6 758 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Erfarenheter med Metro Therm – Varmvattenberedare slutar fungera?
Ohm's lag.
Läs typsklten.och fyll i siffrorna.
https://www.digikey.se/sv/resources...zDvNMCAfk2IraZ5zuAgvLCAHs-MvydU43OsuE5XLvtCfe
Läs typsklten.och fyll i siffrorna.
https://www.digikey.se/sv/resources...zDvNMCAfk2IraZ5zuAgvLCAHs-MvydU43OsuE5XLvtCfe
MIssade att du hade lagt upp foto på eländet. Instämmer helt med @jonaserik helt trasig och inget att mäta på.
Stort tack för hjälpen alla!
Hej igår slutade min att värma, lampan lyser men värmer inte .J jonaserik skrev:Vad har du för modell, kan skilja sig lite på elpatronen, det är samma termostat om det är en rostfri eller emaljerad. Får inte patronen el, så kan det vara att överhettningskyddet löst. Ovamför termostatratten en liten stjärnskruv, ta bort den i det lilla hålet rakt in finns en pinne som ska tryckas in. En smal strumpsticka eller ett kraftigt gem. När du trycker, ( kan vara svårt att träffa pinnen ) så håll andan och lyssna om det säger klick. Börja där och återkom.
Tämds lampan på termostaten, om inte så är det antingen en säkring som gått, lyser den och det finns 400 V till patronen, så hat patronen gått. Var i landet är du, sitter med alla delar till dom.
Hörs inte det lilla surrande ljudet när man vrider termostaten som annars brukar höras.
Det är en metro Therm 300modul som det heter , satte den 2016.
Och 2020 byttes elpatronen och tömdes på kalk .
Januari 2025 slog säkringen ut varje gång jag startade vvb , så köpte en begagnad elpatron som skulle va 1,5 år gammalt .
Och nu står jag idag och den värmer inte , vad tror ni elpatronen igen ?
Beror lite vad för VVB du har. Rostfri så är et en patron i vattnet, emaljerad så det en i keramik ( steatit. )B Bimmergimi skrev:Hej igår slutade min att värma, lampan lyser men värmer inte .
Hörs inte det lilla surrande ljudet när man vrider termostaten som annars brukar höras.
Det är en metro Therm 300modul som det heter , satte den 2016.
Och 2020 byttes elpatronen och tömdes på kalk .
Januari 2025 slog säkringen ut varje gång jag startade vvb , så köpte en begagnad elpatron som skulle va 1,5 år gammalt .
Och nu står jag idag och den värmer inte , vad tror ni elpatronen
Slå ifrån strömmen, lätta på plastlocket och se om någon tamp har bränt av. Kan du mäta så ska det vara ( troligtvis ) 400 V på stiften. Är det så, är patron gången ( avbrott i den )
Det med att säkringen gick, med steatit kan det bli kortis mellan faserna och med patron i vattnet är det inte vanligt att en säkring löser. Mera att om jordfelsbrytare finns, att den slår ut. Då är det en spricka i patronen och väta tar sig in. Har du mycket kalk i vattnet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden