Hejsan,

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av att ansöka om byggnadskreditv för självbygge av fritidshus. Jag är chockad över hur lite kunskap de flesta banktjänstemän har om denna typ av lån.

Jag har ICA banken och Skandiabanken som "min bank", men ingen av dessa erbjuder byggkreditiv så jag var tvungen att se mig om efter en annan bank. Jag är egen företagare sedan 6 år och tjänar ganska bra. De lånekalkyler jag gjort på bankernas hemsidor går ihop utan problem.

Först kontaktade jag Danske bank som enligt sin hemsida erbjuder byggkreditiv. Alla telefonnummer som finns går till kundtjänst och dom som jobbar där har verkligen ingen kunskap om denna typ av lån. Så dom säger att jag ska göra en vanlig ansökan om bolån på deras hemsida så kommer någon kontakt mig. Jag gör detta men efter en vecka har jag inte fått kontakt med någon. Då går jag in på ett av deras kontor och lyckas boka in ett möte med en rådgivare 2 dagar senare. 2 dagar går och jag får äntligen träffa en rådgivare. Då kommer det fram att dom endast lånar ut om man köper totalentreprenad och dessutom endast från vissa husleverantörer som dom samarbetar med. Så 1,5 vecka + två resor till kontoret samt flera telefonsamtal med kundtjänst helt i onödan. Kan dom inte skriva direkt på hemsidan villkoren för att dom ska låna ut!! q(;^;)p

Nästa bank jag försöker med är Swedbank eftersom jag har några gamla konton där och hade Bolån där för ett par år sedan. Samma sak här. Alla telefonnummer man kan ringa går till kundtjänst som inte kan hjälpa till. Dock så kunde dom boka in en tid åt mig på det lokala bankkontoret 3 dagar senare. Jag går till kontoret och får träffa en kvinna som inte kan något om byggnadskreditv men hon gör en lånekalkyl som "går ihop". Hon säger att hon ska undersöka vad dom behöver för uppgifter för att bevilja byggnadskreditv och återkomma till mig. Bland det första hon säger är att jag ska ha klart för mig att jag måste bli "nyckelkund" i banken för att dom ska bevilja bolån. Jag säger att det är väl okej. 2 dagar senare ringer hon upp mig och säger att dom inte kan låna ut pengar till mig eftersom jag inte är kund i banken. Det räcker alltså inte med att jag blir det nu, utan jag skulle redan varit det minst ett år innan jag söker lån. Dom vill alltså inte ha nya kunder utan endast fortsätta "lura" sina befintliga trogna kunder på pengar. q(;^;)p

Efter detta kontaktade jag idag både SEB och Nordea. Nordea ringde tillbaka efter ett par timmar och tog alla uppgifter för en ansökan på telefon. Hon jag pratade med verkade faktiskt kunna en del om byggkreditiv. Hon ska återkomma inom ett par dagar.

SEB har en egen avdelning som jobbar med byggnadskreditv (med direktnummer på hemsidan) så även här fick jag jättebra hjälp på telefon. Dom skickade över ansökningsblankett samt en kalkylmall som jag fyllde i och mailade tillbaka. Hon sa att dom behöver ca en vecka innan dom kan ge besked.

Så det var mina personliga erfarenheter hittills. Hoppas någon kan slippa göra en del av mina misstag. Nu är det bara att hoppas att någon av bankerna vill bevilja lånet också. :P

//Jonas

• Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Hahahaha, första huset jag byggde så hade jag och min sambo ganska bra inkomster och klarade med råge lånekostnaderna. Vi var då kunder hos Swedbank. Vi kunde gärna få lån på en bra bit över tom vad nybygget skulle kosta, OM vi köpte ett befintligt hus. Vi blev dock nekade till ett nybygge som skulle bli billigare, med motiveringen att vi var för UNGA. Vi var då båda 23 hade välbetalda jobb båda två och vana vid hög månadskostnad eftersom vi hade en central stor/dyr lägenhet så huskostnaden blev billigare.
Vi gick vidare till SEB där vi blev beviljade byggkreditiv direkt.
Vi blev uppringda av Swedbank igen efter ett par dagar och skulle få en ny handläggare, men sa då att vi redan blivit beviljade lån på en annan bank. Dom ville gärna träffa oss igen och diskutera igenom detta och se om dom inte kunde erbjuda något så att vi skulle stanna hos dem.
-Jaja tänkte vi, kan ju vara kul att se ifall vi kan få bättre villkor och låta dem tävla lite mot varandra, så vi åkte på mötet.. Även denna gång så såg kalkylen väldigt bra ut, men nekades IGEN...hahahaha lite störd var man då att man hade åkt dit övht och varför skulle dom ringa upp oss?!
Vi skrev på för SEB, flyttade allt dit, höll kalkylen, satte slutlånen hos dem.
Även andra gången jag byggde, så gick jag direkt till dem och som ensam sökande blev jag beviljad byggkreditiv ganska snabbt. Då funderades det i alla fall lite längre eftersom jag var ensam sökande och skulle bygga allt själv, men hade ganska bra kontantinsats.

Redigerat:
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.