala för laddhybriden. Begagnatköparen kommer att ha en stor betalningsvilja för möjligheten att köra billiga elmil och slippa den höga fordonsskatt som drabbar fossildrivna bilar även efter de första tre malus-åren.”

Nu gäller ju inte bonus-malus fullt ut för en 2018, men förbrukningsmässigt borde ju hybriden ändå tinga ett bättre andrahandsvärde. I mitt fall är det ju bara bra med ett skarpt värdefall första åren, det gör det lättare att räkna hem hybriden som 2-ägare och lågmilad bil.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Jo det kan stämma men det som förvånar mig är att andrahandsvärdet blir sämre än motsvarande dieselbil, inte värdefallet i sig. Speciellt eftersom förståsigpåare har framhållit just bättre andrahandsvärde som en fördel för hybrider.

Bilen i fråga är knappt två år.
Är det inte så att dieselbilarna som är något år gamla har en annan skatt än de nyregistrerade? Borde kunna hålla upp deras andrahandsvärde en del om de inte gått så långt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
L logopedian skrev:
Är det inte så att dieselbilarna som är något år gamla har en annan skatt än de nyregistrerade? Borde kunna hålla upp deras andrahandsvärde en del om de inte gått så långt.
Jo det stämmer, men det ligger ändå runt 2500 kr per år mot 360 för hybrider. När bonus-malus togs i kraft ökade siffran för en diesel mångfallt. T ex en bil som varit ett alternativ för oss är en ny Volvo V90 Cross Country. Den har idag en skatt på över 10000 de första tre åren...
 
Vi köpte vår 2.5år gammal för 340kkr hos handlare med 3700mil på mätaren. Beräknat nypris då var 530-540kkr och leveranstid på ett år.

När jag kikade runt innan vi köpte fick jag känslan av att det inte längre var 50% på 3år utan numera 5år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.