774 793 läst ·
3 928 svar
775k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Detta verkar vara en fullträff! 2023 är 8 år försent, om jag får vara den jobbige. Bättre sent än aldrig.Onsalakorven skrev:
Intressant för jag provade GTE, men för löjligt dålig räckvidd för att hålla på att kånka på smutsiga sladdar. slog upp att första årsmodellen var 2015. När kommer någon att uppfinna sladdvindan? som dammsugaren.
En vän till mig har en för ögat oskön matt mörkgrön (näst intill militärgrön) Range Rover Laddhybrid, 1-1,5 mil på en laddning, 2,5 mil enligt specen. Han har fortfarande inte svarat på varför han köpte den. Företagets policy?
Dessutom krånglar den en del också.
Hör väl annars till histoien att bilar krånglar, min erfarenhet.
Förstår inte riktigt detta med ivägkörningstid, jag har en tid satt, med både fullt batteri och klimat, ena tiden är 07.15, när jag kommer hem vid 18.00 kvällen innan och stoppar i laddkabeln, trycker på timer knappen inte direkt laddning så startar ändå laddningen direkt, men bilen är varm när jag går ut vid 07.15.
Jag trodde att laddning skedde senare och inte direkt?
Jag trodde att laddning skedde senare och inte direkt?
Kan inte svara på din fråga. Men en annan vinkling har jag. De som har el-bil på jobbet (förmånsbil) får inte ladda bara på natten hemma. De måste ladda direkt när de kommer hem, är villkoret. Man måste vara beredd ut i fall att. På vad undrar jag? Jo, om det är något som händer på företaget på natten, brand, inbrott, även om någon i familjen blir sjuk och och man måste iväg. Men företaget betalar för elen som man använder hemma, det sker automatiskt via en wifi-koppling och de får fakturan på den ladden som gått åt till förmånsbilen.JonasWe skrev:
Förstår inte riktigt detta med ivägkörningstid, jag har en tid satt, med både fullt batteri och klimat, ena tiden är 07.15, när jag kommer hem vid 18.00 kvällen innan och stoppar i laddkabeln, trycker på timer knappen inte direkt laddning så startar ändå laddningen direkt, men bilen är varm när jag går ut vid 07.15.
Jag trodde att laddning skedde senare och inte direkt?
I alla fall till saken. Om det händer något med dina barn, till sjukhus eller något. Eller om din mamma blir dåligt och man skall snabbt dit, 20 mil.t.ex. Eller stor brand i området där du bor och du måste evakuera. Då behöver bilen vara laddad. Alltså inte elen inkopplad kl: 19 på kvällen, utan man väntar till kl 24.
Hade aldrig tänkt så innan, men tycker de har rätt. Det är ju inte bara att tanka som vanligt.
Herre gud vilka policys... Det är som man skulle skvätta i 5l bensin varje dag i bilen för att den ska vara fylld till bredden. Nu vet jag ju inte ditt yrke, men dessa akuta händelser som kräver absolut toppfyllt 24/7 kan jag inte se framför mig... Har du sån där åkstång som brandkåren har ned till garaget, men stövlar och byxor du bara glider ned i?Magnus Filip skrev:Kan inte svara på din fråga. Men en annan vinkling har jag. De som har el-bil på jobbet (förmånsbil) får inte ladda bara på natten hemma. De måste ladda direkt när de kommer hem, är villkoret. Man måste vara beredd ut i fall att. På vad undrar jag? Jo, om det är något som händer på företaget på natten, brand, inbrott, även om någon i familjen blir sjuk och och man måste iväg. Men företaget betalar för elen som man använder hemma, det sker automatiskt via en wifi-koppling och de får fakturan på den ladden som gått åt till förmånsbilen.
I alla fall till saken. Om det händer något med dina barn, till sjukhus eller något. Eller om din mamma blir dåligt och man skall snabbt dit, 20 mil.t.ex. Eller stor brand i området där du bor och du måste evakuera. Då behöver bilen vara laddad. Alltså inte elen inkopplad kl: 19 på kvällen, utan man väntar till kl 24.
Hade aldrig tänkt så innan, men tycker de har rätt. Det är ju inte bara att tanka som vanligt.
Nej, vi har inte sån arbetsplats, ingen jour eller liknande.J JohanLun skrev:Herre gud vilka policys... Det är som man skulle skvätta i 5l bensin varje dag i bilen för att den ska vara fylld till bredden. Nu vet jag ju inte ditt yrke, men dessa akuta händelser som kräver absolut toppfyllt 24/7 kan jag inte se framför mig... Har du sån där åkstång som brandkåren har ned till garaget, men stövlar och byxor du bara glider ned i?![]()
![]()
Tycker det är bra policys, vettigt. HK är vettiga värnar om alla, bra. Hälsovård, sjukgymnast, lunch, förmånsbil, och annat Har själv inte tänkt så innan att man behöver vara beredd på att kunna åka iväg. Då får det inte ta timmar att tanka el.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Normalt sett laddar den till en viss nivå när du pluggar in (jag har satt min på 60%) för att sedan ladda fullt lagom till inställd tid.JonasWe skrev:
Förstår inte riktigt detta med ivägkörningstid, jag har en tid satt, med både fullt batteri och klimat, ena tiden är 07.15, när jag kommer hem vid 18.00 kvällen innan och stoppar i laddkabeln, trycker på timer knappen inte direkt laddning så startar ändå laddningen direkt, men bilen är varm när jag går ut vid 07.15.
Jag trodde att laddning skedde senare och inte direkt?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Låter mest som en krystad ursäkt för att företaget ska kunna stå för notan. Gissar att det inte skulle hålla för granskning av Skatteverket.Magnus Filip skrev:Kan inte svara på din fråga. Men en annan vinkling har jag. De som har el-bil på jobbet (förmånsbil) får inte ladda bara på natten hemma. De måste ladda direkt när de kommer hem, är villkoret. Man måste vara beredd ut i fall att. På vad undrar jag? Jo, om det är något som händer på företaget på natten, brand, inbrott, även om någon i familjen blir sjuk och och man måste iväg. Men företaget betalar för elen som man använder hemma, det sker automatiskt via en wifi-koppling och de får fakturan på den ladden som gått åt till förmånsbilen.
I alla fall till saken. Om det händer något med dina barn, till sjukhus eller något. Eller om din mamma blir dåligt och man skall snabbt dit, 20 mil.t.ex. Eller stor brand i området där du bor och du måste evakuera. Då behöver bilen vara laddad. Alltså inte elen inkopplad kl: 19 på kvällen, utan man väntar till kl 24.
Hade aldrig tänkt så innan, men tycker de har rätt. Det är ju inte bara att tanka som vanligt.
