Skulle aldrig rekommendera någon att bygga med Huscompagniet!!! Vi gjorde misstaget att bygga med dem och det ångrar vi verkligen...
Totalt oseriöst bolag med dåliga hantverkare och URUSEL kundservice!!! Och det blir inte billigare att bygga med dem! Deras annonsering är helt galen och det ingår väldigt lite i det ursprungspris som finns på de olika husen. När ni väl lagt till allt som behövs för ett standardutförande kostar det lika mkt som att bygga med andra byggbolag som dessutom har en högre standard redan som grundval. Nä vill ni bygga nytt och ha en trevlig resa under byggtiden och stå med ett felfritt hus efter slutbesiktningen så välj absolut inte Huscompagniet!!

Vi har inte börjat bygga än, men har hållit på länge med huscompagniet. Det sa vi redan från början, att detta får ta tid då vi inte hade någon brådska utan ville istället att det skulle bli bra. Har man dessutom små barn och jobbar heltid så är det inte lätt att få ihop tiden som krävs för att planera ett husbygge. VI var nöjda med vår säljare till en början. Min pappa träffade honom och tyckte direkt han var otroligt nonchalant och översittare. Detta tog tyvärr längre tid för oss att inse. Men idag är vi nöjda med huscompagniet, och tror att allt varit ganska bra utan denna säljare. Vi fick priser som vi märkte (genom tidigare information) diffade flera hundra tusen kronor. Detta förklarade man med att man "fick kalkyler skickade till sig". Då undrar jag vad han själv gör. Vi kände oss totalt lurade. VI har också hela tiden på alla våra frågor blivit bemötta med "detta har jag varit tydlig med", eller detta har jag upplyst er om flera gånger innan". VI är idag mycket besvikna på att bli behandlade så här och vi har inte ens börjat bygga. Vi har en konstruktör som vi har mycket kontakt med. Han har räddat oss vad gäller att hålla besinningen genom att vara lugn och lösningsorienterad. Det är vi glada för. Vi kan ju inte hoppa av nu. Jag återkommer med rapporter om hur bygget går!

Hoppas ni har större tur än oss, vårt hus är än idag, 1år efter slutbesiktning fortfarande inte klart och vi är så fruktansvärt missnöjda med HC. Ångrar djupt att vi valde dem efter de helvete dem utsatt oss för!!

Redigerat:
Vilka andra stenhusbyggare finns där som bygger bättre än HC, några tips eller förslag?

T
mohsenson skrev:
Vilka andra stenhusbyggare finns där som bygger bättre än HC, några tips eller förslag?
Provinshus?

78an skrev:
Hoppas ni har större tur än oss, vårt hus är än idag, 1år efter slutbesiktning fortfarande inte klart och vi är så fruktansvärt missnöjda med HC. Ångrar djupt att vi valde dem efter de helvete dem utsatt oss för!!
Vi har nu fått en åtgärdsplan av Huscompagniet där de ska åtgärda de saker som fanns kvar efter besiktningen, de har varit tillmötesgående på våra krav och allt verkar sluta bra vilket är viktigast.

T
Dom verkar i alla fall populära då det byggs över 10 nya Huscompagniethus mellan Bunkeflo och Klagshamn för tillfället på ett nytt bostadsområde.

P
MRK skrev:
Jag var och besökte deras visningshus i Lund i söndags. Såg väl helt OK ut men visst, man ser att det är 'danskt tänkande', bland annat enbart enkla vägguttag överallt. Mot pristillägg kan man få dubbla uttag. Säljaren var nog att påpeka att även om de använder 100% danska hantverkare så är de godkända / certifierade enligt svenska normer (våtrumsbehörighet etc). Antar att de kan styrka detta med intyg.

Intressant nog var just detta hus "recenserat" i Sydsvenska Dagbladet och fick goda betyg (bedömning gjord av arkitekter m fl).

Kikar man på deras priser för 1.5 plans hus ligger de i Sverige runt 15.500:-/m2 med andra stenhusbyggare ligger ca 3000:- högre per m2. Därtill betalar man tydligen ingenting förrän huset är klart. Det blir ju många tiotusen kronor i uteblivna räntekostnader under byggtiden.

