Jag har skrivit tidigare om min rikt-o-planhyvel som först skulle smörjas upp, vilket ledde till total nedplockning, vilket ledde till någon idé om modifiering osv... Jag har lovat bilder, och här kommer några:

Så här ser den ut för närvarande. Elinstallationer på långsidan från vänster: 1. Motorskydd och manöverapparat till kuttern. 2. Huvudbrytare 3. Intag 4. kapsling med kontaktor som ger spänning till 5. Uttag för spånsug. Kontaktorn drar på signal från kutternotorn.

Här är instrumentet som visar inställd tjocklek vid planhyvling. Insignal är 0-10 V som kommer ifrån en resistiv linjärlägesgivare som matas med 24V via en resistor på 6,8 kOhm

Så här ser lägesgivaren ut. Onödigt lång, men det var vad jag kunde komma över.

Inne i boxen som innehåller panelinstrument, frekvensomriktare och matning till lägesgivaren. Tanken var att det skulle bli snyggare, men det blev ordentligt trångt inne i skåpet.

Så här ser den ut för närvarande. Elinstallationer på långsidan från vänster: 1. Motorskydd och manöverapparat till kuttern. 2. Huvudbrytare 3. Intag 4. kapsling med kontaktor som ger spänning till 5. Uttag för spånsug. Kontaktorn drar på signal från kutternotorn.

Här är instrumentet som visar inställd tjocklek vid planhyvling. Insignal är 0-10 V som kommer ifrån en resistiv linjärlägesgivare som matas med 24V via en resistor på 6,8 kOhm

Så här ser lägesgivaren ut. Onödigt lång, men det var vad jag kunde komma över.

Inne i boxen som innehåller panelinstrument, frekvensomriktare och matning till lägesgivaren. Tanken var att det skulle bli snyggare, men det blev ordentligt trångt inne i skåpet.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det där ser ju bara hur bra ut som helst! Det lockar till egna försök...
det är bara att ta av sig hatten instämma i hyllningskören. fantastiskt...
Kul med uppskattning!
För de som inte har följt den här hyvelhistorien, kan jag nämna att bakgrunden finns här:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/81607-hur-bra-aer-en-billig-planhyvel.html
Nu är det nog färdiglekt på ett tag. Jag har använt kvällarna under början av året när hustrun har suttit och pillrat med bokslut på kvällarna. Nu återstår bara att montera ihop maskinen och justera utmatningsbordet för rikthyveln. Ett lexanskydd över instrumentet blir det nog också. Det sitter på ett utsatt område.
För de som inte har följt den här hyvelhistorien, kan jag nämna att bakgrunden finns här:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/81607-hur-bra-aer-en-billig-planhyvel.html
Nu är det nog färdiglekt på ett tag. Jag har använt kvällarna under början av året när hustrun har suttit och pillrat med bokslut på kvällarna. Nu återstår bara att montera ihop maskinen och justera utmatningsbordet för rikthyveln. Ett lexanskydd över instrumentet blir det nog också. Det sitter på ett utsatt område.
Blev SÅ sugen på att ropa hem en frekvensomriktare på tyska Ebay och beställa några rotationsgivare från Elfa till min planhyvel. Måste du hålla på och inspirerar en till ännu fler projekt mattiasp?
Är ju en småsak att sätta rotationsgivare på en av pelarna till planbordet, display, knappar, reläer och sedan klista ihop allt med en mikrokontroller... den som hade tid 
Mycket imponerande Mattias.
Är det bara jag som har problem med bilderna att de hamnar i en separat scroll ruta med horsiontella scrollbaren en kilometer ner på sidan. Känns ungefär som att man spelar konfotboll när man tittar på dessa högupplösta bilder genom ett smalt band.
Är det bara jag som har problem med bilderna att de hamnar i en separat scroll ruta med horsiontella scrollbaren en kilometer ner på sidan. Känns ungefär som att man spelar konfotboll när man tittar på dessa högupplösta bilder genom ett smalt band.
Imponerande Mattias! När får du tid och snickra... ? 
Jag måste också scrolla websidan nedåt för att kunna scrolla bilden åt sidan. Då scrollar jag alla bilder sidledes samtidigt. Sen gå uppåt på websidan igen för att se om jag ser det jag vill av bilden!.hecke skrev:
För visst menar du Mattias stora bifogade bilder.
Jag använder firefox, om det nu är ngn skillnad.
Annars kan man klicka med höger musknapp på bilden, välja visa bild.
Problemet är att administratorerna av forumet har valt att begränsa bredden på ett inlägg oavsett hur stora bilder man lägger in. Tidigare fungerade det att infoga breda bilder, det aktuella inlägget flödade då åt vänster. Nackdelen var att eventuell text i det inlägget blev rätt svårläst med jättelånga rader. Jag tyckte iaf det gamla sättet var bättre...

