Jag ska lägga uteklinkers (60x60) på ett platttak (lutning 1:100), ca 25 kvm, och vill helst slippa använda sättsand av flera anledningar.

Jag har spanat lite på följande system:

Pavepad
https://www.pavepad.dk/se/
Justerbar terrrassfot
https://kakelgiganten.se/pedestal-terrassfot-50-75mm.html

Någon som har hands on erfarenheter av dessa?
Spontant så verkar det smidigare, om än lite dyrare, att ha en justerbar terrassfot.

Tack på förhand!
 
Om någon hittar hit för råd så kan jag säga att jag i slutändan valde en justerbar terrassfot. För en komplett idiot på bygg (jag är bättre på att programmera) så var de relativt enkla att jobba med. Bjuckar på några bilder för progress från fallfärdigt tak till (nästan) färdig terrass.

Summering, jag kan absolut rekommendera justerbara terrassfötter till nybörjare.

Kaputt
Demonterad trädäck med några verktyg och gammalt bräckligt trä som visar tecken på renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återbyggt
Nybyggd träterrass i soligt väder med en utsikt över ett bostadsområde, samt planteringskärl och ritningspapper i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första plattan
Pågående bygge av terrass med justerbar terrassfot, träplankor, och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Progress
Installation av terrassplattor på justerbara fötter, verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan klart
Nybyggd terrass med justerbara fötter, gråa plattor och en stol, nära fullbordat projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räcket kvar
Nästan färdigbyggd terrass med justerbara fötter, plattor och trädäck, med en person som vilar fötterna på ett bord i solen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Byggroda och 4 till
  • Laddar…
P
Supersnygg! Är det uppe på ett garagetak?
 
Hur blir känslan i det där. Känns det massivt när man går på det? Eller blir det burkigt?
 
Stämmer fint. Det gamla taket var totalt felbyggt men nu är det återuppbyggt av folk som kan plus att jag lagt 60x60 klinkers ovanpå.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Hur blir känslan i det där. Känns det massivt när man går på det? Eller blir det burkigt?
Fötter står direkt på PIR-islolering (med tätskikt ovanpå) som sviktar lite. Men än så länge är det inget man tänker på. Eventuellt vickar någon platta, men det är nog mest fel. Får skruva lite extra på terrassfötterna någon gång.
 
Plattorna är 60x60 2cm tjocka och känns väldigt rejäla.
 
T-dog T-dog skrev:
Plattorna är 60x60 2cm tjocka och känns väldigt rejäla.
Hej!
Jag ser att du gjorde utegolv med klinkers ”på fötter” för några år sedan. Vi står inför att byta ut sjöstensplattor så frågan är om vi ska välja ”fötter” och låta plattorna ligga kvar. Vad är din erfarenhet av klinkers med fötter efter denna tid? Har du upptäckt några nackdelar, vilka isf? Hur är känslan att gå på dem? Låter det annorlunda mot vanlig Stenbeläggning när man går på dem? Supertacksam om du vill svara!
 
Missade den här frågan.

Jag har inte upptäckt några problem med fötterna. Känslan är fin och du får ett bra utrymme att dra el mm.
 
Jag byggde en pergola med granitkeramik på justerbara terrassfot i våras. Jag är supernöjd.
Så pass nöjd att jag nästa år kommer att såga upp trallen vid grillarna och göra samma där. Sjukt smidigt att kunna lyfta upp plattorna om man behöver dra el eller vatten till till exempelvis utekök.
 
T-dog T-dog skrev:
Missade den här frågan.

Jag har inte upptäckt några problem med fötterna. Känslan är fin och du får ett bra utrymme att dra el mm.
Tusen tack för svar!
 
S s97danl skrev:
Jag byggde en pergola med granitkeramik på justerbara terrassfot i våras. Jag är supernöjd.
Så pass nöjd att jag nästa år kommer att såga upp trallen vid grillarna och göra samma där. Sjukt smidigt att kunna lyfta upp plattorna om man behöver dra el eller vatten till till exempelvis utekök.
Hej! Stort tack för svar! Är det lika ok att ha på gången till entrén? Inga nackdelar?
 
W Winthera skrev:
Hej! Stort tack för svar! Är det lika ok att ha på gången till entrén? Inga nackdelar?
Man måste lägga dem med lite fall så vattnet rinner bort. I min pergola med Brickmate 60x60 plattor blir vattnet stående tills det torkar upp. Kan tänka mig att det kan bli halt till vintern då granitkeramik inte suger åt sig som vanliga trädgårdsplattor. Men till vintern kommer jag inte att gå på dem.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.