Stugbygget.se
Hej!

Vi planerar nu vårt fritidshus för fullt och har kommit fram till att fundera över fasaden. Vi vill åt ett naturnära intryck där träets karaktär gärna får framgå. Vi vill ha det hållbart och ekonomiskt så det är en hårfin balansgång.

Vi har kikat på tjärvitrol då vi gillar det vi sett på Google, men det verkar saknas information/bilder om hur det ser ut några år efter applicering samt om hur ofta man behöver behandla igen. Har någon av er nån erfarenhet? Hur är skyddet?

När vi kikade på tjärvitrol så ramlade vi in på Jotuns rökgrå oljelasyr som vi även gillade väldigt mycket. Vad har ni för erfarenheter kring den?

Vi är i valet och kvalet om vi ska beställa byggsatsen vit-grundmålad. Finns det någon lösning som ger det intryckt/resultat vi är ute efter fast panelen redan är grundmålad? Vi beräknar att vi åker på att montera huset under fel årstid varför en omålad panel inte är optimalt när vi beställer.

Snälla hjälp oss :)

/ Andrei och Jannika

Vi har målat med tjärvitriol och är ganska säkra på att det kommer bli en silvergrå nyans efter 1-2 år. Auson rek att måla andra gången efter ca 1 år för gott skydd. PS. Luktar gott men starkt, måste målas utomhus.

Stugbygget.se
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi har målat med tjärvitriol och är ganska säkra på att det kommer bli en silvergrå nyans efter 1-2 år. Auson rek att måla andra gången efter ca 1 år för gott skydd. PS. Luktar gott men starkt, måste målas utomhus.
Låter fint de, har ni använt den uppdaterade varianten med större andel grått pigment i?

Stugbygget.se
Fler som har någon tanke kring detta?

• Gilla
Ripley
  • Laddar…
Hallå! Hur gick det med era planer? Blev det tjärvitriol eller något annat? Nyfiken på tjärvitriolen till ett fritidshus som inte är målat ännu - vill ha en "naturlig" färg och utseende.

Stugbygget.se
K Kimajo skrev:
Hallå! Hur gick det med era planer? Blev det tjärvitriol eller något annat? Nyfiken på tjärvitriolen till ett fritidshus som inte är målat ännu - vill ha en "naturlig" färg och utseende.
Tjena, vi har inte kommit till målningsmomentet än, huset kommer i maj. Vi kommer däremot att välja tjärvitriol och hoppas på att det blir kanon. Till det blir det svarta takpannor, Plåtdetaljer i aluzink och fönsterna blir vita om vi inte ändrar oss just på fönsterna. Hur tänker du kring övrig färgsättning?

Ja, det är inte helt lätt med färgsättningen, vi har också vita fönster som redan sitter inne, men även svart takavvattning inkl fönsterbleck, så det var ju dumt :seenoevil:
Svart tak och detaljer i aluzink verkar helt ok så länge foder och knutar osv går i samma kulör som fasaden.
Hade jag vetat att det skulle bli vitriol på fasaden hade det nog blivit svarta fönster, för det är en snygg kombo tycker jag. Svart-grått är en bättre kombo är vitt-grått tycker jag. Blir ert som bilden ungefär?
XQpiwe

• Gilla
Jockstrap
  • Laddar…
K Kimajo skrev:
Ja, det är inte helt lätt med färgsättningen, vi har också vita fönster som redan sitter inne, men även svart takavvattning inkl fönsterbleck, så det var ju dumt :seenoevil:
Svart tak och detaljer i aluzink verkar helt ok så länge foder och knutar osv går i samma kulör som fasaden.
Hade jag vetat att det skulle bli vitriol på fasaden hade det nog blivit svarta fönster, för det är en snygg kombo tycker jag. Svart-grått är en bättre kombo är vitt-grått tycker jag. Blir ert som bilden ungefär?
[bild]
http://hnapna.blogspot.com/2013/09/klassiskt-fore-och-efter.html

Hej! vi går i valet och kvalet att köra Tjärvitriol när vi byter fasad till våren, googlade fram den här tråden. Hur har det gått? Har ni som målat med tjärvitriol några bilder på hur det ser ut efter ett år respektive två?
vi vill inte ha ett flammigt utseende ala obehandlad Lärk där man får en träfärg på skyddade delar exempelvis under tak, och det vackra grå på oskyddade delar utan är ute efter det fina grå överallt. :)

Tjärvitriol blir inte flammig, däremot järnvitriol om den målas första gången sittandes på fasaden. Bifogar bild på 1 1/2 år gammal tjärvitriol. Kör hårt!

• Träfasad målad med tjärvitriol, jämnt grå yta på ett 1 1/2 år gammalt hus med stegar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Johanp19791 och 1 till
  • Laddar…
Tack!
Finns det olika grå nyanser av Tjärvitriol?

Nej, bara den gråa vad jag vet.

Provmåla först och vänta några veckor så att du inte får den blå-grå nyansen som jag fick.

K Kimajo skrev:
Provmåla först och vänta några veckor så att du inte får den blå-grå nyansen som jag fick.
tack! Vad hade du för virke och märke på tjärvitriolen? finns det olika nyanser?

Det finns nog bara ett märke - Auson. Vågar inte säga om det är gran eller furupanel, men tror inte att det spelar någon roll.

• Gilla
Juliabr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.