MEN - trots detta känns det inte 100%. Vi skall bygga senare i år men det lutar nog åt något av de mindre svenska stenhusföretagen. Har fått bättre bemötande och vi upplever dess som mer kundvänliga. Därmed inte sagt att Huscompagniet är otrevliga eller så, inte alls. Men det är lite "snabbköpskänsla". Dock skall alla (inkl HC) få en chans att räkna på huset utifrån en detaljerad specifikation som som vi håller på att sammanställa.
Hej MRK,
Intressant att du skriver att deras säljare säger artt de har 100% danska hantverkare. Min KA har just upptäckt (bygget är inne på 2:a veckan efter gjutningen av platta), att vi har 2 förmodligen outbildade polacker.

Bygget som just kommit igång har utvecklat sig till mitt livs mardröm. På punkt efter punkt upptäcker jag att HusCompagniet ljuger om det mesta. BYGG INTE MED HUSCOMPAGNIET om du inte vill få ditt liv och plånbok förstört.
Jag kommer att säkerligen att få återkomma till detta forum.
Fick denna bild, min KA säger att han reagerade på att där fortfarande fanns trämaterial kvar i betongplattan och att man använt trä för att palla under lättbetong-element!
//rforce P3100081.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@Mohsenson: vet inte om ni har valt husleverantör eller har en tomt men vi bygger med Provinshus just nu och de har lokala (Skåne) skickliga underentreprenörer som bygger vårt hus. Däremot så finns det en del att önska hos de som jobbar på Provinshus... Ett annat bolag som vi träffade flera gånger innan vårt beslut var DAST. Ett lundaföretag som verkar vara kompetenta och grannen bygger med dem och det ser onekligen bra ut också (pratar inte om det visuella utan konstruktionen). Däremot som jag har hört så har de inte enbart lokala underentreprenörer, som sagt har jag hört. Provinshus och DAST ligger enligt mig i samma prisklass i slutändan. DAST har ett bättre grundpaket och det ingick 3 revideringar av huset hos en arkitekt. Utav egen erfarenhet så räcker inte 3 revideringar långt av ett hus, vi hamnade nog på ca 15 revideringar av vårt ritade hus med Provinshus. Det som skiljer sig mellan företagen är också att DAST köper tjänster av en erfarenhet arkitekt medans provins egna anställda ritar själva. (Inte arkitekter men har god erfarenhet av konstruktionsbyggnad) för att summera, båda bygger bra hus och du blir säker inte besviken om du väljer någon av dem.

Gällande huscompagniet så är det många av grannarna som bygger med dem och de gjutna plattorna ser onekligen "annorlunda" ut... Jag skulle nog ha ordentligt vägt fördelar och nackdelar att bygga med dem. Rent visuellt så tycker jag att de bygger riktigt snygga tegelhus!

Tack DanielThoren, nej vi har inte byggt än och kollar fortfarande vidare. Uppskattar svaret. Vad hamnade ni på per m2 pris med Provins?

Hej Daniel,
Jag funderar också på att bygga med huscompagiet och undrar vad du menar med att plattorna ser "annorlunda ut"? Vad är skillnaden mot Provinshus? Är ni generellt sett nöjda annars med provins? Varför/Varför inte?

mohsenson skrev:
Tack DanielThoren, nej vi har inte byggt än och kollar fortfarande vidare. Uppskattar svaret. Vad hamnade ni på per m2 pris med Provins?
Hej mohsenson! Vi hamnade på ca 20 000 kr/kvm men du kan säkert bygga billigare med dem om ni har färre vinklar i ett hus.

Hej Nybyggare2015!

När jag kikade på plattorna så såg de väldigt ojämna ut samt så är jag inte van vid att se en grund utan element som skyddar grunden. Jag inte inte helt nöjd med Provinshus, jag står fast vid att de bygger bra hus (tack vare goda underleverantörer), och vid husmodellen de är vana vid. Det har varit tillfällen då jag har varit frågande till deras kompetens och jag anser att det finns utrymme för en hel del förbättring när det kommer till internkommunikation mellan säljare och projektledare. Väljer ni något hus från deras katalog så bygger de nog smidigt, men ritar ni själva så hade jag nog hört med fler leverantörer. Vill ni veta mer och har spefifika frågor så går det bra att maila mig. Ha det!

P
Liksom i krig och kärlek är alla medel tillåtna, men snipp, snapp, snut, så fick jag mitt hus till slut. Prinsen har jag sedan länge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.