Byggahus.se

Erfarenheter av Restep

1. E
    Medlem · 5 inlägg

EngeMickman

Medlem
    Hej!

Jag anlitade finska firman Restep förra året för att renovera trappan i vårt hus. De stod på Stora Nolia i Piteå. De angav fast pris per trappsteg efter ROT-avdrag. Jag beställde under Nolia renovering av samtliga 13 steg samt en trapp-handledare. Någon vecka senare kom företaget och mätte upp trappstegen och några dagar senare kom ägaren/VD och limmade fast de nya stegen. Ledstången skulle komma med budbil någon dag senare eftersom den inte rymdes i firmabilen. Jag fick några dagar senare räkningen (från ett annat företag som heter Karins sy & ram i Pajala?) där ett ROT-avdrag var bortdraget. Så långt allt bra. Men tiden gick och jag fick aldrig ledstången. Mailade VD:n massor med ggr men han skyllde alltid på nåt. Den hade skickats fel och att den skulle komma vilken dag som helst osv.. efter ett tag slutade han svara och mailadressen gick inte ens att skicka till. Detta var i höstas.

Nu för någon dag sedan så får jag ett brev från restep/Karins sy & ram där man har ett krav att jag ska betala in ROT-avdraget till dom! Detta eftersom skatteverket nekar företaget rätten till det! Det beror väl på att de inte klarade en granskning av skatteverket..I brevet står det att om jag inte betalat in pengarna senast ett visst datum (samma datum som brevet kom) så kommer de vidta rättsliga åtgärder!

Så jag är väldigt besviken på företaget då jag dels inte fått allt jag betalat för och sen ska de dessutom ha betalt för ROT trots att de tydligt annonserade ett ROT-pris på Nolia. Kan väl inte vara mitt problem att de inte har skött sig gentemot skatteverket?

Har någon fler än mig råkat ut för Restep? Tror de kallas trendtrappan oxå eller om det är nåt dotterbolag?

2. C
    Medlem · 9 138 inlägg
    Beror på vad som avtalats och anledningen till att avdraget nekats. Men nu låter det ju som att du har en motfordran för ledstången som är betald(?) men inte levererad, som kanske täcker deras krav?
    I vilket fall, jäkligt trist att bli lurad. :mad: Hoppas det inte gällde några stora summor.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 102 inlägg

hempularen

Moderator
    Att ROT nekas kan bero på olika saker. Om det bara beror på att firman inte sökt ROT eller liknande fel, så är du inte betalningsskyldig. Om det beror på dig, att du ex. redan utnyttjat max ROT, så är du betalningsskyldig.

Jag tolkar att du har betalat fakturan, trots att de inte levererat? Då är du i praktiken rökt, de kommer inte att leverera ledsrången, oC de kommer inte att betala tillbaka något. Om detta inte är ett aktiebolag så kan du ha framgång med en stämning.

4. 13th Marine
    Lökodlare · Trelleborg · 8 818 inlägg

13th Marine

Lökodlare
    Bara jag som reagerar på att fakturan kommer från ett helt annat företag från början?

5. E
    Medlem · 5 inlägg

EngeMickman

Medlem
    Jo tyckte det var konstigt men ägaren till restep stod som referens och det stod även restep på fakturan. Antar att det gick via detta företag för att det är svenskt och restep är finskt?

6. E
    Medlem · 5 inlägg

EngeMickman

Medlem
    Jag har inte nått rot-taket så det beror på företaget att de blev nekade.

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 102 inlägg

hempularen

Moderator
    Men kolla med skatteverket. Du borde kunna få reda på varför det underkänts. När du vet det så går det att argumentera med bra argument.

Jag misstänker att skatteverket ogillar hur stor andel arbetstid de satt upp. Tiden de lägger i verkstaden är inte Rotberättigad, bara tiden hemma hos dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.