Byggahus.se

Erfarenhet KatyPaty elmaterial?

1. T
    Medlem · Nivå 13
    Fastnade lite för dessa strömbrytare, vi har ett äldre hus och vill gärna att det ska se "tidstypiskt" ut (vad det nu är när eldragningen är av okänd ålder och huset likaså), men Renova och det mesta plastsmäck går bort tyvärr, då lever jag hellre med stearinljus...

Tillverkaren är Tjeckisk och brytarna är av porslin. Ser väldigt fina ut och finns i mängder med färger.
    Men trots en häftig prislapp och rätt utseende kan de ju vara skit, någon som har erfarenhet?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-10-7_20-6-44.png

http://www.katypaty.se/e-butik-detalj/roo-vippstrombrytare-2-vippor-alba-421/

Jag vet att namnet låter som en serie leksaksdockor men är nog något tjeckiskt.

2. S
    Bannad · Nivå 8
    692 kronor för en strömbrytare :crysmile: Nej, men det är bara att köra på det!

3. T
    Medlem · Nivå 13
    Tack för ditt bidrag. Priset var ingen överraskning för mig då det står på hemsidan.
    Man väljer att lägga pengar på olika saker. Du kanske kör en bil för 300.000 och tycker det är "normalt" medans jag har aldrig ägt en bil värd mer än 20.000 kr och de har fungerat finfint till och från jobb.

Har du någon erfarenhet av strömbrytarna i fråga?

Redigerat 7 okt 2019 20:28
  4. E
    Medlem · Nivå 23
    Det är nog inte många av dom i Sverige så några vettiga "utvärderingar" lär du knappast få men om du vill ha dom så köp och prova. Kolla bara att dom är kompatibla med dom som vi i vanliga fall använder. Hur det är med dom vet jag inte MEN det är inte säkert att "utländska" apparater passar i vårt dossystem.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 13
    Blev aldrig någon beställning från KatyPaty.

Men tänkte komplettera tråden med att jag snubblade på prylarna på Alibaba, det är kinesiska grejer och beställer man via Alibaba så är priset mindre än 1/10 av det man tar på KatyPaty.

Fuzhou Keruida Electric Porcelain And Appliance Co., Ltd
    https://krddq.en.alibaba.com/

6. Papperskatt
    Medlem Nivå 2
    Tack för tipset om Keruida. De verkar sälja samma produkter som Colshine som jag tidigare har varit inne på, men där så måste man beställa minst 500…

Det är för övrigt exakt samma produkter som Fontini säljer, fast utan logotyp.

7. U
    Medlem · Nivå 10
    Hur vet du att det är exakt samma produkter?

Hur skulle du tänka om de skulle sälja Rolex ur för en femhundring :thinking:

• Laddar…
  8. T
    Medlem · Nivå 13
    Man kan naturligtvis inte veta. Kineserna är väldigt glada för all sorts förfalskningar.
    Men de verkar hittills ha inriktat sig på dyrbara lyxvaror som markerar status, där skillnaden i värde mellan kopia och original är betydande. Det känns inte riktigt som att elmaterial hör till den kategorin...

Så min egen analys säger att sannolikheten för att det finns en italiensk eller tjeckisk porslinsfabrik som kineserna försöker efterapa är nog nära noll. Det är betydligt mer sannolikt att någon importerar dessa till EU från fabrik, lägger på en fet marginal och säljer under eget namn.

9. N
    Medlem · Nivå 8
    Om det helt enkelt är kvalitet du är bekymrad över kan du ju ta hem en strömbrytare eller två från KatyPaty - de hade ju 90 dagars returrätt. Då kan du ju analysera den i detalj och bedöma dess kvalitet. En strömbrytare är ju inte direkt avancerad teknologi. Sen kan du beställa de du ska ha från Kina.

10. Papperskatt
    Medlem Nivå 2
    Jag har frågat.

11. T
    Medlem · Nivå 4
    Kolla på Hagers 1930 serie istället. Skulle aldrig riskera att köpa något på chans från Kina som ska kopplas in med 230V

12. Papperskatt
    Medlem Nivå 2
    Som sagt, det här är inte no-name kina-skräp, det här är samma produkter som flera olika märken i europa och övriga världen importerar och säljer under sina egna namn. De är säkra.

13. T
    Medlem · Nivå 4
    Hur kan du vara säker? För att du frågat säljaren? Klart en säljare från alibaba/ebay/aliexpress säger att det är legitima saker. Vad har dom att förlora på det?

14. T
    Medlem · Nivå 13
    Ser inte att de har vippor i sortimentet, bara vridbrytare. Är inte ute efter vridströmbrytare.

15. T
    Medlem · Nivå 4
    Nä, det har dom ju inte. Synd. Behöver det vara porslin?

Synd, annars gör Hager riktigt schyssta hrejer