Hej!
Jag funderar på att invester i en Moretens RPH 330 3-fas rikt/planhyvel av okänd årsmodell, ser dock ut att ha typ 20 år på nacken. Vad är er uppfattning om denna maskin? Tänker främst använda den för rikthyvlning då jag har en liten makita för planhyvlning.
Finns det något speciellt fel jag ska kolla efter vid köp?
Priset är ca 6000kr - är det rimligt för en maskin i riktigt fint skick? Har ingen koll på vad dessa kostade nya.
Jag funderar på att invester i en Moretens RPH 330 3-fas rikt/planhyvel av okänd årsmodell, ser dock ut att ha typ 20 år på nacken. Vad är er uppfattning om denna maskin? Tänker främst använda den för rikthyvlning då jag har en liten makita för planhyvlning.
Finns det något speciellt fel jag ska kolla efter vid köp?
Priset är ca 6000kr - är det rimligt för en maskin i riktigt fint skick? Har ingen koll på vad dessa kostade nya.
Ja, det är en bra maskin för de pengarna. Du har sett min, va? Det finns någon gammal tråd om planhyvlar där jag redogör för hur jag gick igenom hyveln och slutligen pimpade den med lite diverse lull-lull
Jo, jag har hittat dina trådar om den (finns här för den intresserade: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/81607-hur-bra-aer-en-billig-planhyvel-3.html och http://www.byggahus.se/forum/verkty...modifierad-planhyvel-update-stora-bilder.html). Och tror att jag nog såg den när jag var på besök. Hur upplever du den efter att ha haft den något år? Speciella svaga punkter?
Nu har jag ju inte riktigt kunnandet eller maskinerna för att fräsa av bordet 0,01 mm eller montera digital höjdinställning på planhyveln, utan tänkte snarare försöka använda den "out of the box", men visst verkar det vara en bra maskin även utan ditt pimpande?
Nu har jag ju inte riktigt kunnandet eller maskinerna för att fräsa av bordet 0,01 mm eller montera digital höjdinställning på planhyveln, utan tänkte snarare försöka använda den "out of the box", men visst verkar det vara en bra maskin även utan ditt pimpande?
Mattias - skulle du vilja vara vänlig att mäta din hyvel, försöker fundera ut om den kommer att få plats i min bil. Går borden att ta loss? Föreställer mig att den blir rätt mkt mindre då.
Har du någon uppfattning om vad den väger?
Har du någon uppfattning om vad den väger?
Jag har sålt ett antal sådana hyvlar och de kunder och min uppfattning är att du får mycket hyvel för pengarna. Jag har något i bakhuvudet om att innan en viss årsmodell så var det något knas, pratade med Moretens.. Om du vill vara säker på vilken rekomenderar jag ett samtal till tillverkaren www.moretens.se Prata me Bo. Finns ju till och me manual att ladda hem på deras hemsida. Reservdelar finns med ju.. Så lite rengöring med någon hartzlösare och smörja upp lager så har du en bra stabil hyvel, bra mycket bättre än en kines i samma prisklass.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vi hade en på jobbet som var typ omöjlig att få bra, drygt tio år gammal och 410 bred. Trist nog var den bra på alla sätt utom att det var helt omöjligt att få alla tre borden exakt i samma vinkel. Inte ens Moretens klarade av det tyvärr, men jag lutar åt att det var ett måndagsex. och vi har inte kvar den heller tack och lov.
Klart att man kan ta isär den, men det enda som är rimligt att ta bort är utmatningsbordet. Det väger kanske 30-40 kg. Jag skulle tro att hyveln väger lite drygt 150 kg. Om du skall lasta den i bakluckan på din bil så får du nog ta hjälp av mannen på din avatar. Jag skall gå och mäta med en gång.Daniel_N skrev:
Edit: Man kan naturligtvis ta bort anhållet också. Det väger ca 10 kg och är stabilt men har en alldeles för klen fastskruvningsanordning. Jag skall modifiera min vid tillfälle. Jag har ännu inget koncept för detta.
Höjd utan anhåll med hjul ca 950 mm
Bredd ca 550 mm
Längd med båda borden ca 1200 mm
Längd utan utmatningsbord ca 950 mm
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har du ingen krok på bilen?
Det tredje bordet, är det det som är under, för planhyvling?Mr Handyman skrev:Vi hade en på jobbet som var typ omöjlig att få bra, drygt tio år gammal och 410 bred. Trist nog var den bra på alla sätt utom att det var helt omöjligt att få alla tre borden exakt i samma vinkel. Inte ens Moretens klarade av det tyvärr, men jag lutar åt att det var ett måndagsex. och vi har inte kvar den heller tack och lov.
Tack för måtten mattias!mattiasp skrev:Klart att man kan ta isär den, men det enda som är rimligt att ta bort är utmatningsbordet. Det väger kanske 30-40 kg. Jag skulle tro att hyveln väger lite drygt 150 kg. Om du skall lasta den i bakluckan på din bil så får du nog ta hjälp av mannen på din avatar. Jag skall gå och mäta med en gång.
Edit: Man kan naturligtvis ta bort anhållet också. Det väger ca 10 kg och är stabilt men har en alldeles för klen fastskruvningsanordning. Jag skall modifiera min vid tillfälle. Jag har ännu inget koncept för detta.
Höjd utan anhåll med hjul ca 950 mm
Bredd ca 550 mm
Längd med båda borden ca 1200 mm
Längd utan utmatningsbord ca 950 mm
