774 503 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
På tal om start/stop-system så såg jag detta klipp igår:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nä, mer än 7 sekunder.Alfredo skrev:
Men sen tillkommer visst slitage på batteriet, startmotorn, krans osv. Om man ligger med hög last länge (ha lång uppförsbacke, autobahn, tungt släp eller liknande) turbon glöder, är det bra att oljeflödet slutar helt plötsligt. Jag låter gärna motorn någon minut innan jag stänger av.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
På testbilen sparade de 4% i lätt trafik och 8% med mycket trafik.Alfredo skrev:
Han säger att man sparar soppa om stoppet är längre än 7sAlfredo skrev:
Bilarna är ju dock anpassade för detta såvitt jag vet.G OMathson skrev:Nä, mer än 7 sekunder.
Men sen tillkommer visst slitage på batteriet, startmotorn, krans osv. Om man ligger med hög last länge (ha lång uppförsbacke, autobahn, tungt släp eller liknande) turbon glöder, är det bra att oljeflödet slutar helt plötsligt. Jag låter gärna motorn någon minut innan jag stänger av.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Någon snackade i en annan tråd om att en Hybrid borde vara rejält törstig när elen tar slut.
Kom nyss hem från en tripp till Göteborg. Körde på el fram till jag kom upp på motorvägen och sedan tömde jag batteriet på stadskörning väl uppe.
Resan hem gjordes med tomt batteri vid start och hela familjen med packning i bilen:

Total förbrukning på resan (tankade precis innan jag körde ut på motorvägen), har ingen mer laddning är den initiala.

Får vara rätt nöjd med 0.6l/mil vid motorvägsfart (körde skyltad hastighet)
Kom nyss hem från en tripp till Göteborg. Körde på el fram till jag kom upp på motorvägen och sedan tömde jag batteriet på stadskörning väl uppe.
Resan hem gjordes med tomt batteri vid start och hela familjen med packning i bilen:
Total förbrukning på resan (tankade precis innan jag körde ut på motorvägen), har ingen mer laddning är den initiala.
Får vara rätt nöjd med 0.6l/mil vid motorvägsfart (körde skyltad hastighet)
Medlem
· Stockholm
· 1 665 inlägg
En laddhybrid blir som en hybrid när laddningen från elkontakten tar slut.
Dvs den återvinner bromsenergi etc vilket gör att den drar mindre energi än en fossilbil eftersom all extra energi bromsas bort i värme i en sådan..
Det finns en anledning till att Toyota Prius var klassad som miljöbil i början, bränsleförbrukningen var rejält lägre tack vare energiåtervinningen. Fast den laddade sina batterier med fossilenergi blev totalverkningsgraden högre.
Dvs den återvinner bromsenergi etc vilket gör att den drar mindre energi än en fossilbil eftersom all extra energi bromsas bort i värme i en sådan..
Det finns en anledning till att Toyota Prius var klassad som miljöbil i början, bränsleförbrukningen var rejält lägre tack vare energiåtervinningen. Fast den laddade sina batterier med fossilenergi blev totalverkningsgraden högre.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Diskussionen i tråden jag tänker på, och om jag minns rätt, handlade om att på motorväg med ett fåtal inbromsningar och en tyngre bil borde dra mer.B Bo Berglund skrev:En laddhybrid blir som en hybrid när laddningen från elkontakten tar slut.
Dvs den återvinner bromsenergi etc vilket gör att den drar mindre energi än en fossilbil eftersom all extra energi bromsas bort i värme i en sådan..
Det finns en anledning till att Toyota Prius var klassad som miljöbil i början, bränsleförbrukningen var rejält lägre tack vare energiåtervinningen. Fast den laddade sina batterier med fossilenergi blev totalverkningsgraden högre.
Har försökt luska ut vad en vanlig passat drar vid motsvarande användning.
Man skall vara medveten om att det finns undantag. Jag har fått intrycket att Mitsubishi Outlander är ganska törstig när batteriet är slut. Det finns även en Ford Transit som laddhybrid som verkar vara ett riktigt hastverk. Det är en ren seriehybrid och den är riktigt törstig när batteriet är slut. Men den hybrid jag hade var en Golf GTE. Den drog 0,55 l/mil när batteriet var slut. Golfen har samma drivlina som Passaten men är en betydligt mindre bil. Så det går ganska bra ihop med siffrorna som @13th Marine visar.B Bo Berglund skrev:En laddhybrid blir som en hybrid när laddningen från elkontakten tar slut.
Dvs den återvinner bromsenergi etc vilket gör att den drar mindre energi än en fossilbil eftersom all extra energi bromsas bort i värme i en sådan..
Det finns en anledning till att Toyota Prius var klassad som miljöbil i början, bränsleförbrukningen var rejält lägre tack vare energiåtervinningen. Fast den laddade sina batterier med fossilenergi blev totalverkningsgraden högre.
Ungefär samma lika skulle jag säga. Har haft en bensindriven Skoda Superb. Den drog under 0.6 om du höll hastigheten på motorvägen. Med automatlåda. Årsmodell 2020.13th Marine skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Lägg på 10-15% förbrukning för V60 T6 för samma motorvägskörning med urladdat batteri.13th Marine skrev:
Någon snackade i en annan tråd om att en Hybrid borde vara rejält törstig när elen tar slut.
Kom nyss hem från en tripp till Göteborg. Körde på el fram till jag kom upp på motorvägen och sedan tömde jag batteriet på stadskörning väl uppe.
Resan hem gjordes med tomt batteri vid start och hela familjen med packning i bilen:
[bild]
Total förbrukning på resan (tankade precis innan jag körde ut på motorvägen), har ingen mer laddning är den initiala.
[bild]
Får vara rätt nöjd med 0.6l/mil vid motorvägsfart (körde skyltad hastighet)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Jag tog en tripp från Göteborg till Skillingaryd idag. När batteriet var slut nollade jag mätaren och så satte jag farthållaren på 130.
Körde tre fyra mil med konstant fart och förbrukningen landade på 6.9l/100km.
All annan långsammare körning drar mindre, fartvinden är svår att trolla bort trots hybrid.
Körde tre fyra mil med konstant fart och förbrukningen landade på 6.9l/100km.
All annan långsammare körning drar mindre, fartvinden är svår att trolla bort trots hybrid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
