Vadå, är det inte hjul på Moretens mindre hyvlar? Nej, det verkar enklare med ett släp tror jag bestämt.

Tredje bordet är bordet för planingen, absolut.

Det blev släp med ramp, vilket funkade toppen. Där var hjul på hyveln, så det var lätt som en dans. Blev en trefas spånsug också.

Maskinen verkade väldigt fin och välskött, men när jag testhyvlade så stötte ämnet i utmatningsbordet, vilket jag antar beror på att utmatningsbordet är för högt i förhållande till kuttern, eller att inmatningsbordet är vinklat aningens neråt?

Jag kollade borden var för sig, och de var plana, och därefter slog jag till trots allt, eftersom jag hoppas att problemet är en inställningsfråga (hoppas jag inte får samma problem som diug nu mrhandyman....)

Jag återkommer med fler frågor när det blir dags att köpa ny/slipa stålen samt posta hyveln...ligger tyvärr typ oändligt långt in i framtiden...men den som väntar på något gott:)

• Gilla
Brorjeppe
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Det blev släp med ramp, vilket funkade toppen. Där var hjul på hyveln, så det var lätt som en dans. Blev en trefas spånsug också.

Maskinen verkade väldigt fin och välskött, men när jag testhyvlade så stötte ämnet i utmatningsbordet, vilket jag antar beror på att utmatningsbordet är för högt i förhållande till kuttern, eller att inmatningsbordet är vinklat aningens neråt?

Jag kollade borden var för sig, och de var plana, och därefter slog jag till trots allt, eftersom jag hoppas att problemet är en inställningsfråga (hoppas jag inte får samma problem som diug nu mrhandyman....)

Jag återkommer med fler frågor när det blir dags att köpa ny/slipa stålen samt posta hyveln...ligger tyvärr typ oändligt långt in i framtiden...men den som väntar på något gott:)
Grattis till hyveln!

Ämnet stöter i utmatningsbordet... om du har tur är det bara stålen som inte är postade ordentligt (sitter för "lågt"). Det behöver alltså inte vara borden som är boven i dramat.

E
Man måste hissa upp inmatningsbordet på rikten annars tar det i när man planhyvlar.

eagle76 skrev:
Man måste hissa upp inmatningsbordet på rikten annars tar det i när man planhyvlar.
Utmatningsbordet tog i när jag rikthyvlade i detta fallet.

Såge förresten att det fanns en nya och uppgraderad (i förhållande till pappersversionen) manual till rph 330 på nätet för alla som har en sådan: http://www.moretens.com/snickerimaskiner.htm

Såg nu att det inte gick att länka direkt, men gå in på sidan ovan och scrolla ner till slutet på sidan så finns där en länk.

Grattis till en fin hyvel!
I manualen på nätet finns en instruktion om hur man grundinställer hyveln. Den är något underligt skriven, men när man har förstått hur och varför man skall göra som det står, så är det ganska lätt. Utan mätklocka kan man egentligen inte göra någon seriös grundinställning. Fall inte för frestelsen att montera bort inmatningsbordet om du inte absolut måste ha bort planhyvels utmatningsvals. Det är ganska knöligt att få grejorna på plats igen. Om jag inte minns fel så föreskriver manualen att man kan ställa in kutterns läge och planbordets läge tillsammans, och att man då behöver två planhyvlade träbitar. Jag använde då istället två aluminiumprofiler med bredden 43 mm. Det blir noggrannare om man kan säkerställa att man inte får ett vinkelfel på grund av att träbitarna har olika höjd eller deformeras när man gör inställningen. Om du har de gamla kutterkilarna så kan jag rekommendera att du beställer de nya. Den äldre inmatningsvalsen var lettrad (eng. knurled) den nya räfflade lär vara bättre. Min lettrade var i så dåligt skick att jag beställde och monterade den räfflade utan att först testa den gamla valsen. Om du stöter på patrull när när du skall grundinställa maskinen, kan du ringa mig. Du har mitt nummer, va?

Edit: Vad sa Moretens om vilken årsmodell det var knas med, och vari bestod knaset?

Redigerat:
Tack:)

Och tack för tipsen angående inställningen, kommer säkert att återkomma när det blir dags för det.

Utan erfarenhet så tittade jag på inmatningsvalsen, och tyckte att den såg toppenfin ut.

Hur vet jag om jag har gamla eller nya kutterkilar?

Har inte pratat med Moretens än, glömde ringa, men tänkte att den var från '91 så det borde vara lugnt.

De gamla kilarna är konstruerade så att man spänner kilen i radiell riktning. Den nya spänner tangentiellt. Det betyder att den gamla kilen vill dra ut skäret från sin position som man så noggrant har ställt in, medan den nya trycker skäret åt sidan. Den nya är besvärligare såtillvida att man spänner med vanliga skruvar med sexkantshuvud, och det kan vara svårt att få plats med en vanlig 10 mm blocknyckel. Jag tog fram Tormeken och åtgärdade. Den gamla kilen spänns med insexnyckel. Där är det lättare att komma åt.

