Vi har Mysinge med KMP Drag. Jag har sett att många skrivit och undrat om den här lösningen. Då det är en hyffsat ny lösning - saknas inlägg från personer som faktiskt har den hemma. Många som är nyfikna på produkten visar rädsla för rök- och rökgaser. Jag vill lyfta ett par andra punkter. Vår kamin + kmp drag har installerats av auktoriserad åf installatör som vi hittade på Ariterms webbsida. Vi har haft problem med den sedan installation, och fortfarande har Ariterm inte sänt någon tekniker. En representant från Ariterm sa skämtsamt ”att vi ska vara glada att kaminen går att elda i alls, då de har flera kunder som har kaminer med KMP Drag som inte går att elda alls”. Jag hoppas nu att fler kan dela med sig av sina erfarenheter här i denna tråd. Eller kontakta mig gärna så är vi fler som kan sätta tryck på Ariterm.

- Teknikstrul och teknisk support
KMP Drag låter som ett tröskverk, ibland som om att en helikopter hade kretsat ett par meter över hustaket. Detta har varit så sedan start. Vi har legat på återförsäljaren som hänvisar till Ariterm, till en början hänvisade Ariterm till återförsäljaren, efter att ha kontaktat Ariterms VD lovade snabbt en tekniker. Nu har det gått 5 månader och inget hänt. Vi har ringt, mailat och sms:at, ingen förnekar problemet men inget händer. Det här är moment 22... du har köpt en BMW 530 med V6 och ska nöja dig med att bilen fungerar på 3 cylindrar och att den låter som en traktor... bara det går köra med den. Någon annan som har andra problem med produkten eller står med en kamin som inte fungerar?

- Pelletsförbrukningen
Vi har en normalstor villa. Enligt Ariterms tekniska specifikationer har pelletskaminen Mysinge ett pelletsförråd som räcker i 18-40 timmar. Pelletsförrådet rymmer ca en 16 kg säck, vår kamin drar 2 st 16 kg per dygn (Neuvo = svenskt pellets). Huset har värmdes förra året upp med el, och vår elförbrukning har minskat med 5 % jmf med nov, dec, jan och feb i år. Ariterms marknadsföring säger att kaminerna kan ersätta upp till 80 % av eluppvärmningen. ”Kan” är förstås en marknadsföringsgrej, men hur långt från sanningen får man eg vara?

- Daglig skötsel
Detta är inget problem. Men du som funderar på en Mysinge. Gå igenom skötselrutinerna. Varje gång pelletsförrådet är tomt rekommenderas dammsugning av kaminen, putsning av rutan, sotning av värmerör till detta tillkommer då och då dammsugning av sotrör och tömning av pelletsförråd och dammsugning av pelletsspån.

- Auktorisering av återförsäljare
Återförsäljaren vi valde var auktoriserad återförsäljare och installatör av Ariterm. Han gick att hitta på Ariterms webbsida. Senare visar det sig att återförsäljaren inte ens genomfört produktutbildningen. Men att det ”var meningen att han skulle göra det”. Har påpekat detta för Ariterm, och återförsäljaren är fortfarande auktoriserad installatör på företagets återförsäljarförteckning på webbsidan. Kan detta vara lagligt?

Om jag rekommenderar produkten :) ... jag anser att Mysinge säkert är en bra kamin. Men det finns inga genvägar. Bygg skorsten - Hoppa KMP Drag. Det är en produkt som aldrig skulle kommit ut på marknaden.
 
A
Det här är vår erfarenhet med denna lösning. Vi har en villa från 1975, två plan. Har enbart haft vattenburen el, så en årsförbrukning på cirka 23.000 kWh. Dessutom kändes det ändå kallt i huset. Vår planlösning gjorde att om vi skulle ha en kamin med en traditionell skorsten, så skulle det gå på 75.000 kr enligt en offert.

Så vi valde att installera Ariterms kamin Mysinge. Den är av gjutjärn istället för dem andra i plåt, tillsammans med Drag. När dem kom och installerade borrar man ett hål genom väggen, allt som allt tog det cirka 2 timmar. Vi betalade 34.000 kr för alltihop. Kaminen är väldigt tyst och sköter sig i stort sett helt själv. När Drag går igång ute, så är det ett svagt sus från fläkten.

Sen skickade vi in lite tillstånd och fyllde i en blankett till kommunen, sen kom sotaren och godkände alltihop. Nu efter 1 1/2 år så kan jag säga att vi är supernöjda. Det har inte varit något driftavbrott än. Vi har ställt in den så den startar vid 21,5 och stannar vid 23,5. Panelen är i hallen och man känner att värmen letar sig uppåt. Den rymmer två säckar pellets.

