Byggahus.se

Erfarenheter av Bollebygdshus?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej alla,

Jag och min sambo har precis satt igång vår "Bygga hus" process. Det blir ett Hus Tylösand från Bollebygdshus. Vi köper ett stomrest och kommer att färdigställa resten själva då min sambo har mkt kontakter i byggbranschen.

Huset skall byggas i Läjet/Varberg i ett område med enbart Bollebygdsvillor.

Jag skulle bli jätteglad av att komma i kontakt med er som, byggt eller bygger med Bollebygdshus. Extra kul om det är någon som har byggt/bygger Hus Tylösand?!?

/ Therese

2. M
    Medlem Nivå 2
    Hej Therese,

Vi valde att bygga med Bollebygds hus precis som ni nu gjort. Vi hade med oss en ritning och bygglovet var avklarat, allt klart bara att köra på. Totalentreprenad ville vi ha, och det var inga preoblem för Bollebygdshus att leverera.

När bygget var lite mer än stomrest ville man ha betalt så att bara 10% av entreprenadbeloppet återstod. Det skulle utan vidare räcka för att färdigställa entreprenaden, var argumentet.
    Vi beslöt gemensamt att besiktiga huset för att se vem som hade rätt, det visade sig återstå arbete för närmre en miljon. För att vara på den säkra sidan lät jag ta dit en besiktningsman från Gar-Bo. Han gjorde bedömningen att man ingalunda hade levererat till den nivå som angavs i betalningsplanen där betalning skulle ske. Samtidigt har man svårt att hålla tidplanen, man är alltså i försening och vill ha betalt för ett hus som inte är klart. Vad tror du Bollebygdshus gör nu ? Jo, man tar givetvis hjälp av en advokat som skriver att byggnationen är avklarad till 100 % och att beloppet därför förfallit till betalning. Om vi inte betalar så kommer man att avsluta byggnationen.

Nu står vi med ett halvfärdigt hus och utan någonstans att bo. Vi hade ju sålt vårt tidigare boende mot det färdigdatum som vi kommit överens om. Vi hade dessutom bytt skola för våra barn. Vad göra nu då ? Jo flytta hem med fru och tre barn till mina föräldrar !! Där bodde vi dryga halvåret, tills huset var beboeligt.
    Vi hävde slutligen entreprenaden och byggde färdigt i egen regi.
    Nu blir vi stämda av Bollebygdshus för att vi haft den stora fräckheten att inte betalat för ej utfört arbete. Vi förlikas i Göteborgs Tingsrätt strax innan jul 2008.

Var vi särskilt besvärliga, eller var vi unika i vårt beteende ? Nej då, vi hade sällskap av tre andra familjer till tinget. Ytterligare en till Göteborgs och två till Borås Tingsrätt. Handlade du av Bollebygdshus det året hade du ca 10 % chans att hamna i rätten. Nu skulle ju ni inte köpa en totalentreprenad så förutsättningarna kanske är bättre då, men jag skulle ju inte våga chansa. Fråga gärna säljaren om det jag skriver, och har ni inte skrivit på kontraktet ännu så skall ni vara särskilt försiktiga.
    Företaget har gått med förlust 2006 såväl som 2007 och är alltså i en prekär situation.

Jag vill ändå önska er lycka till med byggnationen.

MVH
    /MF

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Du skriver att ni förlikades, får man fråga om reslutatet av förlikningen? Kanske inte i kronor och ören, men typ hur stor del av deras krav ni gick med på att betala?

Jag är medveten om att det kan vara känsliga uppgifter och att jag ev. är för nyfiken.

4. R
    Medlem Nivå 2
    Eftersom ni köper stomrest så bör det inte vara några problem. Ni får två - tre leveranser beroende vad ni har beställt av dem och så betalar ni utefter det. Jag antar att Bollebygdshus fick sälja de tomterna också. Var själv lite sugen på att bygga där men fick bättre läge (enligt mig) på södra Breared. När skall ni resa stommarna? Lägger ni grunden själva eller har ni handlat upp det? Jag letar efter en grundkille till mitt bygge.

5. M
    Medlem Nivå 2
    Hej igen,

Under de förberedande förhandlingarna i tingsrätten kräver Bollebygdshus juridiska ombud att målet skall hanteras av tre domare, istället för av en. Innebörden av detta är att vå måste stå i en fem år lång kö, istället för att vänta i ett år.
    Under denna tid skulle vi alltså inte kunna slutföra byggnationen eller ens få över lånen från byggkreditivet. Räknar man så på kostnaden för att driva ärendet vidare landar vi på en siffra som överstiger det vi tvistar om, och skulle jag då förlora i sista instans har jag inte råd med vårt hus längre. Själva tar de en mindre risk eftersom de har en försäkring som täcker rättsliga äventyr upp till flera miljoner. Bollebygdshus juridiska ombud har helt rätt när han säger till oss att konsten inte är att ha rätt, utan att få rätt.

Av det belopp som vi höll inne, som ju helt grundades på värderingar från en gemensamt utsedd besiktningsman, kunde vi behålla 30%. Vi får alltså betala ca 500 000 kr ytterligare en gång för vårt hus. Nu har det heller inte tagits hänsyn till kostnader för vårt juridiska ombud, och alla extra kostnader vi tagit under tiden detta pågått .

Vi har helt klart förlorat rent ekonomiskt på detta, men fanns det några alternativ då ? Skulle vi betalt innan det var klart, som man begärde ? Tror inte det, då hade vi förlorat ännu mer.

De tvister jag hänvisat till tidigare i tråden rör inte enbart totalentreprenader, även annat tål att tvistas om.

Anlita istället en leverantör med en lång serie av nöjda kunder. Ta många referenser och var lyhörd. Sök på byggahus och kontrollera kritiska inlägg mot resp säljare. Har man svårt att svara tydligt innan kontraktskrivning så skall du veta att att det inte blir enklare efteråt.

Kontentan av ovanstående är: handla inte av Bollebygdshus om du vill minimera risken ...

MVH
    /MF

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Förstår inte riktigt hur det skulle bli säkrare för att man "bara" skall få 2- 3 leveranser. Om vi jämför med erfarenheterna fråm mfransso i inlägget här ovan. Så finns det väl inget som hindrar att hustillverkaren låter bli att skicka sista leveransen men däremot skickar fakturan. Och sedna via liknande juridisk utpressning kräver in pengarna.

För mig är det lite obegripligt att man gör affärer med företag som har en historia i att stämma sina kunder.

Redigerat 22 maj 2009 13:21
  7. R
    Medlem Nivå 2
    Håller med dig hempularen att är det så att de har satt i system detta så kan de jävlas hur som helst, så länge de drabbade inte går ihop och stämmer företaget. Min antagande grundas i att det är svårare att göra fel när det gäller husleveranser (materialet) än att styra resten av entreprenaderna. I synnerhet om man har med olika entreprenörer att göra. Sen har det varit många tvister då borde i detta fall Varbergs kommun tittat närmare på detta. Det är ju ändå de som har beviljat detta från början.

8. D
    Medlem Nivå 1
    Usch, jag skulle inte våga bygga med Bollebygdshus efter detta!!!!

9. D
    Medlem Nivå 4
    Hur gick det med bygget? Jag har kört igenom området men inte sett något hus som liknar 'Tylösand'.:S Skulle vara intressant att se ett riktigt hus.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Om man går in och tittar litet på profilen för användaren, så är det för det första så att vi troligen inte kommer att få några svar, användaren emmaerik har inte varit aktiv sedan dec. 2009.

Av olika skäl är jag litet skeptisk till uppgifterna i första inlägget i den här tråden.