Bygger ett attefallshus och har god erfarenhet av FTX i vår villa, bra inomhusmiljö och effektiv värmeåtervinning. Funderar därför på ett mindre aggregat i attefallshuset och fick nys om Pax eos 100h. Men vore intressant att höra om någon har erfarenhet av detta. Tänker mig frånluft i våtrum och tilluft till loft och sovrum.
- hur är ljudnivån, tänkte montera det i den blivande toaletten. Kommer det att höras i övriga huset?
-hur funkar det vintertid, typ vid -15- -20 grader?
- något annat att tänka på?
- hur är ljudnivån, tänkte montera det i den blivande toaletten. Kommer det att höras i övriga huset?
-hur funkar det vintertid, typ vid -15- -20 grader?
- något annat att tänka på?
Nu är aggregatet installerat i vårt attefallshus och kan redan konstatera att det i läge 1, dvs luftomsättning 20 M3/h så är det i princip ljudlöst. Man tror att det inte är igång. I läge 2, 49m3/h hörs det tydligare men om det är placerat i typ badrum så lär det nog vara väldigt diskret ljud. Forcerad, 60 M3/h så låter det lite mer förstås. Jag kommer bygga in det så då lär nog inte ens läge 3 märkas så väl. Så hittills mycket nöjd. Bifogar bild på installationen och jag har tänkt sätta en lucka i innertaket med ett frånluftsdon.G gunsven skrev:
Det har gått bara fint, har k principK Knight skrev:
Nu är aggregatet installerat och inbyggt. Går knappast att höra det men har det oftast på läge 1. Frånluften är alltså vid den röda pilen. Sen har jag tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum. Ev blir det i framtiden en liten toalett där frånluftsintaget sitter.
Lyfter denna lite för att fråga hur det funkat de senaste åren.J jonengs skrev:Det har gått bara fint, har k princip
Nu är aggregatet installerat och inbyggt. Går knappast att höra det men har det oftast på läge 1. Frånluften är alltså vid den röda pilen. Sen har jag tilluftsventiler i sovrum och vardagsrum. Ev blir det i framtiden en liten toalett där frånluftsintaget sitter.
Kan man få se hur du dragit avluft/friskluft på utsidan? Verkar vara ett smidigt aggregat.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 283 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 283 inlägg
Jag kan sticka in huvudet här då. Jag har två sådana här aggregat hemma.J jhall skrev:
Jag har bara panel ut från vinden så jag borrade hål i panelen och drog ut avluft och friskluft den vägen på båda sidorna. Aggregaten fungerar bra, det enda jag kan sakna är en funktion för forcering via knapp (typ om man varit på toa och vill få ut dofter). Sen hade jag självklart velat ha nördigheter som temperaturer i alla kanaler och sånt men det är med nice to have.
I mitt hus har det gjort underverk för luftkvalitén.
Läser att det bara är en fläkt i den och att den förlitar sig på undertryck för att få in friskluft. Jag har tänkt köra den i källaren och där är det allt annat än tätt. Något du märkt av?Ossian K Olsson skrev:
Jag kan sticka in huvudet här då. Jag har två sådana här aggregat hemma.
Jag har bara panel ut från vinden så jag borrade hål i panelen och drog ut avluft och friskluft den vägen på båda sidorna. Aggregaten fungerar bra, det enda jag kan sakna är en funktion för forcering via knapp (typ om man varit på toa och vill få ut dofter). Sen hade jag självklart velat ha nördigheter som temperaturer i alla kanaler och sånt men det är med nice to have.
I mitt hus har det gjort underverk för luftkvalitén.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 283 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 283 inlägg
Det har jag faktiskt svårt att tro. För det fungerar och blåser in friskluft även om tex ett fönster är öppet.J jhall skrev:
Vårt hus är inte tätt heller. Har både pax-fläktar och ventiler öppna. Men det fungerar bra ändå!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden