Har ett GTA 3800. Mycket bra bord och just längden gör att man kan jobba med långa stycken, till exempel vindskivor till huset på nära 6 meters längd.

Har däremot kompletterat med 2 extra rullstöd så att jag kan ha ett både på den utdragbara delen och ett på huvudbordet på var sida om sågen. Lättare att få exakta snitt om det man kapar ligger stabilt. Har också ett stödben som man sätter på den utdragbara delen. Guld värt om man har långa saker att kapa eftersom man vet att det inte sviktar ute i ändan. Tyckte dock det räckte med ett stödben, för sällan man har saker som är lika långa på båda sidor när man skall kapa.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Slog till på GTA 3800 på Bauhaus för ett tag sen för runt 1600 kr, och håller med om att skillnaden är ganska stor!

• Gilla
brajt
  • Laddar…
P
Är det någon som har Makita kapger på Bosch GTA 3800 bänk? tex om sågen passar på fästet eller om man måste göra nåt eget?

• Gilla
linuse93
  • Laddar…
Bra tråd, då jag också stod i valet mellan dessa alternativ gav det mig vägledning, och jag valde 3800 som beställdes igår ihop med GCM 8 JSL (paketpris 5195:- hos Lindarn, i st f motsv paket netonnet med 2600 för 4695 dvs 500 skillnad) hoppas det är ett bra val. Avseende andra märken, det står iaf på de flesta sidor att bänken är väldigt flexibel map andra märken men just Makita står det inget om.

R RJMS skrev:
Bra tråd, då jag också stod i valet mellan dessa alternativ gav det mig vägledning, och jag valde 3800 som beställdes igår ihop med GCM 8 JSL (paketpris 5195:- hos Lindarn, i st f motsv paket netonnet med 2600 för 4695 dvs 500 skillnad) hoppas det är ett bra val. Avseende andra märken, det står iaf på de flesta sidor att bänken är väldigt flexibel map andra märken men just Makita står det inget om.
Jag tror inte du kommer ångra dig att du valde det rejälare och längre bordet. (y)

Skulle inte hålbilden passa Makita går det ju att lösa med en plywoodbit emellan såg och bordsfästen .

• Gilla
RJMS
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tror inte du kommer ångra dig att du valde det rejälare och längre bordet. (y)

Skulle inte hålbilden passa Makita går det ju att lösa med en plywoodbit emellan såg och bordsfästen .
Så har jag löst det och det funkar ypperligt, en MDF-platta mellan såg och snabbfästen. Kör det äldre GTA 3700 men det är väl tämligen likt 3800 vad jag kan bedömma. Efter rätt mycket användning skulle jag aldrig välja ett kortare bord. Håller man på som hempulare med sitt eget hus/gård/stall etc blir det ofta långa reglar och bräder (panel, reglar, trall, vindskivor mm) och en del är t.o.m i längsta laget med ett 3700. Provat lite med rullstöd i vissa sammanhang men jobbar man mer med "bygg" och ofta ute och underlaget är lite ojämnt det mest ett irritationsmoment med rullstöd, ställa in höjd, rätt avstånd, inte luta för mkt relativt bord, stå stadigt o.s.v.

Jobbar man mer med möbel/finsnickeri kan jag tänka mig att det kan fungera helt ok med ett kortare bord, och även med rullstöd när man jobbar inomhus i lokal med plant golv.

• Gilla
RJMS
  • Laddar…
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Så har jag löst det och det funkar ypperligt, en MDF-platta mellan såg och snabbfästen. Kör det äldre GTA 3700 men det är väl tämligen likt 3800 vad jag kan bedömma. Efter rätt mycket användning skulle jag aldrig välja ett kortare bord. Håller man på som hempulare med sitt eget hus/gård/stall etc blir det ofta långa reglar och bräder (panel, reglar, trall, vindskivor mm) och en del är t.o.m i längsta laget med ett 3700. Provat lite med rullstöd i vissa sammanhang men jobbar man mer med "bygg" och ofta ute och underlaget är lite ojämnt det mest ett irritationsmoment med rullstöd, ställa in höjd, rätt avstånd, inte luta för mkt relativt bord, stå stadigt o.s.v.

Jobbar man mer med möbel/finsnickeri kan jag tänka mig att det kan fungera helt ok med ett kortare bord, och även med rullstöd när man jobbar inomhus i lokal med plant golv.
Gta3700 här med (y)

R RJMS skrev:
Köpte precis det paketet hos Lindarn fast för 2 år sedan. Är väldigt nöjd, rejäla grejer.
Det negativa jag märkt av är att stödbenen längst ut på sågbänken ibland lossnar. Man drar av dom när man skjuter ut brädan, så dom får man efterdra lite nu och då. Skulle även önskat ett fast 0-läge. Att den klickar i när den är på 0 grader. Sen så vill man inte bära runt den i onödan då sågen är rätt tung :)
Men den sågar oklanderligt. Har byggt altan, bytt panel på huset och håller på med en utbyggnad och sågen känns som ny fortfarande.

• Gilla
RJMS
  • Laddar…
Ett mycket bra bord. Men jag har detta problemet med mitt.

Är det fler som upplever detta?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jamtestam Jamtestam skrev:
Ett mycket bra bord. Men jag har detta problemet med mitt.

Är det fler som upplever detta?
Ja, jag har samma problem.

Samma här...

Ja, det där ett klart minus på det bordet. Jag har samma bekymmer. Det borde ju gå att fixa på något smart sätt tycker man

Hmm, lite mer friktion där skulle kanske räcka?

Hej,

Jag köpte den korta varianten men även en sådanhär:

Rullstöd Bosch PTA 1000 på en vit bakgrund, visas på en webbshopssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Totalt ungefär samma pris men en mer flexibel lösning som jag haft nytta av på flera andra ställen!

Mvh Andreas

• Gilla
RJMS
  • Laddar…
Man ska inte blanda grönt och blått ;)

• Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.