Byggahus.se

Erfarenheter om Huscompagniet AB?

4k läst  9 svar

1. WhatIF
    Medlem Nivå 4
    Hej allesammans :D

Först och främst är jag jätte glad för att ha kommit över detta forum! En räddare i nöden! ;)

Nu till mitt dilemma som gör mig sömlös på nätterna...

Var nyligen på ett möte med Huscompagniet AB om eventuellt husbyggande. Är bosatt i Malmö men kommer nog att investera i en tomt lite utanför Malmö för att bygga eget.

Har läst diverse påståenden i olika forum om en del hustillverkare som finns till vid Malmö området eller sydvästra Skåne, blandannat om Huscompagniet AB, och reaktionerna har inte varit så positiva :eek::confused:

Hade uppskattat alla tips och rekommendationer jag kan få från er som redan byggt med Huscompagniet ,samt vad man ska akta sig för respektive skriva med i avtalet osv.

Tusen tack för att ni finns!

Ha en underbar dag allesammans!

• Laddar…
  2. K
    Medlem Nivå 5
  3. WhatIF
    Medlem Nivå 4
    Hej kallun,

Tack för hjälpen. Fick nästa ont i magen av att läsa det där...Speciellt han som hade tagit ett foto där deras KA hade upptäckt grova felaktigheter i betonggrunden :(

Är helt ny när det gäller husbygge, men vart anlitar man en kvalitetsansvarig?

Vilken hustillverkare hade du rekommenderat vid Malmö området eller Skåne?

Tack på förhand kallun!

Hälsningar,

WhatIF :D

4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 18
    Jag hade också tänkt bygga stenhus i sydvästra skåne och har samlat på mig en lista över tillverkare, notera att ingen gallring skett, utan alla jag sett omnämnas är med.
    Åtminstone Dast, AD Stenhus och Provinshus vill jag dra till minnes hör hemma här nere.

Dast
    Örement/Haaks
    Roxi
    Linden Villan
    Fiskarhedenvillan
    Emrahus
    AD stenhus
    Villa Total
    Reformhus
    Stenhusvillan (stomrest)
    Dittstenhus
    Nybab
    Betonghusarkitekten
    Huscompagniet
    Stenhusbyggarna
    Provinshus

5. WhatIF
    Medlem Nivå 4
    Ja det stämmer väl med ovan. Kommer troligen begära en offert från de tillverkare som du nämnde.

En intressant aspekt att kolla på är om man kan lägga till olika klausuler i kontraktet som ex: "Full betalning sker när alla fel/kosmetiska åtgärder har fullbordats och ordnat till efter slutbesiktning" etc

6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 18
    Berätta gärna hur det gick, vi är förhoppningsvis inte så långt från att begära in offerter själva.

Normalt sett så hänvisar man väl till någon byggregel/standard på vad ett fel är, och det brukar väl vara kutym att man inte betalar det sista innan allt är färdigt.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är ju den normala standaren. Du håller inne pengar även efter slutbesiktning som skall täcka vad det kostar att åtgärda de fel som upptäcks på besiktningen.

Många husföretag tar till rätt hårda metoder för att få loss även de pengarna utan att åtgärda. Dvs. rena avtalsbrott men ändå svårt att gardera sig mot.

8. WhatIF
    Medlem Nivå 4
    Hej Hempularen,

Tack för ditt svar. Jag upplevde samma sak när jag var på möte hos Huscompagniet AB". De ville helst ha pengarna så fort huset stod färdigt. Dock undrar jag om det finns något i lagbalken som man kan hänvisa till för att tysta ner deras aggressiva säljare? Eller hänvisar man till Allmänna reklamations nämnden? :)

Tack på förhand

9. B
    Medlem Nivå 1
    Jag blev också direkt intresserad av HusCompagniet och deras hus när jag första gången kollade på deras hemsida, men blev snabbt avskräckt av all läsning om dem på nätet. Var och kollade på deras visningsby i Häljarp den 17 juni, som en del av utflykt men samtidigt intressant att träffa representanter från bolaget och se deras hus. Husen i sig är väldigt fina och kunde inte anmärka på något direkt vid åsyn. Kritiken i sig har mest, vad jag har läst, varit om den obefintliga servicen efter huset är byggt. Att det dyker upp anmärkningar vid besiktning är väl sin sak, men det har tydligen i många fall behandlats uselt av HusCompagniet.

Hur som haver så tyckte jag mig, helt personligt, få en underlig känsla av deras anställda på plats. Kanske har jag kvar i bakhuvudet hur det i en tråd här på byggahus.se verkar ha varit anställda som har skrivit positiva inlägg, som har ifrågasatts av moderator, eller hur jag kan tycka mig se att dessa inlägg är skrivna av HusCompagniet själva: https://se.trustpilot.com/review/huscompagniet.se - baserar detta på hur inläggen är skrivna, att de flesta bara har 1 inlägg på Trustpilot och att någon skriver ett negativt inlägg "Våga vägra HusCompagniet" och 5 dagar senare ligger ett inlägg "Våga välj HusCompagniet".

Synd det inte finns något mer seriöst bolag som bygger tegelhus som dessa....

10. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 18
    Ett hus med tegelfasad kan nog många bygga åt dig.

En del av dem i min lista ovan skulle kunna fixa det.
    Vi snackade även med en byggare som jag vet har teglat minst ett hus.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka