När är huset byggt? Själv har jag ett hus byggt 1979, idag med kakelugn, har inga problem med rök lukt. Min barn däremot har nybyggda hus 2016-2019, installerade med kakelugnar, där uppkommer problemet med vis röklukt när huset fram för allt varit tillstängda under dagen. Luckorna är för otäta, bör sitta ett lås vred på bägge sidor om luckan , lite knepigt vid gångjärn sidan . Ett fall för dem som tillverkar luckorna. Gäller förmodligen även kaminer
 
J jonaserik skrev:
Finns det andra fläktar i huset som ventilerar, verkar nästan helt klart med ett större undertryck i huset. Då blir skorstenen en perfekt grov kanal för att få in luft. Luft är som vatten, går lättaste vägen.
Det är helt klart värre om jag startar köksfläkten och vi har ju frånluft på toaletten och alla våtrumutrymmen med. Vi har satt in två ventiler (en nära kaminen och en i rummet bredvid) men det hjälper inte.
Kan det bli undertryck när det är så dåligt isolerat? Det drar t.ex. mycket vid dörrarna.
Det konstiga är att detta hände när vi bott i huset ett år och första tiden hade vi inte det problemet..
 
T Totte56 skrev:
När är huset byggt? Själv har jag ett hus byggt 1979, idag med kakelugn, har inga problem med rök lukt. Min barn däremot har nybyggda hus 2016-2019, installerade med kakelugnar, där uppkommer problemet med vis röklukt när huset fram för allt varit tillstängda under dagen. Luckorna är för otäta, bör sitta ett lås vred på bägge sidor om luckan , lite knepigt vid gångjärn sidan . Ett fall för dem som tillverkar luckorna. Gäller förmodligen även kaminer
Vårt är byggt 1974. Det jag fått till mig är att luften tar sig in genom skorstenen om det inte finns många andra vägar men det känns mer som att det skulle gälla välisolerade hus (som vårt verkligen inte är), men kanske dina barns?
 
Förra året inträffade det att det var svårt att få till ett bra drag, och det ville gärna ryka in lite. Då lyste jag upp med en ficklampa i kanalerna, då visade sig det att kanalerna var allt annat än väl,sotade. Fick sota hur dem sedan åter gick det till normala, att draget ok igen.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.