6 675 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Erfarenhet Luna RS 250?
Hej! Funderar på att skaffa en liten klyvsåg, finns en Luna RS 250
Som jag kan köpa för 1000:- av vän till familjen.
Är hobby snickare som snickrar möbler mm, någon som har erfarenhet av denna?
Har bara tillgång till 220v där jag håller till.
Hittar ingen info då jag söker på denna såg.
Tacksam för info om denna såg eller andra tips.
/Mattias
Som jag kan köpa för 1000:- av vän till familjen.
Är hobby snickare som snickrar möbler mm, någon som har erfarenhet av denna?
Har bara tillgång till 220v där jag håller till.
Hittar ingen info då jag söker på denna såg.
Tacksam för info om denna såg eller andra tips.
/Mattias
Jag kan vara helt ute och cykla, men jag har för mig att det låg en sådan på Blocket för några veckor sedan. Såg trevlig ut, men jag reagerade på att den begåvats med en ganska svag motor - något i stil med 1,5 hk (1100 W). Det är i min mening för lite på en såg med 10" klinga. Jag är som sagt långt ifrån säker på detta, men jag tycker i varje fall att du skall kolla upp det innan du slår till.
Någonstans runt 2 kW skulle jag siktat på.
Om det nu var en RS 250 jag såg i annonsen tyckte jag att den gav ett rejält intryck med lite större gjutet bord och dessutom justerbord, utan att för den delen vara en klump på ett par hundra kilo. Många av dagens sågar är lite mer inriktade på semiportabilitet, vilket ofta innebär att bordet är mindre eller att det rentav inte är gjutet. Dessutom brukar de sakna justerbordet.
Att sågen har några år på nacken behöver alltså inte vara någon nackdel, men som med allt annat gäller det förstås att göra en bedömning av skicket och kolla upp tillgång på reservdelar osv. Sen är det inte ovanligt att en del äldre sågar saknar en del säkerhetsdetaljer som kommer med i lådan om du köper en ny såg idag (tex klyvkniv och SUVA-skydd). Men det mesta går att fixa till - det gäller bara att vara medveten om det. Ett motorskydd kan också vara på sin plats.
Om det nu var en RS 250 jag såg i annonsen tyckte jag att den gav ett rejält intryck med lite större gjutet bord och dessutom justerbord, utan att för den delen vara en klump på ett par hundra kilo. Många av dagens sågar är lite mer inriktade på semiportabilitet, vilket ofta innebär att bordet är mindre eller att det rentav inte är gjutet. Dessutom brukar de sakna justerbordet.
Att sågen har några år på nacken behöver alltså inte vara någon nackdel, men som med allt annat gäller det förstås att göra en bedömning av skicket och kolla upp tillgång på reservdelar osv. Sen är det inte ovanligt att en del äldre sågar saknar en del säkerhetsdetaljer som kommer med i lådan om du köper en ny såg idag (tex klyvkniv och SUVA-skydd). Men det mesta går att fixa till - det gäller bara att vara medveten om det. Ett motorskydd kan också vara på sin plats.
Vad sitter det för motor på RS250:an? Är det en induktionsmotor skulle jag säga att du klarar dig på mindre än 2kW. På min gamla Inca Major vill jag minnas att jag hade en motor på runt 1,5hk (=1125W) och den orkade mer än tillräckligt.
Tack Bygga Bo & phl för svaren!
phl: Vet ej vad det är för motor i RS 250, hittar ingen info om detta.
Är det kanske bättre att leta efter en nyare såg begagnad på blocket ex Bosch PTS 10
, AEG Ts 250 eller liknande?
Mvh Mattias
phl: Vet ej vad det är för motor i RS 250, hittar ingen info om detta.
Är det kanske bättre att leta efter en nyare såg begagnad på blocket ex Bosch PTS 10
, AEG Ts 250 eller liknande?
Mvh Mattias
Har du någon bild på maskinen? I Lunas tillbehörskatalog hittar jag bara en Proofy RS 250 och det ser ut som vilken kinasåg som helst. Om det är samma såg får man nog helt enkelt rannsaka sig själv över vad man är ute efter. Man får inte mycket annat för tusen spänn. PTS10:an håller jag inte så där vansinnigt högt, AEG:n verkar ju trevligare men den kostar också en slant mer.
Hej Phl!
Jag har ingen bild men det du säger stämmer, den är väldigt lik kinamaskinerna, får nog tänka om.
Sökte på Inca Major som du kände tidigare, verkade som en bra såg förutom tiltfunktionen på bordet, skall undersöka om jag kan ordna 3 fas och isåfall söka efter en sådan.
Tack för alla svar och tips!
Med vänlig hälsning, Mattias
Tack
Jag har ingen bild men det du säger stämmer, den är väldigt lik kinamaskinerna, får nog tänka om.
Sökte på Inca Major som du kände tidigare, verkade som en bra såg förutom tiltfunktionen på bordet, skall undersöka om jag kan ordna 3 fas och isåfall söka efter en sådan.
Tack för alla svar och tips!
Med vänlig hälsning, Mattias
Tack
Klicka här för att svara