37 881 läst ·
43 svar
38k läst
43 svar
Erfarenhet av tjärvitrol eller Oljelasyr?
Hej!T Tornhuset skrev:
Tack för din svar, känns lugnande
Vi ska måla en andra strykning, har provmålat en bit på panelen och upplever att det blå liksom "lyser" igenom (bild) en del, men ser ju helt klart bättre ut, dock har färgen från andra strykningen inte torkat helt än, målade 24 timmar sedan
Jag håller alla tummar jag har för att det blir bra..! Vet du om det är skillnad om man väntar med att måla andra strykningen? Vi målade första strykningen i oktober 2023. Jag vill måla asap för att mitt ska slippa bara randigt, men om resultat kan påverkas om tid får jag hålla mig, hehe...
Den värsta sidan är norrsidan, dvs mindre sol. Antar att det kan ta längre tid för solen att göra sitt då?
Förmodar att du menar oktober 2022. Var det tillräckligt varmt då? Det skall ju vara minst 10 grader så att det tränger in ordentligt. Jag skulle vänta iallafall till efter sommaren att dra andra strykningen, så att första hinner tränga in och "avdunsta" ordentligt. Det bruna du ser nu är tjäran, det kommer att försvinna om några månader (veckor om det är i solen). Men resultatet blir säkert bättre om du väntar till efter sommaren. Skall se om jag hittar bilder.AmandaF skrev:
Hej!
Tack för din svar, känns lugnandeHar du bild och vill visa ditt resultat?
Vi ska måla en andra strykning, har provmålat en bit på panelen och upplever att det blå liksom "lyser" igenom (bild) en del, men ser ju helt klart bättre ut, dock har färgen från andra strykningen inte torkat helt än, målade 24 timmar sedan
Jag håller alla tummar jag har för att det blir bra..! Vet du om det är skillnad om man väntar med att måla andra strykningen? Vi målade första strykningen i oktober 2023. Jag vill måla asap för att mitt ska slippa bara randigt, men om resultat kan påverkas om tid får jag hålla mig, hehe...
Den värsta sidan är norrsidan, dvs mindre sol. Antar att det kan ta längre tid för solen att göra sitt då?
Tusen tack för svarT Tornhuset skrev:Förmodar att du menar oktober 2022. Var det tillräckligt varmt då? Det skall ju vara minst 10 grader så att det tränger in ordentligt. Jag skulle vänta iallafall till efter sommaren att dra andra strykningen, så att första hinner tränga in och "avdunsta" ordentligt. Det bruna du ser nu är tjäran, det kommer att försvinna om några månader (veckor om det är i solen). Men resultatet blir säkert bättre om du väntar till efter sommaren. Skall se om jag hittar bilder.
AmandaF skrev:
Hej!
Detta fick jag när jag målade från två olika burkar, och blev förskräckt. Det blåa förblev blått när det torkade, det bruna blev grått och mindre blått. Efter ett år var skillnaden betydligt mindre, och efter andra strykningen ytterligare mindre. Nu är det inget jag tänker på.AmandaF skrev:
AmandaF skrev:
Hej!
Den värsta sidan är norrsidan, dvs mindre sol. Antar att det kan ta längre tid för solen att göra sitt då?[/QUOTE
Ja, det är stor
Ja, det är stor skillnad men det jämnar ut sig efter något år, du skall väl dessutom måla en gång till om ett år!AmandaF skrev:
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Jag kidnappar tråden med en fundering kring torktid. Jag funderar på att stryka panelen en omgång innan montering, men hur snabbt är panelen beröringstorr måtro så man törs ta i den med nävarna utan att det blir fläckar? Tänker strykning i optimal temperatur/luftfuktighet.
Det tar inte så lång tid innan det slutar bli fläckar på panelen när du tar på den, räcker långt med ett dygn i sol och vind. Men det tar längre tid innan panelen slutar ge fläckar på dina fingrar.🙂S shadowfire skrev:
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Hej . Nu var det ett tag sedan . Målade ni med tjärvitrol? Blev det grått eller brunt?Stugbygget.se skrev:
Hej!
Vi planerar nu vårt fritidshus för fullt och har kommit fram till att fundera över fasaden. Vi vill åt ett naturnära intryck där träets karaktär gärna får framgå. Vi vill ha det hållbart och ekonomiskt så det är en hårfin balansgång.
Vi har kikat på tjärvitrol då vi gillar det vi sett på Google, men det verkar saknas information/bilder om hur det ser ut några år efter applicering samt om hur ofta man behöver behandla igen. Har någon av er nån erfarenhet? Hur är skyddet?
När vi kikade på tjärvitrol så ramlade vi in på Jotuns rökgrå oljelasyr som vi även gillade väldigt mycket. Vad har ni för erfarenheter kring den?
Vi är i valet och kvalet om vi ska beställa byggsatsen vit-grundmålad. Finns det någon lösning som ger det intryckt/resultat vi är ute efter fast panelen redan är grundmålad? Vi beräknar att vi åker på att montera huset under fel årstid varför en omålad panel inte är optimalt när vi beställer.
Snälla hjälp oss
/ Andrei och Jannika
Det blev blågrått. Vill du se en massa bilder på hur det blir kan du kolla huset Instagramkonto: aframe_blekingeJ Jerker p skrev:
Edit: Insåg nu att frågan kanske inte var till mig, men mitt hus blev iallafall blågrått.
Klicka här för att svara