pyro skrev:
Jag tycker inte valet är självklart. Jag har en 3-80 och har använt det tredje strecket mycket. Naturligtvis håller jag med om att även 360 grader är väldigt användbart, men jag hade nog haft svårt att välja om jag bara kunde få en av funktionerna.
Så vilket är mest användbart?? ett tredje streck, eller att rita 360gr...
Jag hade kunnat vända o vrida en 3-50 många ggr för de 2000kr som 3-80 kostar extra..:cool:

tank77 skrev:
Runt 2800 kr!

[bild]
Den ser ut att ha ställbara fötter. Är den inte självnivellerande?

Remne skrev:
Så vilket är mest användbart?? ett tredje streck, eller att rita 360gr...
Jag hade kunnat vända o vrida en 3-50 många ggr för de 2000kr som 3-80 kostar extra..:cool:
Jag vet inte vilket jag tycker är mest värt. Det var precis det jag menade. Jag tolkade Stefan_N:s inlägg som att 3-50 var helt meningslös eftersom den kostade samma som 2-80 och då fick man ju 360 graders linjer. Men det jag menar är just att det tredje strecket som man missar i den setupen inte är att förakta, utan är riktigt användbart. Jag kan uppriktigt sagt inte bestämma mig för vilket jag skulle valt. Men det är väl som vanligt, inget verktyg klarar allt utan man får alltid välja efter vad man har för uppgifter framför sig. När jag köpte min 3-80 valde jag den just för att jag såg ett behov av den tredje linjen. Men då det jobbet nu är avslutat ser behovet annorlunda ut så idag hade jag kanske valt annorlunda.

• Gilla
Remne
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Den ser ut att ha ställbara fötter. Är den inte självnivellerande?
Är det inte så att den är självnivellerande inom ett visst område, så uppfattar jag att min 3-80 beter sig.
För mycket lutning åt nåt håll och den protester med pipsignal och blinkande linje.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
pyro skrev:
När jag köpte min 3-80 valde jag den just för att jag såg ett behov av den tredje linjen. Men då det jobbet nu är avslutat ser behovet annorlunda ut så idag hade jag kanske valt annorlunda.
Ursäkta en korkad fråga.... när använder man tredje linjen? Det enda jag kan komma på är att man får en lodpunkt tak/golv....skulle då tex 3-50 fixa en lodpunkt i ett normalstort rum...eller?

@Nyfniken...
kanske har den fötter för att komma upp lite, om det är för lodpunkten ....(en ren amatörgissning :rolleyes:) dessutom tror jag den ska va lätt att vrida för överföring....

Redigerat:
Remne skrev:
Ursäkta en korkad fråga.... när använder man tredje linjen? Det enda jag kan komma på är att man får en lodpunkt tak/golv....skulle då tex 3-50 fixa en lodpunkt i ett normalstort rum...eller?
Eftersom man med den tredje linjen får två linjer golv-tak som är vinkelräta mot varandra är det till exempel praktiskt om man ska sätta upp en ny vägg för att få den vinkelrät mot en existerande. Jag använde min mycket när jag satte tak (med synliga skarvar) och la klinkers i ett L-format utrymme för att undvika att successivt vandra iväg från den raka linjen så att den inte stämde på slutet. Framför allt för taket som var beroende av var reglarna satt, så kom jag snett i slutet kom jag att missa reglarna.

Jag vet inte vad man får för vinkel med 3-50, men den borde kunna göra det mesta av dom sakerna även om den inte går hela varvet runt. Det är väl oftast en bit bort från enheten som man är intresserad av linjen ändå.

Idag kom posten med paketet. Har bara kollat så den fungerar och testat den lite snabbt. Första intrycket är iaf mycket positivt. Stativet kändes riktigt bra också. Har inte riktigt förstått nyttan med tredje linjen än ,men det ger sig nog.

Nu har jag sökt runt i diverse trådar här på forumet om lasrar och sållat ner det till fyra olika.

Bosch GLL 3X som projicerar tre linjer 180 grader och som finns på ebay för runt 750:-

Bosch GLL 3-50 projicerar linjer på samma sätt som ovan fast med något bättre precision enligt spec finns för runt 2150:- på ebay. Vad talar egentligen för denna kontra 3x? Prisskillnaden är ju ganska saftig.

Bosch GCL 25 projicerar ett kryss samt 5 punkter. Finns för runt 1500:- på ebay.

Sen är det ju som alltid så att man sneglar uppåt så jag hittade en GLL 3-80 med L-BOXX, universalstativ, någon form av måltavla (vad har man den till?) och förvaringsväska för 3700:- och då kommer den från Tyskland så då riskerar man ju inga ytterligare avgifter vilket man gör på alternativen ovan.

Ska använda den till diverse här hemma. Första projektet blir att regla upp en innervägg. Sen så kommer jag troligen att måla garaget med en något mörkare färg på nedre delen av väggen och här kan ju såklart 360 grader vara trevlig men jag tänker samtidigt att jag har ett bra kamerastativ som går att rotera och då borde ju inte 360 grader väga lika tungt längre. Lodpunkter kan ju så klart vara trevligt men det går ju att använda ett hederligt lod också. Tre linjer verkar dock ganska så smart för att få kommande innervägg i rätt vinkel mot nuvarande väggar. Så hjälp mig att välja nu, plånboken säger ju GLL 3X men prylnörden inom mig säger GLL 3-80 :)

Ingen användning utomhus?

Nja jag kan inte komma på något just nu som ska göras ute som kräver laser.

...för isåfall kan det ju vara bra att se till att du kan komplettera med en mottagare....tänkte jag.

MathiasS skrev:
...för isåfall kan det ju vara bra att se till att du kan komplettera med en mottagare....tänkte jag.
Vilken/vilka fungerar med mottagare?

GLL3-80 bla. :)

FredrikR skrev:
GLL3-80 bla. :)
Jo den är ju ganska given i den samlingen men jag tänkte väl mer ifall det var någon av de andra som fungerade också?

Jag vet ej, tänkte bara det var en bra grej att ha i bakhuvudet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.