Även om man jämför DeWalt så håller Kagab priser som är generellt högre än t.ex. Beijer Bygg.

Har beställt från Verktygsimporten och de säljer från Svenska leverantören (ESSVE)
Det jag beställde skickades direkt till mig från essve.

/Patrik

S
Kollar man prisjakt och gör en prisfight mellan kagab och verktygsimporten så ligger kagab generellt sett lägre!! http://www.prisjakt.nu/fight.php
Men priserna varierar väl som man byter underkläder... :)

snickarwille skrev:
Kollar man prisjakt och gör en prisfight mellan kagab och verktygsimporten så ligger kagab generellt sett lägre!! [länk]
Nej. det är skitsnack, o dribbel med statistiken att utifrån prisjakts prisjämförelser säga att kagab är billigare än verktygsimporten.

Eftersom jag gärna slår ett slag för marknadsekonomin, och inte är fullt lika förtjust i dåpligt underbyggd smygreklam tittade jag lite närmare på din länk. Visst har du rätt. I en så kallad "fight" på prisjakt.se mellan kagab och verktygsimporten så är kagab billigare än verktygsimporten på fler produkten än vice versa.

Sen tittade du nog inte vidare va? Det gjorde jag - nyfiken på vad som dolde sig bakom de siffrorna.

Jag plockade ut siffrorna och la in dem i bifogat excel-ark. Siffrorna har jag överfört manuell, så jag reserverar mig för eventuellt mindre slarvfel.

Ur statistiken kan man utläsa följande:

A) Det finns 33 varor som både Kagab och Verktygsimporten saluför. 1 av dem har de exakt samma pris på, denna bortser jag ifrån i statistiken eftersom jag inte kunde hitta mer information om vilken vara det var på prisjakt.se.

B) Kagab har lägre pris på 18 av dessa 33 varor. Verktygsimporten har lägre pris på 14 varor.

C) Det totala priset om man köper alla varorna blir 139625kr på Kagab och 135130kr på verktygsimporten, alltså är vekrtygsimporten billigare per vara i genomsnitt, trots att kagab är billigare på mer än hälften av varorna. I procent är kagab 3,3% dyrare för genomsnittsvaran.

D) Att Verktygsimporten är billigare i genomsnitt trots att kagab har fler varor som är billigare än verktygsimporten beror givetvis på att skillnaden i pris är större för de varor där verktygsimporten är billigare. Detta syns när man ser på skillnaden i pris per vara.

Där Kagab är billigast gäller för 11 av 18 varor att Kagab endast är max 5 kr billigare, ofta endast 1 kr billigare. De andra 7 varorna är mellan 25 och 405 kr billigar, i genomsnitt är dessa 7 varor 192kr billigare.

Där verktygsimporten är billigast så finns det INGA varor där prisskillnaden endast är så liten som 5 kr. Den minsta skillnaden är 45 kr, den näst minsta skillnaden är 145kr. I genomsnitt är varorna som Verktygsimporten är billigare på 419kr billigare är kagabs pris.

Om man bortser från de varor där skillnaden är max 5 kr så är Kagab billigare än verktygsimporten på 7 varor, verktygsimporten är billigare än kagab på 14 varor och 12 varor (de elva där skillnaden är 5kr eller mindre och den enda vara där priset är exakt detsamma) har samma pris.

E) För varor där prisskillnaden är annat än marginell är verktygsimporten billigare än kagab dubbelt så många gånger som kagab är billigare än verktygsimporten. Totalt sett över alla varor är verktygsimporten 3,3% billigare än kagab. Dock, finns det varor där kagab är billigare med en summa som är annat än helt irrelevant, så det kan trots kagabs i allmänhet högre priser vara lönt att jämföra.

F) kagab har för vissa varor en uppenbar strategi - kolla upp verktygsimporten och lägga sig 1 eller 5 kr under detta pris, en helt ok strategi.

G) snickarwille verkar försöka göra reklam för kagab i forumet, istället för att betala en annonsplats, om detta stämmer är det inte en ok strategi. huruvida det stämmer vet jag dock inte.

Länk till fighten på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/fight.php?ftgid1=4619&ftgnamn1=Kagab&ftgid2=5554&ftgnamn2=Verktygsimporten

Redigerat:
Det är alltid väldigt roligt att se en undersökning eller jämförelse nedbruten och strippad på skalet så där!

Utifrån enbart det här inlägget behöver det inte vara smygreklam, man skulle faktiskt kunna använda sig av Prisjakt av lathet och inte nödvändigtvis av bedräglighet.

MEN när det enda andra inlägget inläggsförfattaren skrivit också hyllar Kagab finns väl desto större skäl att fundera på hur det förhåller sig.

Du lackade ur ordentligt där Daniel_N? Det var nämligen en ganska grundlig och tidskrävande jämförelse du gjorde. Tack för den, kul att läsa ;)

Nu vet vi inte om det var ett försök till smygreklam, men det känns inte som om det skulle vara ett genidrag att försöka med smygreklam på det här forumet ;)

Någon som tänker beställa grejer från Kagab den närmaste tiden, eller...?

Mr Handyman skrev:
Utifrån enbart det här inlägget behöver det inte vara smygreklam, man skulle faktiskt kunna använda sig av Prisjakt av lathet och inte nödvändigtvis av bedräglighet.

MEN när det enda andra inlägget inläggsförfattaren skrivit också hyllar Kagab finns väl desto större skäl att fundera på hur det förhåller sig.
Nä, det är sant angående smygreklamen. Skulle det vara så att snickarwille har blivit lurad av hur det ser ut i "fighten" på prisjakt.se så ber jag om ursäkt.

Klart!
Varje sparad krona är början på en miljon!!
Öööh, nu lät jag som någons farfar va? :-P

Nej, kagab känns ungefär lika aktuellt som en ... som en power super nånting. :D

[edit] kul tråd för övrigt där ett "smygreklamsföretag" jämförs med ett annat... :-P

Redigerat:
Tänkte på det faktiskt, att det nog kan verka som ett jättebra ställe att marknadsföra produkter på i smyg, men då har man nog inte följt trådarna tillräckligt noga, eller kanske missat hur noga allt som skrivs här granskas.

Den tid det skulle ta att arbeta upp sitt användarnamn lär inte betala sig även om man skulle lyckas smyga in reklam. Att börja sin karriär som forumist med att inte bara förespråka ett visst märke utan en viss återförsäljare är knappast tillrådigt vare sig man försöker göra smygreklam eller inte, och det syns ju i den här tråden.

Daniel_N : En av forumets stöttepelare! Allvarligt talat! Jag skriver inte så mycket, men jag läser desto mer. Många bra och roliga svar! Tack för det!

Manberg skrev:
Daniel_N : En av forumets stöttepelare! Allvarligt talat! Jag skriver inte så mycket, men jag läser desto mer. Många bra och roliga svar! Tack för det!
;-)

Festool jobbar vädigt aktivt med forumreklam har jag hört ;-)

Stehpan skrev:
Festool jobbar vädigt aktivt med forumreklam har jag hört ;-)
Och dessutom har dom lyckats hjärntvättat mig. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.