Jag använder pellets från BioNorr, rent trä. 6mm

Jag dammsuger den 1 gång per vecka inhomhus, ute vid väggen så har jag en liten pensel och försiktigt gör rent varannan månad.

Och elförbrukningen, ja. Vi vågade inte stänga av pannan helt i början men vi har gått ner från 23.000 kWh till 13.500 kWh. Och mer ska det bli.
 
  • Gilla
McFlys
  • Laddar…
Jag har haft min Mysinge + Drag i ett år och är nöjd. Den ger mycket värme, och är jämfört med en braskamin lättskött och smidig. Men för den som bara vill trycka på en knapp, ja då är en luft-luftvärme bättre (även om den skall dammsugas och rengöras). Det krävs lite pill för att pelletskaminen skall gå perfekt, inställning av matning, regelbunden rengöring och acceptans att brännarkoppen kan få tömmas obränd ibland (tändning misslyckats).
 
A anderssonan85 skrev:
Det här är vår erfarenhet med denna lösning. Vi har en villa från 1975, två plan. Har enbart haft vattenburen el, så en årsförbrukning på cirka 23.000 kWh. Dessutom kändes det ändå kallt i huset. Vår planlösning gjorde att om vi skulle ha en kamin med en traditionell skorsten, så skulle det gå på 75.000 kr enligt en offert.

Så vi valde att installera Ariterms kamin Mysinge. Den är av gjutjärn istället för dem andra i plåt, tillsammans med Drag. När dem kom och installerade borrar man ett hål genom väggen, allt som allt tog det cirka 2 timmar. Vi betalade 34.000 kr för alltihop. Kaminen är väldigt tyst och sköter sig i stort sett helt själv. När Drag går igång ute, så är det ett svagt sus från fläkten.

Sen skickade vi in lite tillstånd och fyllde i en blankett till kommunen, sen kom sotaren och godkände alltihop. Nu efter 1 1/2 år så kan jag säga att vi är supernöjda. Det har inte varit något driftavbrott än. Vi har ställt in den så den startar vid 21,5 och stannar vid 23,5. Panelen är i hallen och man känner att värmen letar sig uppåt. Den rymmer två säckar pellets.

Jag använder pellets från BioNorr, rent trä. 6mm

Jag dammsuger den 1 gång per vecka inhomhus, ute vid väggen så har jag en liten pensel och försiktigt gör rent varannan månad.

Och elförbrukningen, ja. Vi vågade inte stänga av pannan helt i början men vi har gått ner från 23.000 kWh till 13.500 kWh. Och mer ska det bli.
Funderar på att beställa hem en pelletskamin med kmp drag. Tänkte höra om ni är fortfarande nöjd med kaminen och om den fungerar tillfredsställande.
A anderssonan85 skrev:
Det här är vår erfarenhet med denna lösning. Vi har en villa från 1975, två plan. Har enbart haft vattenburen el, så en årsförbrukning på cirka 23.000 kWh. Dessutom kändes det ändå kallt i huset. Vår planlösning gjorde att om vi skulle ha en kamin med en traditionell skorsten, så skulle det gå på 75.000 kr enligt en offert.

Så vi valde att installera Ariterms kamin Mysinge. Den är av gjutjärn istället för dem andra i plåt, tillsammans med Drag. När dem kom och installerade borrar man ett hål genom väggen, allt som allt tog det cirka 2 timmar. Vi betalade 34.000 kr för alltihop. Kaminen är väldigt tyst och sköter sig i stort sett helt själv. När Drag går igång ute, så är det ett svagt sus från fläkten.

Sen skickade vi in lite tillstånd och fyllde i en blankett till kommunen, sen kom sotaren och godkände alltihop. Nu efter 1 1/2 år så kan jag säga att vi är supernöjda. Det har inte varit något driftavbrott än. Vi har ställt in den så den startar vid 21,5 och stannar vid 23,5. Panelen är i hallen och man känner att värmen letar sig uppåt. Den rymmer två säckar pellets.

Jag använder pellets från BioNorr, rent trä. 6mm

Jag dammsuger den 1 gång per vecka inhomhus, ute vid väggen så har jag en liten pensel och försiktigt gör rent varannan månad.

Och elförbrukningen, ja. Vi vågade inte stänga av pannan helt i början men vi har gått ner från 23.000 kWh till 13.500 kWh. Och mer ska det bli.
 
  • Gilla
McFlys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.