Hej,
Jag slog till på ett Bosch GTA 2600 för ca 1000 kr utan att hinna kolla upp så mycket. Vad jag förstår så kostar Bosch GTA 3800 nästan dubbla priset, d.v.s 2000 kr men når då 380 istället för 260.

Min fråga är vad ni har för erfarenhet av borden? Fungerar 2600 om man redan har ett extra justerbart rullstöd? Eller underlättar 3800 så pass att det är värt dubbla priset?
I mitt fall har jag en Bosch GCM 8 SJL och jag använder utrustningen kanske 1-2 gånger om året.
För mig är det viktigt att bordet är smidigt och litet för förvaring men såklart också att det är stabilt. Jag har troligen inget emot att använda ett rullstöd då jag gjort det ganska mycket tidigare utan några problem.
Jag vet att det finns en hel del trådar på ämnet MEN det är väldigt lite omdöme om 2600, snarare rekommenderar alla 3800 med anledningen att det blir längre.
Jag slog till på ett Bosch GTA 2600 för ca 1000 kr utan att hinna kolla upp så mycket. Vad jag förstår så kostar Bosch GTA 3800 nästan dubbla priset, d.v.s 2000 kr men når då 380 istället för 260.

Min fråga är vad ni har för erfarenhet av borden? Fungerar 2600 om man redan har ett extra justerbart rullstöd? Eller underlättar 3800 så pass att det är värt dubbla priset?
I mitt fall har jag en Bosch GCM 8 SJL och jag använder utrustningen kanske 1-2 gånger om året.
För mig är det viktigt att bordet är smidigt och litet för förvaring men såklart också att det är stabilt. Jag har troligen inget emot att använda ett rullstöd då jag gjort det ganska mycket tidigare utan några problem.
Jag vet att det finns en hel del trådar på ämnet MEN det är väldigt lite omdöme om 2600, snarare rekommenderar alla 3800 med anledningen att det blir längre.
Jo det är så jag tänker, det som är nackdelen med denna lösning är att det inte finns något stop vilket säkert kan vara smidigt om man ska såga 10-20 reglar i längden ex 243 cm. Men samtidigt vet jag av erfarenhet att renoverar man och inte bygger nytt så varierar så gott som alltid längden.mexitegel skrev:
Den andra nackdelen är såklart att ett ensamt rullstöd är aldrig lika stabilt som ett inbyggt.
nackdelen med 3800 förutom då det dubbla priset är vikten, jag anser att 14 KG i otymplig form redan är på gränsen för vad som får vara smidigt. Det finns bilder på att 3800 ska ha hjul men osäker på om det fortfarande gäller då övervägande av de bilder som jag sett på senare tid visar ett bord utan hjul.
När borden väl är hopfällda så uppfattar jag att de tar runt samma yta.
Aha, vad är det för bord? Jag hade först en tanke att ställa sågen på ett uppfällningsbart arbetsbord lite likt det du länkar till men det kändes inte som en bra lösning i längden.Lexington skrev:
Stoppet har jag bara använt något fåtal gånger, vill minnas att det flexar lite så jag inte riktigt tyckte precisionen dög. Men jag ska ärligt säga att jag inte gett det en riktig chans heller. Det är som du säger också rätt ovanligt att man behöver kapa många stycken i samma längd.
Jag tycker dock inte att 3800:an är otymplig alls. Visst väger den lite, men handtaget gör att det går bra att bära även längre sträckor. Hjulen är tillbehör.
Jag tycker dock inte att 3800:an är otymplig alls. Visst väger den lite, men handtaget gör att det går bra att bära även längre sträckor. Hjulen är tillbehör.
Det underredet ingår till PCM 8 ST. Tror inte det går att köpa separat?
Sen har jag byggt ett enkelt underrede med hjul, en idé som jag stal av "Skooda" här på forumet (Skoodas bild).
Grövre hjul o man kan säkert köra den ute också!
Sen har jag byggt ett enkelt underrede med hjul, en idé som jag stal av "Skooda" här på forumet (Skoodas bild).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grövre hjul o man kan säkert köra den ute också!
Stoppen ger jag inte mycket för heller (känns oexakt och med en talmeter går det fort att mäta och markera, alt såga till en ref-bit först som man märker "REF" och ritar efter vi massproduktion).
Däremot är vridstyvheten längst ut klart begränsande (jag antar att den är bättre på 3800) om man langar upp långa reglar på vissa bord dessutom är det ganska ofta men behöver den extra längden. Så om det rör sig om 1000:- och en maskin man kan ha i +10år skulle jag inte tveka att ta det större bordet.
Jag har det mindre bord själv och använder rullstöd och det är ett extramoment, stödet ska flyttas runt, kan välta, man skiter i att ta ut det för att det inte behövs när man egentligen hade behövt det etc.
Däremot är vridstyvheten längst ut klart begränsande (jag antar att den är bättre på 3800) om man langar upp långa reglar på vissa bord dessutom är det ganska ofta men behöver den extra längden. Så om det rör sig om 1000:- och en maskin man kan ha i +10år skulle jag inte tveka att ta det större bordet.
Jag har det mindre bord själv och använder rullstöd och det är ett extramoment, stödet ska flyttas runt, kan välta, man skiter i att ta ut det för att det inte behövs när man egentligen hade behövt det etc.
Jo, transporthjul finns som tillbehör till GTA-3800: https://www.toolab.se/produkt/1609B01854-hjulsats-bosch-gta3800-gta-3800
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
2600/2500 är inga dåliga bord, använder man inte sågen yrkesmässigt så duger de mer än väl.
Använder dem själv dagligen i jobbet och även då fungerar dem lika bra som 3800 förutom till just "långa" reglar och plank.
Använder dem själv dagligen i jobbet och även då fungerar dem lika bra som 3800 förutom till just "långa" reglar och plank.
Jag har ett 3800, skulle många gånger haft ett längre bord (förutom när jag bär det, då vill jag har ett kortare.
). Stoppen använder jag ofta då jag ska såga flera brädor/reglar av samma storlek. Jag hade fått krupp på ett 2600 och även rullstöd. Men vi är alla olika och prioriterar olika.
Stoppet till 3800 har jag, under den korta tid jag haft bordet och gcm 8 sjl, använt till bl.a. reglar, innertakpanel och väggplank, vilket inte 2600 hade klarat av utan extra meck. Precisionen duger bra till detta. Jag tycker inte heller att 3800 är bökigt att hantera, det går bra att bära med benen (bordets alltså, inte mina) både infällda och utfällda, även samtidigt. 
Det enda jag stör mig lite på är att inställningen av rullarna ibland lossar, och att man lätt lossar fel vred. Men det kanske gäller också för 2600? Om man inte har mycket tight budget så ser jag inget skäl till att välja det kortare bordet.
Det enda jag stör mig lite på är att inställningen av rullarna ibland lossar, och att man lätt lossar fel vred. Men det kanske gäller också för 2600? Om man inte har mycket tight budget så ser jag inget skäl till att välja det kortare bordet.