36 220 läst ·
52 svar
36k läst
52 svar
Erfarenhet av Bosch GTA 3800 och 2600 sågbord?
Har ett GTA 3800. Mycket bra bord och just längden gör att man kan jobba med långa stycken, till exempel vindskivor till huset på nära 6 meters längd.
Har däremot kompletterat med 2 extra rullstöd så att jag kan ha ett både på den utdragbara delen och ett på huvudbordet på var sida om sågen. Lättare att få exakta snitt om det man kapar ligger stabilt. Har också ett stödben som man sätter på den utdragbara delen. Guld värt om man har långa saker att kapa eftersom man vet att det inte sviktar ute i ändan. Tyckte dock det räckte med ett stödben, för sällan man har saker som är lika långa på båda sidor när man skall kapa.
Har däremot kompletterat med 2 extra rullstöd så att jag kan ha ett både på den utdragbara delen och ett på huvudbordet på var sida om sågen. Lättare att få exakta snitt om det man kapar ligger stabilt. Har också ett stödben som man sätter på den utdragbara delen. Guld värt om man har långa saker att kapa eftersom man vet att det inte sviktar ute i ändan. Tyckte dock det räckte med ett stödben, för sällan man har saker som är lika långa på båda sidor när man skall kapa.
Bra tråd, då jag också stod i valet mellan dessa alternativ gav det mig vägledning, och jag valde 3800 som beställdes igår ihop med GCM 8 JSL (paketpris 5195:- hos Lindarn, i st f motsv paket netonnet med 2600 för 4695 dvs 500 skillnad) hoppas det är ett bra val. Avseende andra märken, det står iaf på de flesta sidor att bänken är väldigt flexibel map andra märken men just Makita står det inget om.
Jag tror inte du kommer ångra dig att du valde det rejälare och längre bordet.R RJMS skrev:Bra tråd, då jag också stod i valet mellan dessa alternativ gav det mig vägledning, och jag valde 3800 som beställdes igår ihop med GCM 8 JSL (paketpris 5195:- hos Lindarn, i st f motsv paket netonnet med 2600 för 4695 dvs 500 skillnad) hoppas det är ett bra val. Avseende andra märken, det står iaf på de flesta sidor att bänken är väldigt flexibel map andra märken men just Makita står det inget om.
Skulle inte hålbilden passa Makita går det ju att lösa med en plywoodbit emellan såg och bordsfästen .
Så har jag löst det och det funkar ypperligt, en MDF-platta mellan såg och snabbfästen. Kör det äldre GTA 3700 men det är väl tämligen likt 3800 vad jag kan bedömma. Efter rätt mycket användning skulle jag aldrig välja ett kortare bord. Håller man på som hempulare med sitt eget hus/gård/stall etc blir det ofta långa reglar och bräder (panel, reglar, trall, vindskivor mm) och en del är t.o.m i längsta laget med ett 3700. Provat lite med rullstöd i vissa sammanhang men jobbar man mer med "bygg" och ofta ute och underlaget är lite ojämnt det mest ett irritationsmoment med rullstöd, ställa in höjd, rätt avstånd, inte luta för mkt relativt bord, stå stadigt o.s.v.FredrikR skrev:
Jobbar man mer med möbel/finsnickeri kan jag tänka mig att det kan fungera helt ok med ett kortare bord, och även med rullstöd när man jobbar inomhus i lokal med plant golv.
Gta3700 här medmrVoodoo skrev:
Så har jag löst det och det funkar ypperligt, en MDF-platta mellan såg och snabbfästen. Kör det äldre GTA 3700 men det är väl tämligen likt 3800 vad jag kan bedömma. Efter rätt mycket användning skulle jag aldrig välja ett kortare bord. Håller man på som hempulare med sitt eget hus/gård/stall etc blir det ofta långa reglar och bräder (panel, reglar, trall, vindskivor mm) och en del är t.o.m i längsta laget med ett 3700. Provat lite med rullstöd i vissa sammanhang men jobbar man mer med "bygg" och ofta ute och underlaget är lite ojämnt det mest ett irritationsmoment med rullstöd, ställa in höjd, rätt avstånd, inte luta för mkt relativt bord, stå stadigt o.s.v.
Jobbar man mer med möbel/finsnickeri kan jag tänka mig att det kan fungera helt ok med ett kortare bord, och även med rullstöd när man jobbar inomhus i lokal med plant golv.
Köpte precis det paketet hos Lindarn fast för 2 år sedan. Är väldigt nöjd, rejäla grejer.R RJMS skrev:Bra tråd, då jag också stod i valet mellan dessa alternativ gav det mig vägledning, och jag valde 3800 som beställdes igår ihop med GCM 8 JSL (paketpris 5195:- hos Lindarn, i st f motsv paket netonnet med 2600 för 4695 dvs 500 skillnad) hoppas det är ett bra val. Avseende andra märken, det står iaf på de flesta sidor att bänken är väldigt flexibel map andra märken men just Makita står det inget om.
Det negativa jag märkt av är att stödbenen längst ut på sågbänken ibland lossnar. Man drar av dom när man skjuter ut brädan, så dom får man efterdra lite nu och då. Skulle även önskat ett fast 0-läge. Att den klickar i när den är på 0 grader. Sen så vill man inte bära runt den i onödan då sågen är rätt tung
Men den sågar oklanderligt. Har byggt altan, bytt panel på huset och håller på med en utbyggnad och sågen känns som ny fortfarande.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 297 inlägg
Hmm, lite mer friktion där skulle kanske räcka?
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg