4 513 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Erfarenhet av Bordcirkelsåg QCR Capital TS250RC någon?
Är det någon som vet nånting om:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=4641
gjutjärnsbord och induktionsmotor är ju inte så vanligt i prisklassen, men allt som oftast får man ju tyvärr vad man betalar för. Därför undrar jag om någon har provat en sån och vilket intryck den gav?
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=4641
gjutjärnsbord och induktionsmotor är ju inte så vanligt i prisklassen, men allt som oftast får man ju tyvärr vad man betalar för. Därför undrar jag om någon har provat en sån och vilket intryck den gav?
Har inte vågat eftersom det osar chinaskräp lång väg.
1500 W???
Glöm den
/Kent
Glöm den
/Kent
Tack för svaren. Den allmänna uppfattningen tycks ju stämma rätt bra med mina farhågor ;-)
Angående effekten så tror jag iofs att jag skulle klara mina behov med 1500W, men gissningsvis så har den ganska dålig verkningsgrad. Jag har sneglat lite grann på en scheppach 2010 som har 1.8Kw in, 1.2Kw ut och det är väl ingen djärv gissning att verkningsgraden är sämre här.
Angående begagnade maskiner, har någon tips på var man kan hitta såna? Har googlat runt lite, men mindre bordsågar verkar det inte vara så gott om. Jag har begränsat med utrymme, så jag tänker mig såg som skulle kunna passa i en Incra TS-LS setup, typ:
http://www.woodworking.se/TSLSJoinerySystem.htm
Angående effekten så tror jag iofs att jag skulle klara mina behov med 1500W, men gissningsvis så har den ganska dålig verkningsgrad. Jag har sneglat lite grann på en scheppach 2010 som har 1.8Kw in, 1.2Kw ut och det är väl ingen djärv gissning att verkningsgraden är sämre här.
Angående begagnade maskiner, har någon tips på var man kan hitta såna? Har googlat runt lite, men mindre bordsågar verkar det inte vara så gott om. Jag har begränsat med utrymme, så jag tänker mig såg som skulle kunna passa i en Incra TS-LS setup, typ:
http://www.woodworking.se/TSLSJoinerySystem.htm
En av mina favoriter är gamla Inca Major som är jäkligt bra för finlir, nackdelen är att bordet lutas istället för klingan. Fördelen är att det är en lös motor, oftast trefas och man kan få lite kraft där.
Säljs ofta för nån tusenlapp.
Rekommenderas helhjärtat och hade jag inte haft en DW744'a hade det varit en Major.
Gamla jonseredare mm går att hitta men jävla as att flytta och fixa till och oftast lite väl dyra för skicket. Men de är alltså rena produktionsmaskiner som kan gå flera dygn i sträck utan minsta problem. Trevliga men lite häftiga för hobby eller mindre verksamhet. Vet att Waco hade nån mindre modell som hade lämpat sig men att hitta dem lär vara omöjligt. Jag har sett en sån såg ute till försäljning sen blocket började.
Modernare maskiner är det mest Luna och Ejca (samma) vad den nu heter L10 tror jag och de funkar bra. Lite sämre än en gammal jonsered i precision skulle jag säga men å andra sidan tiltas klingan här.
DW744 som jag själv har är underbar och kan tävla med ovan i precision men ligger över de priserna. Givetvis beror det på arbetsstyckans storlek med, men DW744 är i en klass för sig med sitt suveräna anhåll.
/Kent
Rekommenderas helhjärtat och hade jag inte haft en DW744'a hade det varit en Major.
Gamla jonseredare mm går att hitta men jävla as att flytta och fixa till och oftast lite väl dyra för skicket. Men de är alltså rena produktionsmaskiner som kan gå flera dygn i sträck utan minsta problem. Trevliga men lite häftiga för hobby eller mindre verksamhet. Vet att Waco hade nån mindre modell som hade lämpat sig men att hitta dem lär vara omöjligt. Jag har sett en sån såg ute till försäljning sen blocket började.
Modernare maskiner är det mest Luna och Ejca (samma) vad den nu heter L10 tror jag och de funkar bra. Lite sämre än en gammal jonsered i precision skulle jag säga men å andra sidan tiltas klingan här.
DW744 som jag själv har är underbar och kan tävla med ovan i precision men ligger över de priserna. Givetvis beror det på arbetsstyckans storlek med, men DW744 är i en klass för sig med sitt suveräna anhåll.
/Kent
Hoppas jag inte tråkar ut nån...
Det finns en hel del tips och trix rörande bordssågar på amerikanska siter, leta lite och kolla på vad de gör där. Rätt imponerande i en del fall och sen är min favoritbok kring sådant "Ingenious Jigs and shop accessoires" av Taunton Press se länk...
http://books.google.com/books?id=jY...&resnum=1&ved=0CBUQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false
Boken rekommenderas verkligen och där finns en del mycket trevliga saker såsom att bygga sitt eget justerbord *ler*
/Kent
Det finns en hel del tips och trix rörande bordssågar på amerikanska siter, leta lite och kolla på vad de gör där. Rätt imponerande i en del fall och sen är min favoritbok kring sådant "Ingenious Jigs and shop accessoires" av Taunton Press se länk...
http://books.google.com/books?id=jY...&resnum=1&ved=0CBUQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false
Boken rekommenderas verkligen och där finns en del mycket trevliga saker såsom att bygga sitt eget justerbord *ler*
/Kent
Majoren är fin, likaså lillebror. Har ägt båda i ungefär ett år vardera. Jag tyckte Majoren var helt underbar förutom på en fundamental punkt -- storleken på bordet! Det är på tok för kort på djupet, alltså framför och bakom klingan. Går förvisso att bygga på men det är en del meck. Lite tradigt att bordet är i aluminium och inte gjutjärn. En annan nackdel är sågdjupsjusteringen, med en 10" klinga går det inte att få ner klingan helt i bordet (eller egentligen få bordet helt över klingan eftersom det är bordet som justeras uppåt). Lösningen är då att montera en mindre klinga.snickarboden skrev:En av mina favoriter är gamla Inca Major som är jäkligt bra för finlir, nackdelen är att bordet lutas istället för klingan. Fördelen är att det är en lös motor, oftast trefas och man kan få lite kraft där.
Var det maskinen Mammut Design sålde i Staffanstorp?
Vet inte vad Mammut Design är men tvivlar på det, den sågan har nog en 50-70 år på nacken snart och ser ut precis som en Waco/Jonseredare bordsåg men mindre. Samma generation som de stora men mindre och jäkligt ovanlig tyvärr. Det smala stativet och kåpa för klingan så tror jag ni hänger med?
/Kent
/Kent
Tack för tipset om incan, Hittade en som visserligen var lite dyrare (och dessutom var det lite drygt att åka 17 mil enkel väg och hämta den ;-), men som verkar relativt fräsch. Trevligt nog sitter det en långhålsborr på den och nån typ av fixtur som gör att man kan fräsa hål för tappar, och en jigg för att såga själva tappen. Har inte hunnit testa än, men jiggarna känns gedigna, så jag är än så länge rätt nöjd med köpet. Ska blåsa ren den, smörja upp skruvar mm, samt fixa en lite grad på skenan till tappjiggen så tror jag att det ska gå att åka sen.
/Lennart
/Lennart
Kul att du köpte en, det är som sagt en mycket trevlig maskin! Det är väldigt stadiga grejor, jag upplevde även klyvanhållet som mycket stabilt fast det bara sitter med en skruv i aluminiumskena. Även klyvanhållet håller bra klass.
För övrigt kan jag intyga att det är rätt enkelt att byta lager i den, det fick jag göra på min Major. Det är standardstorlek på lagrena. Övriga reservdelar går att få tag på från Schweiz eller Luna. Mycket av prylarna är rätt dyra men om man bara saknar en ratt eller spak kan det kanske vara kul att komplettera upp maskinen.
För övrigt kan jag intyga att det är rätt enkelt att byta lager i den, det fick jag göra på min Major. Det är standardstorlek på lagrena. Övriga reservdelar går att få tag på från Schweiz eller Luna. Mycket av prylarna är rätt dyra men om man bara saknar en ratt eller spak kan det kanske vara kul att komplettera upp maskinen.
Klicka här för att svara