18 045 läst ·
22 svar
18k läst
22 svar
Erfarenheter av Giraffslip?
Jag brukar limma pappremsan mot gipsskivorna med extra starkt vävlim. Fungerar kanonbra till skillnad mot att spackla fast den. Fäster man remsan enbart med spackel tycker jag alltid att den bubblar sig och krånglar.ByggaNytt skrev:
- 80 först, sedan 120.
- Ja, tyvärr standardfelet.
- Japp, tungt att hålla MEN tänk på alt. att stå och slipa/gnida också....
- Nu är du på god väg!
Pappremsor kräver en viss teknik, målarn lärde mig:
1.) Spackla gipsskarvarna först med gipsspackel ganska tunt.
2.) Spacka tunt men sandspackel, direkt på med pappremsan. Tryck/dra till den med spackeln ordentligt.
3.) Bredspackla (40 cm) färdigt.
4.) Vänta. (Om pappremsan har lossnat/bubblat så skär upp och tryck i trälim)
5.) Slipa.
Dessutom gillar jag att slipa spackel för hand!!! Bra träning och bättre 'känsla' än med maskin. Kanske lider jag av fakir-tendenser...
Hallååå, sånt undanber vi oss, här gäller maskiner, stora starka, helst specialiserade som är helt oanvändbara till andra saker, enbart proffskvalitet av den dyraste klassen som pallar dygnetruntanvändning, är det möjligt ska man kunna använda minst 3 olika specialmaskiner för att uppnå någon form av halvbra resultat.
;-)
/m
Ja, sånt fjant får ni skriva om på byggnadsvårdstråden.mikko skrev:
Hallååå, sånt undanber vi oss, här gäller maskiner, stora starka, helst specialiserade som är helt oanvändbara till andra saker, enbart proffskvalitet av den dyraste klassen som pallar dygnetruntanvändning, är det möjligt ska man kunna använda minst 3 olika specialmaskiner för att uppnå någon form av halvbra resultat.
;-)
/m
Här snackar vi maskiner
Någon som provat en giraffslip till golv.´Kan det fungera?
Det fungerar inget vidare eftersom du inte får tillräcklig tyngd. Det är ju klart att med nötande så går det ju men det kommer att ta en ofantlig tid...MrWalker35 skrev:
I övrigt kan jag säga att jag är rätt nöjd med min Hercules från Bauhaus...
Jag har hyrt Flex och någon DeWalt tror jag det var tidigare och det är klart att de är lite stadigare och kraftigare men dammupptagningen tycker jag inte det är stor skillnad på.
Hercules slipen kostar ju en tiondel mot vad de andra kostar så med tanke på det är jag mer än nöjd med den...
Jag har kört både Flex och Festool's giraffslipar. Trivdes lite bätttre med Festools, dels för att du kan göra den lång eller kort med ett enkelt handgrepp sedan var papperet billigare till den. När det gäller golv så får du nog lösa det med en HTC eller liknande maskin för golvslipning.
Jag har dock aldrig provat golvslipen som Mr Timell körde på TV för ett bra tag sedan, den kanske kan vara något.
Jag har dock aldrig provat golvslipen som Mr Timell körde på TV för ett bra tag sedan, den kanske kan vara något.
Klicka här för att svara