Om man "snåleldar" i Keddyn (och i andra märken med för den delen), dvs ställer spjällen på en liten öppning brinner veden långsammare och en längre förbränningstemperatur uppnås förstås i förbränningskammaren. Då sker ofta en ofullständig förbränning av ved med rester som följd. Dessutom kommer mer rök att utvecklas om du inte har tillräckligt med lufttillförsel - för snål öppning på spjällen - samt att du kommer att få betydligt mer sot- och tjäravlagringar i insatsen/kaminen samt i skorstenen. Som lök på laxen är också mycket mer miljöovänlig om du snålar på lufttillförsel samtidigt som du för göra rent glasluckorna oftare...

Så eldar du i en en insats eller kamin - se till att du inte snåleldar utan ställ spjällen rätt! Hepp!

Murning i förbränningsutrymmet har som syfte att via strålningsvärme torka bränslet för att förgasning senare skall kunna äga rum och därefter förbränning av rökgaserna. Har man problem att elda i en keddy eller annan spis utan murning så användes för fuktig ved.

hur mycket ved har ni fått in i eran keddy? enligt instruktion ska man inte lägga på mer än ca 3-5 kg ved. jag har provat stoppa mycket mer än så funderar på om det går att proppa keddyn ända upp till plåten? detta är allså endast vid tändning och tändning uppifrån. erfarenheter någon? annars tycker jag den är jättefin har dock ingen erfarenhet av nån annan.

Har både en liten och stor Keddy respektive Kedddy :)
Den lilla som vi har i fritidshuset har en liten eldstad och du får hålla dig till kortare vedlängder runt 25cm, vilket var irriterande i början när man var van vid den stora. Det är inga problem att få den att brinna ut fullständigt bara att tillföra rätt luftmängd. Laddar aldrig fullt upp till plåten utan 4-6 vedträn och istället 2-3 brasor. Man ska också se till att det finns minst 15cm mellan brasan och glasen för att undvika att de svärtar/bränner, iochförsig lätt att ta bort men det finns roligare saker att göra än putsa kaminglasen.
Den stora har vi haft i snart 15år och är med vinklade glas.
Men jag kan bara jämföra mellan vanliga öppna spisar och Kedd(d)y där det blir enorm skillnad i värmeavgivning. Men i flera tester som gjorts så brukar den ligga i topp så helt värdelös är den kanske inte.

Min keddy ger riktigt bra med värme, då är den ändå bara "instoppad" i en öppen spis utan ventiler än så länge.

Rikardalbers - vilken modell har du?

Osäker, den satt i när jag köpte huset. Men ser ut som en 110.

Har en kedddy "kakelugn" med insats fungerar alldeles utmärkt
har dock modifierat plåten något för att minska benägenheten att sota på glasen
=mera drag mot bak kanten för att sedan svänga framåt och ut i skorsten dubbel plåt =längre väg

Vi köpte sverigekasetten för tre år sedan och installerade i öppna spisen. Vi tyckte den var snyggare plus att vår öppna spis har en väldigt stor öppning. Den fanns då i två storlekar och vi köpte den stora. Det är gott om plats för veden. 40 cm går säkert in på diagonalen. Den ger bra med värme om man stoppar in ordentligt med ved och har nästan helt öppna spjäll. Det jag varit lite missnöjd med är att det är svårt att myselda eftersom kaminen kräver ganska mycket ved per laddning. Det verkar ju dock inte vara specifikt för sverigekasetten. Det fungerar ok att först elda en stor brasa och sedan kasta in 3-4 vedträn på glöden. Efter att andra omgången brunnit ut går det inte att elda mer för då blir det bastu inne även om det är riktigt kallt ute och vi har dåligt isolerat. Att starta en liten brasa med kall kamin funkar inte alls bra. Det går alltså åt ganska mycket ved även om man bara vill myselda lite. Jag skulle rekommendera att välja en mindre modell än våran, så slipper man kanske göra monsterbrasor varje gång.

Hej Alla!

Jag undrar om det inte är så att det finns skräddarsydda fläktar till just Keddy som är värmetåliga?
Vi har en stuga med en Keddy och värmen stannar just kring kaminen. Tänkte man kunde ställa en fläkt

gas-fireplace-blower-2.jpg

som kunde blåsa ut luften ur glipan som finns mellan kaminen och eldstaden (där den är satt).

Har någon någon erfarenhet inom detta område?

Bilder ovan är hämtad ifrån Ebay (om man söker på "fireplace blowers")

Tacksam för svar!

/Robban

Om man vill ha en fläkt ska man nog "tryck"ut den varma luften inte suga genom en fläkt,
den kommer inte att klara den heta miljön lång tid.

• Gilla
mowgli63
  • Laddar…
Hej pr95!

Sant, men dessa fläktar ska just vara avvägda för detta syfte.
Det måste finnas någon som har haft samma tanke som jag och löst problemet. Om inget annat så måste det finnas tillbehör, tycker jag, till Keddys kassetter.

Att trycka ut luften är en fördel om du har kanaler som luft kan ledas via. Nu vill jag bara "sprida" luften i rummet så att den inte stannar i närheten av eldstaden. På grund av lågt till tak och lite plats funderar jag just kring att montera in ett diskret "blås"..

Här hittar ni en bra video, men vill ogärna beställa något jag inte sett i verkligheten:

http://www.youtube.com/watch?v=mFg498TzzWM

Tips välkomnas!

Trevlig afton alla!

Mvh,
Robert

När jag köpte min Kedddy fanns fläkt som tillbehör ,den monterades som tryckande nere i hörnet i en låda ,
i lådan finns ett spjäll för inne/ute luft
att tänka på är om insats /rökrör läcker kan du med en sugfläkt få ut gaser i lokalen/rummen
Använd en tryckande fläkt ...mycket säkrare!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.