Nu har jag pratat med Moretens, och fick reda på följande:

1) Avseende specifika svagheter på maskinen så var rådet att undvika de tidigaste maskinerna (okänt varför och exakt hur tidiga, eftersom min är en '91a så fortsatte vi inte vidare på det spåret).

I övrigt fanns inga för denna maskin specifika svagheter, utan det var ett gummihjul som remmen till matningen gick på som behövde bytas emellanåt (tror det gick en rem över gummihjulet, det var iallafall inte någon av valsarna han menade, det var lite språkförbistringar här)

2) Angående lämpliga stål (kolstål, HSS eller hårdmetall) så var svaret glasklart - kolstål är kass, för det håller bara typ 10 m innan man behöver skärpa igen, hårdmetall skulle man undvika om man inte var tvungen (teak och spånskiva krävde det dock) och HSS var rätt val. Moretens representant berättade också att HSS-stål gick att skärpa (men inte forma om, eller ta bort hack) i en vanlig tormek våtslip - även utan det nya specialhjulet. HSS-stål kostade ca 500+moms.

3) Avseende de nya kutterkilarna så menade han att de var en bra investering, då det radiella trycket (vilket pressar stålen uppåt) från dessa vara väldigt mycket mindre än de gamla.

4) Även inmatningsvalsen fanns i en ny variant som var bättre på att driva materialet, men detta tyckte han enbart var lönt att köpa om man hade problem med drivningen.

Mycket bra tråd, tusen tack för god information om den här hyveln.

Jag har hittat en RPH 330 som gått i professionell drift och i dagsläget har en del (yt?)rost. Jag har inte sett eller känt på den än, men är nyfiken på en sak. Idag har jag en mindre hyvel som har fördelen att man inte behöver ställa om nåt för att gå från rikt- till planhyvling. Hur lång tid tar det att ställa om bordet från det ena till det andra läget? Är det nåt man irriterar sig på när man arbetar med hyveln? Är det möjligt för två man att bära den utmed en relativt brant spiraltrappa?

Hur lång tid det tar att ställa om vet jag inte, jag har tyvärr inte kunnat använda min ännu (men den som vänta på något gott etc;) ).

Angående att bära den så har jag något mer erfarenheter, dock inte av spiraltrappor eller andra krångliga situationer. Den har hjul, men den är också tung, mattiasp uppskattade vikten till 150 kg, vilket låter rimligt. Dock kan som sagt utmatningsbordet tas av relativt enkelt, för lite viktbesparing.

Med tanke på att maskinen hade hjul, att den stod på bottenvåningen, att vi hade släp med ramp, och sen hiss när vi kom fram så blev det väldigt lite lyftande. Men det lyftande där var funkade fint för 2 brottare i +100kg klassen, största problemet var att inte ta i något som var känsligt för att rubbas ur sitt läge.

Mattiasp har i inlägg nr 9 skrivit upp måtten på maskinen, om de måtten funkar i din trappa så hade jag absolut försökt. Dock hade jag fäst något form av rep/spännband om maskinen och säkrat där uppe så att personen längst ner inte får maskinen på sig om det går illa. Samt försökte hitta någon mer polare som vill hjälpa till att bära;)

Det går relativt fort att ställa om mellan rikt-och planhyvling, kanske 3-4 minuter, men en aning irriterande är det nog. Man måste ta bort anhållet, fälla upp utmatningsbordet, flytta på spånlådan och veva upp bordet ca en decimeter. Ett tips när man skall flytta på maskinen är att använda takräck-stänger. De passar så att man kan köra in dem i kedjeskyddet för planbordet. Då får man fyra ordentliga handtag att bära med.

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Tack för bra svar, har inte helt bestämt mig än. Får sova på saken och se hur jag gör.

mattiasp: Jag fick spontant bilden av en enorm glidhammare när du beskrev hur man bär den mha takräcken. Vi ska ju nedför trappan... :-) Och ja, jag förstår att man kan fästa den vid takräckena, men bilden dök likväl upp i min lättpåverkade skalle.

Den modellen jag jobbade med var inte alls en sån som det talas om här inser jag nu, utan det var som jag skrev 410 bred och behövde inte alls ställas om från plan- till rikt och tvärtom utan man körde på bara.

Det är hemskt trist att byta mellan riktning och planing. Hur man än planerar dyker det alltid upp nån bit som behöver den andra behandlingen. Separat är melodin, men man ska ha plats också.

Mr Handyman skrev:
Den modellen jag jobbade med var inte alls en sån som det talas om här inser jag nu, utan det var som jag skrev 410 bred och behövde inte alls ställas om från plan- till rikt och tvärtom utan man körde på bara.

Det är hemskt trist att byta mellan riktning och planing. Hur man än planerar dyker det alltid upp nån bit som behöver den andra behandlingen. Separat är melodin, men man ska ha plats också.
För en separat planhyvel är sk. "Lunchbox planer" himla smidig - förhållandevis lätt att bära med sig, tar liten plats och ger ett bra resultat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.