1 978 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Erfarenheter av Yale Durus?
Jag ska köpa två nya ytterdörrar till huset och planerar att sätta Yale Durus på dessa. Eventuellt tänker jag även byta lås på befintlig huvudentré, så det totalt blir tre lås i huset som ska ingå i samma system.
Jag har tidigare haft Yale Doorman Classic i ett annat hus och var i stort sett nöjd, men är nyfiken på hur Durus fungerar i praktiken. Hur upplever ni driftsäkerhet, batteritid, app/hantering – och hur mycket låter låset vid låsning och upplåsning? Finns det något särskilt man bör tänka på innan man bestämmer sig?
Jag har tidigare haft Yale Doorman Classic i ett annat hus och var i stort sett nöjd, men är nyfiken på hur Durus fungerar i praktiken. Hur upplever ni driftsäkerhet, batteritid, app/hantering – och hur mycket låter låset vid låsning och upplåsning? Finns det något särskilt man bör tänka på innan man bestämmer sig?
Där kan man använda Yale Linus som faktiskt är ännu diskretare från utsidan eftersom inget på utsidan ändras. Funktionen är ungefär samma. Skillnaden är väl främst att Durus är osynligt på insidan, men kräver montering i dörrbladet och byte av låshus, samt att Linus kan monteras på de flesta befintliga lås.N Nixi skrev:
Det som är bra är att man inte kan se utifrån att det finns ett elektroniskt lås, det ger en högre säkerhet. Durus har en kontakt på utsidan, så det är egentligen inte osynligt utifrån.
Min erfarenhet är att Linus fungerar utmärkt på flera olika dörrar. Durus har jag ingen egen erfarenhet av.
Durus är kanon, Yales bästa produkt i mitt tycke.
1. Doorman Classic & Doorman L3S. Även Linus/Linus L2.O skrev:
2. Jag gillar verkligen att man får all smart funktionalitet (smarta hem integrationer, automatisk upplåsning etc) men fortfarande kan ha cylinder på utsidan. Dessutom grymt snyggt när allt ligger infällt i dörrbladet. Saknar man att kunna använda koder går det ju att komplettera med en Smart Keypad 2. Durus och Doorman använder ju samma låshus så mycket är sig likt.
3. Sedan lansering.
Vi ska köpa ny ytterdörr och frågade säljaren om Durus men fick lite oroväckande svar där han påstod att dörren riskerar att slå sig för att man försämrar stabiliteten i dörren när man gör uttaget för Durus-modulen. Kan det verkligen stämma? Var helt inställd på ett Durus för att få ett smart lås men även ha möjlighet till nyckel och slippa ha ett stort doorman-lås.
Inget du behöver oroa dig för. Hör med Diplomatdörrar.
Jag har inte hört talas om det som en orsak till att en dörr slår sig.D danne888 skrev:Vi ska köpa ny ytterdörr och frågade säljaren om Durus men fick lite oroväckande svar där han påstod att dörren riskerar att slå sig för att man försämrar stabiliteten i dörren när man gör uttaget för Durus-modulen. Kan det verkligen stämma? Var helt inställd på ett Durus för att få ett smart lås men även ha möjlighet till nyckel och slippa ha ett stort doorman-lås.
Kanske ett Dorma dKey kan vara ett alternativ?
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Någon som vet var man kan köpa Durus? Verkar vara lite svårt att hitta en återförsäljare.
Durus är ett doorman L3 låshus men man har tagit bort utsidan och insidans enheter och ersatt dom med en Durus styrenhet som sitter inne i dörrbladet istället samt finns en reservströmenhet (USB-C) som monteras under trycket.
Jag beskriver Durus som ett Yale Doorman L3 med dolt montage så kunder ska förstå vad det är för produkt.
Angående diskussionen om att det försvagar dörren så den kan slå sig så låter det som en dålig dörr då urtaget för Durus enheten motsvarar ett extralås alltså som när man monterar 2st lås i dörren vilket är ett krav i vissa skyddsklasser, visserligen finns det en kabelkanal mellan låsurtagen men det kan man ha även med 2st låshus i dörren om det är motorlås eller mikrobrytare.
Ser dom hos grossisten men är inte inloggad så kan inte se lagersaldo.
Jag beskriver Durus som ett Yale Doorman L3 med dolt montage så kunder ska förstå vad det är för produkt.
Angående diskussionen om att det försvagar dörren så den kan slå sig så låter det som en dålig dörr då urtaget för Durus enheten motsvarar ett extralås alltså som när man monterar 2st lås i dörren vilket är ett krav i vissa skyddsklasser, visserligen finns det en kabelkanal mellan låsurtagen men det kan man ha även med 2st låshus i dörren om det är motorlås eller mikrobrytare.
Har du frågat hos din lokala låssmed?Härryda2015 skrev:
Ser dom hos grossisten men är inte inloggad så kan inte se lagersaldo.
Redigerat:
Kapar tråden lite här.
Har precis monterat in Unifi G6 pro Entry och monterade ett slutbleck från Unifi.
Det blev inte som tänkt då låshus och slutbleck inte lirar ihop precis.
Är på jakt efter något annat i låsväg som jag kan styra från Unifi huben.
Ett av alternativen skulle kunna vara Durus men jag letar efter andra alternativ.
Någon som har tips?
Antingen via elslutblecks variant alternativt elektronisk styrt låshus.
Har precis monterat in Unifi G6 pro Entry och monterade ett slutbleck från Unifi.
Det blev inte som tänkt då låshus och slutbleck inte lirar ihop precis.
Är på jakt efter något annat i låsväg som jag kan styra från Unifi huben.
Ett av alternativen skulle kunna vara Durus men jag letar efter andra alternativ.
Någon som har tips?
Antingen via elslutblecks variant alternativt elektronisk styrt låshus.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Okej!D danne888 skrev:
Ja, det är ju saftigt.
Jag kikar på Lurs dörrar samt Diplomat vilket är väl billigare dörrar i sig. Inväntar offert för tillfället
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden