774 708 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
OT!! Night panel var faktiskt fruktansvärt bra! Förvånad att ingen tagit upp det ännu... kanske finns något patent kvar?! OT!!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Vår andrabil (som jag förövrigt behöver fixa och sälja) är av en sådan sort att den har nyckeln placerad på det bästa stället och night panel (även om det senare inte är en av mig välanvänd funktion).
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Mina förbrukningssiffror: ligger på långtidsförbrukning 0,25-0,30 l/mil beroende på säsong. Vardagskörning är mest på el i stan, köra ungarna till aktiviteter etc. Någon gång i veckan lite längre med några mil motorväg. Några gånger per år längre sträckor, 30-50 mil på landsväg och/eller motorväg.
Fullt lastad Lund-Linköping på E4 med fullt batteri från början drog 0.60 l/mil, runt 120-125 km/h.
Fullt lastad Lund-Linköping på E4 med fullt batteri från början drog 0.60 l/mil, runt 120-125 km/h.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
På tiden man byggde bilar med järn-nycklar hände det att höger knä skadades vid frontalkrock.
Dessutom hade många flera nycklar på samma knippa och med nyckeln mellan stolarna var det inget som hängde och skramlade, dessutom var växelspak, tändning och handbroms placerade tätt intill vilket var smidigare.
Idag är väl nyttan mindre med knappstart och nyckellösa bilar.
Dessutom hade många flera nycklar på samma knippa och med nyckeln mellan stolarna var det inget som hängde och skramlade, dessutom var växelspak, tändning och handbroms placerade tätt intill vilket var smidigare.
Idag är väl nyttan mindre med knappstart och nyckellösa bilar.
Lite OT i ämnet GTE, men lite info om en annan laddhybrid kanske ändå är intressant ??
En bekant har åkt Optima som tjänstebil i 3 år och en bit över 10.000 mil.
Både till o från jobbet (5 mil enkel resa) och längre tjänsteuppdrag.
0,29 är snittförbrukningen totalt. På en långresa a 63 mil 0,57 med snittfart på 96 km/h.
En bekant har åkt Optima som tjänstebil i 3 år och en bit över 10.000 mil.
Både till o från jobbet (5 mil enkel resa) och längre tjänsteuppdrag.
0,29 är snittförbrukningen totalt. På en långresa a 63 mil 0,57 med snittfart på 96 km/h.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Jag är lite förvånad över andrahandsvärdet på GTE’n. Det är nu i princip samma pris på en diesel trots ett högre nypris. Säljaren jag pratade med säger att detta har skett det senaste året då många tjänstebilsavtal upphört och det kommit många bilar på marknaden. Vad tror ni? BS eller ligger det något i det? Hur blir det framöver? Någon som vågar sig på en gissning?
Bilen vi kollar på och eventuellt skriver på idag har gått ca 3500 mil och ligger runt 300. Nypris var ca 450k, så ett rätt så bra tapp redan.
Bilen vi kollar på och eventuellt skriver på idag har gått ca 3500 mil och ligger runt 300. Nypris var ca 450k, så ett rätt så bra tapp redan.
Normalt tapp är ca 3år 50% i inbyte men normalt miltal. Lägg sedan på 12-18% så har man ett ungefärligt försäljningspris. År 1 & 2 svider mer i plånboken än det 3:e. Nu skriver du inte hur gammal den är men det låter som normalt värdefall.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Jo det kan stämma men det som förvånar mig är att andrahandsvärdet blir sämre än motsvarande dieselbil, inte värdefallet i sig. Speciellt eftersom förståsigpåare har framhållit just bättre andrahandsvärde som en fördel för hybrider.Icewing1 skrev:
Bilen i fråga är knappt två år.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
”Oavsett hur många mil du kör kommer laddhybriden att vara det ekonomiskt fördelaktiga alternativet. Även om du själv inte hinner köra in merpriset så kommer andrahandsvärdet att tala för laddhybriden. Begagnatköparen kommer att ha en stor betalningsvilja för möjligheten att köra billiga elmil och slippa den höga fordonsskatt som drabbar fossildrivna bilar även efter de första tre malus-åren.”
Nu gäller ju inte bonus-malus fullt ut för en 2018, men förbrukningsmässigt borde ju hybriden ändå tinga ett bättre andrahandsvärde. I mitt fall är det ju bara bra med ett skarpt värdefall första åren, det gör det lättare att räkna hem hybriden som 2-ägare och lågmilad bil.
Nu gäller ju inte bonus-malus fullt ut för en 2018, men förbrukningsmässigt borde ju hybriden ändå tinga ett bättre andrahandsvärde. I mitt fall är det ju bara bra med ett skarpt värdefall första åren, det gör det lättare att räkna hem hybriden som 2-ägare och lågmilad bil.
Är det inte så att dieselbilarna som är något år gamla har en annan skatt än de nyregistrerade? Borde kunna hålla upp deras andrahandsvärde en del om de inte gått så långt.andr.ljung skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Jo det stämmer, men det ligger ändå runt 2500 kr per år mot 360 för hybrider. När bonus-malus togs i kraft ökade siffran för en diesel mångfallt. T ex en bil som varit ett alternativ för oss är en ny Volvo V90 Cross Country. Den har idag en skatt på över 10000 de första tre åren...L logopedian skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Vi köpte vår 2.5år gammal för 340kkr hos handlare med 3700mil på mätaren. Beräknat nypris då var 530-540kkr och leveranstid på ett år.
När jag kikade runt innan vi köpte fick jag känslan av att det inte längre var 50% på 3år utan numera 5år.
När jag kikade runt innan vi köpte fick jag känslan av att det inte längre var 50% på 3år utan numera 5år.