Att ingen har svarat visar hur ovanligt det är att isolera med perlite. Arbetsmässigt var det inga problem, det gäller bara att packa ordentligt. Hur mycket dyrare det blir är svårt att säga i nuläget. Vi tvingades gjuta betongfundament på gammalt vis vilket tar tid. i gengäld slipper vi ha cellplast i grunden. I väggarna var det lätt att fylla perliten i lecaklinker med hål.
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Jag vet att @Klaugust har funderat på perlite. Han tipsade mig om det här: https://www.byggahus.se/forum/threa...or-nej-mineralullstussar.457014/#post-4789588
Vi använde perlite till grund samt väggar mot mark i vårt hus. 1667kr/kbm ink moms år 2020. Jag la 400mm i grunden och 350mm i väggen.
Det gick bra att forma kantbalk i perliten, den gick att slänta ca 30 grader när man packar den. Som kantisolering använde vi dock foamglass istället som putsats i efterhand.
Det gick bra att forma kantbalk i perliten, den gick att slänta ca 30 grader när man packar den. Som kantisolering använde vi dock foamglass istället som putsats i efterhand.
Har vi inga ny erfarenheter gällande perlite?
Jag funderar på att använda det i ett lite golvprojekt.
Jag funderar på att använda det i ett lite golvprojekt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det någon som har erfarenhet av Foamglas cellglasisolering ?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vad tycker ni om perlite som isolering i gammal husgrund.
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Tilläggsisolering garageport hörmann LPU 42, problem med kondens. Finns det någon som har erfarenheter?
Isolering