Byggahus.se

Erfarenheter Passat GTE

1. mattetvilling
    Renoverare · Västragötaland · 825 inlägg

mattetvilling

Renoverare
  2. Miles
    Medlem · Uppsala · 467 inlägg

Miles

Medlem
  3. L
    Medlem · 28 inlägg

logopedian

Medlem
    Nån mer som fått "hybrifel" på sin GTE? Hur lång tid tog verkstaden på sig att fixa det isf?

*Edit av formuleringen*

4. R
    Medlem · 336 inlägg
    Finns en grupp på facebook för passat och golf GTE, där kan du läsa spaltmeter om detta. Hade det aldrig på min förra -17, den nya är inte en vecka, också den utan problem...

5. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 153 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Vad händer när det kommer upp? Går inte det alls att köra el/hybridläge?

6. L
    Medlem · 28 inlägg

logopedian

Medlem
    Ahh, har inte ett facebook konto men får väl skaffa för att komma in.

Har en sprillans ny Passat GTE 2020 modell som gick 5 dagar, strax över 20mil totalt, (uthämtad början av november). Sedan hybridfel en morgon när den skulle startas. Motorn startade inte öht utan bara instrumentpanelen med röd lampa för hybridfel och det där jobbiga pipande ljudet.
    Fick bärgas från platsen.

Verkstan har haft bilen i 18 dagar nu och ingen lösning i sikte... tänkte om nån mer har haft/hört det på nyare modellerna också.

(Edit: la till bärgning)

Redigerat 5 dec 2019 11:01
  7. R
    Medlem · 336 inlägg
    Du är den första jag hör talas om med en MY20 som får det. Får hoppas att du är undantaget.

• Laddar…
  8. L
    Medlem · 28 inlägg

logopedian

Medlem
    Ja verkligen, värsta är väl att en annan var bland de första bilarna som levererades iaf i området. Så finns potential för fler...

Det absolut drygaste är ju dock denna totala avsaknaden av förmedlad ”sense of urgency” från VW. Både lokalt men framförallt från centrala funktioner. Verkstan får inga uppgifter kring vad de ska göra. Kan gå upp mot en vecka utan att de får någon mer information om hur och vad att gå vidare med.

Centrala kundtjänsten på VW Sverige har ett tungt uppdrag då de inte kan hänvisa någonstans utan bara att de kan se att det ”jobbas på det”.

9. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 359 inlägg

Cheesen

Nybyggare
    Nu är ju det här lite OT men jag undrar hur ni upplever wv:s verkstad och hur kundkontakterna funkat när ni väl köpt bilen?
    Jag har aldrig vart med om ett sämre bemötande nämligen... Ungefär "skyll dig själv att du valt en av våra bilar"
    Dieselskandalen är ju ett kapitel för sig, den tänker jag inte ens ta upp i det här inlägget.

Alltså jag har ju en bil från vw gruppen som jag köpte ny 2011... Älskar bilen men kommer aldrig mer att skaffa en bil från vw gruppen... Total avsaknad av kundkänsla. Har haft min bil på märkesvärkstad tre gånger... Två garantiproblem och en service. Har fått tillbaka en sönderlagad bil samtliga tre gånger.. Det har tagit längre tid än utlovat och jag har aldrig fått nån utlovad lånebil.

Sedan rann bägaren över när egrventilen pajjade efter två år och tre månader, 5700 mil, så fick jag bara till svar av vw Sverige att det inte täcks av garantin, ta det på försäkringen... Det är sista gången jag tog kontakt med VW... Kommer aldrig mer att kontakta detta blufföretag. Bilen är nu 8 år gammal och jag har hunnit köra 12000 mil. Älskar den fortfarande men önskar att det stått Toyota eller liknande där bak så att man haft en märkesverkstad att lita på...
    Kan ju nämna att det blev en Mitsubishi när den andra bilen i familjen byttes ut 2015.... Vw Tiguan hade vart lämpligare men den minan går jag inte på en gång till.

10. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 535 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Vi borde kanske skapa en ny tråd på detta ämne. Jag håller fullständigt med dig i ovanstående. Har haft en "vanlig" Passat och använde mig till slut av Mecanum istället för VWs egna verkstäder. Kan berätta en del historier men det får bli i en egen tråd då denna handlar om annat.

11. 13th Marine
    I sorg · Trelleborg · 9 466 inlägg

13th Marine

I sorg
    @Cheesen jag har väl ungefär samma upplevelse.

Köpte min GTE 2.5år gammal bil av en VW-återförsäljare.
    Har fått bytt en glappande förarstol, bytt en dator i kamerasystemet samt att de försökt fixa ett ljud i framvagnen. Laddstrulet har jag ännu inte hittat en lösning på.

Ingen garanti
    Ingen Goodwill
    "Sucks to be you"

Som tur var hade jag sex månaders MRF-garanti, som de själva inte kunde villkoren i (allt som uppkommer under garantitiden får de fixa). Jag stod på mig och efter de pratat med sin jurist så fick jag att jag kunde boka en tid för att lämna in bilen, ingen ursäkt för att de inte ens kan sina garantier.

När jag hämtar ut bilen hittar jag en skada i kupén jag inte sett förut, givetvis hävdar de att det inte är de som orsakat den :thinking:

Nu har dessutom radarsensorerna bak börjat spöka.

I mina ögon bör alla saker som går sönder inom exempelvis 10år och som inte är naturliga slitagedelar, beror på en olycka eller vårdslöshet gå på en garanti.

Saker som ofta går sönder på en modell, konstruktionsfel, borde tillverkaren ansvara för.
    Saker som går sönder sällan borde inte vara så kostsamt att fixa (annars går det ju under förra punkten) och här borde man vara intresserad av att veta vad som gått fel.

Även om jag i stort gillar bilen betvivlar jag att det blir en VAG-bil nästa gång, utan kommer snegla på nått med bättre garantier.

• Laddar…
  12. F
    Medlem · 2 862 inlägg
    Har inte haft jättemycket kontakt med verkstan men upplever sämre service än hos Mazda, som jag körde många år innan VW. Hos Mazdaverktstan var det bara att kvittera ut en gratis lånebil utan problem. VW i Lund har en Europcar-disk inne i bilhallen, med riktigt dyra hyrpriser för en liten fjuttbil. Nu är det en tjänstebil och företaget som betalar, men det stör mig.

Låset till laddluckan är det enda som strulat på min GTE, och på senaste servicen bad jag dem fixa det. Givetvis kan de inte fixa reparationen och servicen samma dag, utan den behöver stå inne över natt, vilket gör att jag måste ta ut en hyr-Polo för 1200 spänn över natten. Annars hade jag kunnat be en kollega skjutsa mig till verkstan.

13. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 153 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Jag har bara haft en kontakt med min verkstad och det va en vanlig service som både blev billigare och gick snabbare än vad dom sa innan så jag kan inte annat än va nöjd.

14. J
    Medlem · stockholm · 4 622 inlägg

JohanLun

Medlem
    Vw verkstan jag nyttjar har gett mig lånebil när det är mer än en dag, normalt får man det om de beräknat en dag men inte blir klara... Men eftersom de visste de har behövt bilen länge bad jag om lånebil direkt. Vid problem ska man ta bärgare så löser mobilitetsgaranti ut. Min kollega kom till verkstaden, fick detta besked och bad att bli bärgad de sista 100m och då fick han lånebil och slapp bli bärgad... Så rådet är att inte våga köra hela vägen till verkstaden om man får problem. :)

15. R
    Medlem · 336 inlägg
    Ger mobilitetsgarantin lånebil per automatik?

Jag har inte lånebil I min försäkring idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.